Błędy popełniane przy tworzeniu strony internetowej – strona, która służy marce.

Strona internetowa – nasza wizytówka w sieci. Już chyba nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania biznesu bez, przynajmniej prostej, strony internetowej. To często pierwszy punkt styku naszej marki z odbiorcą. Powinna nas reprezentować, sprzedawać, informować.

Strony internetowe to integralna część naszego życia, jednak nadal mamy problem z projektowaniem ich w taki sposób, by spełniały swoje obowiązki. Wiele stron ma bardzo wysoki czynnik odrzuceń – użytkownicy bardzo szybko z nich wychodzą, nie dając nam szansy na przemówienie do nich i prezentacji naszych produktów.

Jak to często bywa, najciężej tworzy się dla siebie. Jeśli musiałeś kiedyś samodzielnie stworzyć stronę internetową lub uzgodnić z designerem, co musi się na niej znaleźć, prawdopodobnie na własnej skórze przekonałeś się o tym, że nie jest to łatwe zdanie.

Początkujący przedsiębiorcy bardzo często mają problem z doborem odpowiedniego szablonu, hostingu i kupnem domeny. Jednak trzeba pamiętać, że istnieje jeszcze parę zagrożeń, które czyhają na początkującego właściciela strony www. Dziś przyjrzymy się najbardziej popularnym błędom, które zdarzają się w projektowaniu stron internetowych.

Brak informacji, czego dotyczy strona interenetowa

Z tym błędem spotykam się bardzo często i to nawet przy bardzo dużych, dobrze zaprojektowanych stronach.

Parę tygodni temu, na moim Facebooku pokazała się reklama konferencji. Reklama wyglądała obiecująco, choć nie było do końca jasne, czego tak naprawdę dotyczy. Postanowiłam sprawdzić dokładniej. Kliknęłam, więc w baner i zostałam przekierowana do strony lądowania, która, jak miałam nadzieję, miała powiedzieć więcej.

Zajęło mi dobre parę minut scrollowania w dół i w górę, by znaleźć odpowiedzi na nurtujące mnie dwa pytania: jakiego rodzaju jest to konferencja oraz do kogo jest kierowana.

Po kilku minutach poddałam się, wyszłam i nigdy nie wróciłam. Mogę Cię zapewnić, że w moich poszukiwaniach byłam dość zdeterminowana.

W większości przypadku masz jedynie 3 sekundy, by przekazać to, co użytkownik musi wiedzieć.

Porada: Upewnij się, że na górze strony masz zamieszczoną informację, czym się zajmujesz i komu pomagasz. Zmniejszysz ilość odrzuceń.

Może Cię zainteresować: O czym pamiętać przy budowaniu strategii marki

Chcemy być bystrzy i kreatywni przy tworzeniu strony internetowej

Tyczy się to najczęściej haseł i nagłówków na stronie. Tworząc treści, próbujemy być błyskotliwi i kreatywni. Nie byłoby w tym nic złego, jeśli tylko użytkownik, w ciągu ułamka sekundy (czas, w którym podejmuje decyzję, czy warto zostać na stronie), mógł zrozumieć, co chcemy mu przekazać.

Dobre nagłówki odznaczają się odpowiednią proporcją pomiędzy oryginalnością, a klarownością przekazu. Jeśli masz wybrać jedno z nich, wybierz to drugie. Twoja strona ma ważną misję do spełnienia. By jednak mogła temu sprostać, musi być zrozumiała.

Nagłówki są jednym z istotniejszych elementów Twojej strony. To one pomagają użytkownikowi zeskanować wzrokiem witrynę i dokonać decyzji o podjęciu odpowiedniej akcji. Upewnij się, że są one zrozumiałe i przekazują najistotniejsze informacje, które Twój potencjalny klient powinien wiedzieć.

Zapominamy, czemu ma służyć strona internetowa

Kiedy tworzysz stronę internetową wyraźnie określ jej cel. Ustal, czy ma być ona sprzedażowa, informacyjna, czy edukacyjna. Czego oczekujesz od użytkownika, który ją odwiedza. Czy chcesz, by dowiedział się więcej o Twojej firmie, czy może by kupił Twoje produkty.

Dobieraj treści zgodnie z przeznaczeniem witryny i bądź w tym konsekwentny.

Może Cię zainteresować: Na co zwrócić uwagę przy projektowaniu strony internetowej

Brak widocznego Call to Action

Jeśli wiesz już jakie jest zadanie Twojej strony internetowej, zadbaj o to, by użytkownik, wiedział czego od niego oczekujesz. Jak to zrobić? W kilku miejscach umieść widoczny call to action (wezwanie do podjęcia akcji). To nagłówek lub przycisk, który w szybki i bezpośredni sposób mówi o tym, co użytkownik powinien zrobić wchodząc na Twoją stronę.

Porada: Na stronie umieść jeden główny CTA i powtórzy go w kilku miejscach. Zadbaj o to, by był bezpośredni. Dobrym przykładem CTA jest przycisk ‘Kup teraz’, ‘Zarezerwuj wizytę’, ‘Zadzwoń teraz’. Bierne call to action, takie jak: ‘Czytaj więcej’ ‘Sprawdź ofertę’, mają mniejszą siłę i wydłużają proces podejmowania decyzji.

Zapominamy o kliencie

Mam dla Ciebie zadanie. Jeśli masz już swoją stronę, otwórz ją i policz, ile razy wspominasz na niej klienta, jego potrzeby… ile razy zwracasz się do niego.

Większość początkujących przedsiębiorców (ale nie tylko), zapomina o tym, że strona internetowa kierowana jest do odbiorcy. Zbyt często spotykam się z tym, że firma opowiada o swoich osiągnięciach, historii.

Pamiętaj, użytkownika nie obchodzi historia Twojego życia. On chce wiedzieć, jak jesteś w stanie mu pomóc. Co dla niego zrobisz, by jego życie stało się lepsze.

Porada: Czasami nie trzeba zmieniać całej treści, a jedynie zmienić język, którego używamy. Przykład?

Przed: Od ponad 15 lat zajmuję się architekturą wnętrz. Projektowanie to moja pasja, która zaczęła się już w szkole średniej. Miłość do piękna jest moją główną motywacją.

Po: Od ponad 15 lat pomagam moim klientom tworzyć wnętrza, które pozwalają im cieszyć się pięknem na co dzień.

Może Cię zainteresować: Czy wiesz, kim jest twój klient? Określ profil idealnego klienta.

Przegadana strona główna

Jeśli na stronie głównej chcesz umieścić wszystkie informacje na temat tego, co robisz, zatrzymaj się na chwilę. Czy Twój odbiorca będzie chciał czytać długie elaboraty na tematy, które nie do końca go interesują?

Poznanie dobrze swojego odbiorcy pozwoli Ci zrozumieć, czego szuka i z jakim problemem się boryka. Ta wiedza powinna posłużyć Ci do tego, by trafniej wybrać treści.

Zminimalizuj tekst. Im mniej tekstu na stronie głównej tym lepiej. Pozwól użytkownikowi wybrać, czy chce czytać dalej, czy nie.

Na początku umieść najważniejsze informacje, które powinien wiedzieć – co robisz, co znajdzie na stronie, jak mu pomożesz, co musi zrobić, by zamówić Twoje usługi. Rozdziel te informacje nagłówkami.

Resztę tekstu przenieś na odobne podstrony lub na sam dół. Dzięki temu będziesz miał większą pewność, że Twój potencjalny klient dowie się wszystkiego w ciągu kilku sekund i będzie gotowy do podjęcia decyzji – chcę wiedzieć więcej lub to nie jest coś dla mnie.

Jedną z wartości, która Twoja marka może wnieść do życia innych, to oszczędność czasu. Pamiętaj o tym, pisząc treści na swoją stronę internetową.

Generyczny design, który nie wyróżnia

Użytkownik wchodzi na Twoją stronę. Zamyka okno przeglądarki. Na drugi dzień chcę wrócić, by dokonać zakupu. Jednak…. nie pamięta adresu URL. Wrzuca, więc frazę w wyszukiwarce, ale… Nie jest w stanie powiedzieć, która strona była Twoja.

Kiedy wyglądasz podobnie do konkurencji, możesz stracić wiele przez to, że użytkownik po prostu Cię nie zapamięta. Dobrze dobrana identyfikacja wizualna, to nie tylko ładne kolory i fikuśne logo. To przede wszystkim sposób na to, by Twoja marka stała się rozpoznawalna i zapamiętywalna.

Nie chodzi o to, by być innym i szokować odbiorcę tęczą i brokatem. Odpowiednio dobrane kolory, typografia, zdjęcia lub ilustracje w połączeniu z chwytliwym językiem, może zdziałać cuda.

Pamiętaj, że identyfikacja powinna odzwierciedlać charakter Twojej marki i stać z nią w zgodzie.

Może Cię zainteresować: Bycie innym, czy wyróżnienie się – co jest ważniejsze w budowaniu wizerunku marki?

Zbyt skomplikowana nawigacja strony internetowej

Wejdź w buty użytkownika. Ile czasu zajęłoby Ci dotarcie do interesujących Cię informacji. Twój odbiorca musi załatwić sprawę szybko i bez główkowania. Dzięki temu pomagasz mu podjąć decyzję o kontakcie lub zakupie Twoich usług.

Jednym z najważniejszych zadań przy tworzeniu strony powinno być skonstruowanie jej tak, by jak najbardziej skrócić ten proces. Nie tylko sprawisz, że klient pokocha Twoją stronę, ale również zmniejszysz prawdopodobieństwo odrzucenia i szybkiego wyjścia.

Jedną z najczęstszych przyczyn dlaczego użytkownicy internetu nie podejmują decyzji i szybko opuszczają witrynę, jest frustracja związana z trudnym nawigowaniem. Pamiętaj – zadbaj o prostotę i czytelność.


Jeśli interesuje Cię projekt strony, która wspiera Twoją markę, pozwala dotrzeć do odpowiednich klientów, którzy są gotowi skorzystać z Twoich usług, zarezerwuj konsultacje i sprawdź, jak mogę Ci pomóc.

23 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You May Also Like