Niezależnie, czy postanowiłeś zatrudnić projektanta, czy sam zdecydowałeś się na zaprojektowanie logo, są rzeczy, o których warto pamiętać zanim jeszcze podejmiesz jakiekolwiek decyzje. Poniższe ćwiczenie pomoże Ci stworzyć znak, który będzie reprezentować Twoją firmę i budować mocną, rozpoznawalną markę.
Jak zatem zadbać o charakter logo nie wpadając w ilustracyjność i dosłowność? Przed rozpoczęciem projektowania warto zastanowić się nad słowami kluczowymi, które reprezentują najlepiej Twoją markę, jej odbiorców i to w jakie emocje chcesz w nich wywoływać. To ćwiczenie pomoże Ci w wyborze odpowiednich słów kluczowych, odejściu od dosłowności i upewnieniu się, że Twoje logo stoi w zgodzie z wartościami firmy.
Dosłowność w projektowaniu logo
To naturalne, że chciałbyś od razu przekazać wszystko to co reprezentuje Twoja marka. To z tego samego powodu wielu z nas popełnia zasadniczy błąd, który może sprawić, że logo będzie zbyt skomplikowane. Gdy w projektowaniu logo dążymy do dosłowności, możemy w późniejszym czasie spotkać się z trudnościami w jego eksploatacji. Oto niektóre z nich:
- logo jest zbyt skomplikowane i posiada zbyt dużo szczegółu co sprawia problem przy drukach małej wielkości oraz w projektach na cele internetu,
- ryzykujemy, że logo będzie sztampowe,
- zbyt skomplikowane znaki są trudniejsze do zapamiętania. Czym prostszy znak tym większa szansa, że Twoi odbiorcy je odtworzą w pamięci i do ciebie wrócą,
- szybciej się przedawnia wraz z rozwojem firmy traci swoje znaczenie. Logo bazujące na analizie, emocjach i kluczowych wartościach jest bardziej uniwersalne i sprosta próbie czasu.
Słowa kluczowe w projektowaniu logo
Słowa kluczowe pomagają Ci wypracować odpowiedni kierunek myślenia zanim jeszcze postawisz pierwszą kreskę. Dla mnie osobiście są to kierunkowskazy, które pozwalają na wejście w klimat i atmosferę projektu. Ograniczenie się jedynie do paru słów, które określają Twoją markę pozwala Ci również na znalezienie cech działalności, które najlepiej nas definiuje, odpowiedzenie sobie na pytanie, co odbiorca powinien o nas wiedzieć, zanim dokona decyzji na wejście w interakcję z Twoją marką.
Ćwiczenie, które pomoże Ci określić kierunek projektowania logo i jego charakter
Przygotuj karteczki samoprzylepne (najlepiej w czterech różnych kolorach), marker lub długopis, kartkę papieru (najlepiej A4).
- Na ścianie przyklej trzy karteczki samoprzylepne w trzech różnych kolorach jedna koło drugiej. W pierwszej kolumnie będziesz wymieniać słowa, które wiążą się z Twoją działalnością. Uwaga, w tej kolumnie staraj się umieścić rzeczowniki opisujące fizyczne przedmioty. Nie ma ograniczeń w ilości słów, mogą to być dalekie skojarzenia.
- Przyjrzyj się swojej liście. Spośród wszystkich wyrazów, które umieściłaś na kartce wybierz 10, które są najbliższe temu czym się zajmujesz. Resztę przyklej na boku, by nie rozpraszały Twojej uwagi.
- W drugiej kolumnie wypisz słowa, które kojarzą się z dziesięcioma przez ciebie wybranymi wyrazami. W tym przypadku wybierz rzeczowniki, które są bardziej uniwersalne i mogą posiadać szersze znaczenie, np. morze —> woda; słońce —> światło; poduszki —> miękkość. Słowa te powinny wynikać z pozycji umieszczonych w pierwszej kolumnie.
- W trzeciej kolumnie umieść wyrazy opisujące emocje związane z wyrazami z drugiej kolumny w kontekście twojej działalności, np. woda —> spokój, światło —> radość, miękkość —> relaks.
Posłużmy się tu przykładem. Prowadzisz mały hotelik w górach, który oferuje aktywny wypoczynek. Twoją misją jest stworzenie oferty dla rodzin, które mogą spędzić aktywnie czas na łonie natury pogłębiając więzi i ucząc się nowych umiejętności. Chcesz stworzyć projekt logo, który będzie odzwierciedlać Twoją działalność. Słowa kluczowe, które wybrałeś do pierwszej kolumny, to:
góry, natura, las, hotel, łóżko, rodzina, przyjaciele
te słowa dosłownie wiążą się z miejscem, które oferujesz oraz jego lokalizacją
w drugiej kolumnie kolejno umieściłeś słowa kluczowe nawiązujące:
przygoda, odpoczynek, spacer, dom daleko od domu, więzi
te rzeczowniki bezpośrednio odwołują się do słów kluczowych z pierwszej kolumnie na zasadzie skojarzeń, które mogą mieć szersze znaczenie.
W trzeciej kolumnie umieściłeś emocje, które twoim zdaniem wiążą się ze słowami powyżej, a jednocześnie są tożsame z twoją marką
radość, spokój, otwartość, troska, bezpieczeństwo,
te słowa kluczowe to przede wszystkim emocje wiążące się ze słowami wymienionymi przez Ciebie w drugiej kolumnie.
Zwróć uwagę, że słów kluczowych nie musi być tyle samo w każdej kolumnie. Ważne by w ostatniej zostało ci ok. 5 słów.
5. Z każdej kolumny wybierz po dwa słowa, które Twoim zdaniem są najbardziej istotne w kontekście Twojej marki. Resztę słów przyklej po boku, by nie rozpraszały Twojej uwagi.
6. Na kartce papieru wypisz słowa, które wybrałeś. Do każdego z nich dopisz wartości w 4 kategoriach, które najbardziej ci się z nim kojarzą: kolor, kształt, symbol, dynamika
Twoje słowo kluczowe to natura – zielony, koło, drzewo, statyczny
7. Podkreśl słowa kluczowe, które najczęściej się powtarzają. Te słowa kluczowe pomogą ci w stworzeniu projektu graficznego logo, który odpowiada wartościom i charakterowi twojej marki w o wiele głębszy i mniej dosłowny sposób.
Cel zadania: odejście od dosłowności na rzecz przekazania charakteru i emocji marki. Częstym błędem popełnianym przez przedsiębiorców jest chęć przekazania dosłownie to czym się zajmują. Przejście od wartości opisowych poprzez bardziej abstrakcyjne, pozwala na znalezienie rozwiązań, o których wcześniej byśmy nie pomyśleli. Połączenie kształtu, koloru i symbolu pomoże nam zaprojektować logo, które reprezentować będzie nasze wartości i wywoływać pożądane emocje pośród naszych odbiorców.
Daj znać jak ci poszło w komentarzu.