Elementy strategii marki – jak i gdzie ich używać cz.2

elementy strategii marki dla małych przedsiębiorców

W pierwszym artykule na temat elementów strategii marki poruszyłam zagadnienia dotyczące misji, wizji oraz części składowych komunikacji, które mogą pomóc Ci być bardziej zapamiętaną_nym.

Niektóre elementy strategii związane z budowaniem wizerunku mogą przyprawić o niezły ból głowy, szczególnie na początku przygody ze strategią. Wiedza na ich temat – to że istnieją, czym są, to jedno, ale jak i gdzie je wykorzystywać, to drugie. Nie chcemy przecież spędzać długich godzin, debatując na temat celów, obietnicy, czy tone of voice komunikacji, jeśli później rozkładamy ręce, kiedy przychodzi do ich wdrożenia.

Dlatego w tej serii postaram się nie tylko opisać, czym są poszczególne elementy strategii marki, ale również, gdzie ich użyć i w jaki sposób mogą Ci pomogą.

Obietnica marki / Brand promise

Wyobraź sobie, że wraz z przyjaciółmi planujesz wypad do kina. Szukacie filmu, który zadowoli gusta wszystkich. Po obejrzeniu kilku zwiastunów decydujecie się na jeden, który wygląda na to, że spełni wszystkie oczekiwania – jest trochę śmiechu, trochę grozy, jest miłość, zdrada i pląsy.

Przynajmniej tak obiecuje 60-sekundowy zwiastun (no, o ile można wcisnąć wszystkie możliwe elementy fabuły w te kilkadziesiąt sekund).

Każda z osób jeszcze przed spoczęciem w miękkim kinowym fotelu, tworzy sobie wizję wspólnie spędzonego czasu.

Okazuje się jednak, że ci, którzy mieli nadzieję zerwać boki ze śmiechu, wyszli z kina rozczarowani, bo to, co na zwiastunie wyglądało na czarną komedię, okazało się ociekającym krwią horrorem, a z romantyczną komedią osadzoną w broadwayowskiej rzeczywistości miało tyle wspólnego, co kaszanka z kawiorem.

Pewnie domyślasz się, że po tej sytuacji zostaje tylko smutny niesmak rozczarowania.

Podobnie jest z obietnicą, którą Twoja marka składa odbiorcy.

Jeszcze zanim dokonają oni zakupu, tworzą sobie pewną wizję, wynikającą z tego co im komunikujesz. Lepiej, by wizja ta odpowiadała rzeczywistości, którą później im zaserwujesz. Jeszcze lepiej, gdy ta rzeczywistość przerośnie ich oczekiwania.

Obietnica marki powinna w klarowny sposób tłumaczyć, czego odbiorcy mogą się spodziewać, kiedy zdecydują się na wejście w interakcje z marką. Powinna również być powtarzalna. Musisz być pewna_y, że jesteś w stanie jej dotrzymać za każdym razem.

Obietnica to nie tylko zestaw cech Twojego produktu, ale również korzyści, które wiążą się z zakupem, uczucia, które będą towarzyszyć odbiorcy na każdym etapie, wartości, które Tobą kierują.

Jak brand promise pomaga przedsiębiorcom?

  • Onboarding pracowników – ważne, by Twoi pracownicy znali obietnicę marki. Dzięki temu będą współtworzyć jej wizerunek.
  • Jako pracodawca możesz liczyć na to, że komunikowanie obietnicy, podobnie jak ma to w przypadku innych elementów marki, pomoże Ci usprawnić proces rekrutacyjny i przyciągnąć pracowników, którzy będą podzielać ważne dla Ciebie wartości.
  • Pozwala tworzyć procesy, które usprawnią działanie firmy.
  • Pozwala w szybki sposób zakomunikować, czy dany produkt, czy usługa jest czymś, czego potencjalny klient poszukuje
  • Jeśli jesteś w stanie dotrzymać obietnicy za każdym razem, gdy klient wchodzi w interakcję z Twoją marką, możesz sprawić, że wróci do Ciebie, wiedząc już czego może się spodziewać.

Gdzie używać

  • We wszystkich zewnętrznych kanałach komunikacji – od misji i wizji, poprzez opis produktu, po obsługę klienta;
  • Materiały skierowane do pracowników, ogłoszenia rekrutacyjne;
  • Strona internetowa, kanały social media;

Czytaj więcej: Planowanie strategiczne dla małego przedsiębiorcy

Element strategii – Pozycjonowania

Pozycjonowanie pozwala na znalezienie miejsca w świadomości odbiorców. To właśnie pozycjonowanie pomaga im na umiejscowienie Twojej marki na tle konkurencji i szybkie uświadomienie zrozumienie, czym się zajmujesz.

Kiedy Steve Jobs miał przedstawić pierwszy iPhone, na rynku nie było jeszcze podobnego urządzenia. Był rok 2007, a konsumenci byli już dobrze zaznajomieni z koncepcją odtwarzacz mp3, telefonu komórkowego i przeglądarki internetowej. Jednak nikt jeszcze nie zaproponował połączenia tych wszystkich cech w jednym urządzeniu.

To moment, który zrewolucjonizował rynek telefonów komórkowych na zawsze. Odpowiednie pozycjonowanie iPhona jako urządzenia, które łączy w sobie funkcjonalności kilku dobrze znanych aparatów, pozwoliło na szybkie jego zaistnienie w świadomości konsumentów.

Wiedzieli oni, że jeśli chcą słuchać muzyki, łączyć się z Internetem oraz telefonować, iPhone jest produktem, którego potrzebują.

Pozycjonowanie pozwala na szybkie zrozumienie, czym jest Twój produkt/usługa poprzez umiejscowienie go w relacji z produktami/usługami, które istnieją już na rynku. Zaś odpowiedni dobór cech sprawi, że stworzymy nową kategorię, której jeszcze nie było lub jest ona na etapie rozwoju.

W jaki celu używać pozycjonowania

  • Szybki sposób zaistnieć w świadomości konsumentów;
  • Stworzyć nową kategorię na rynku, w której możemy zostać liderami lub zapełnić niszę, w której istnieje potencjał zostania liderem;
  • Wyróżnić się spośród konkurencji za pomocą odpowiednio dobranych cech, które są znane klientom, ale nie występują w danej konfiguracji.

Gdzie wykorzystywać pozycjonowanie

  • W komunikacji wewnętrznej, np. na szkoleniach, by pracownicy mogli być lepszymi ambasadorami marki;
  • By w szybki sposób przedstawić, czym się zajmujemy zarówno w komunikacji biznesowej, jak i prywatnej. To dobra metoda dla tych, którzy mają problemy z mówieniem o swojej pracy i obowiązkach.

Czytaj więcej: Czy wiesz kim jest twój klient? Określ profil idealnego klienta.

Element strategii – Segmentacja rynku

Segmentacja to kolejne narzędzie, które pomaga nam trafić z naszymi produktami do odpowiednich odbiorców.

Segmentacja polega na podzielenie danego rynku na mniejsze części, które różnią się od siebie pewnymi kryteriami. Może to być np. sposób dokonywania decyzji zakupowych, oczekiwania i potrzeby.

Segmentacja pomaga nam zebrać naszych odbiorców w charakterystyczne grupy i tym samym lepiej dobrać narzędzia marketingowe (sposoby dotarcia do nich, sposoby promocji), elementy komunikacji (język, informacje, które im przekazujemy, ton), elementy wizualne.

Dzielenie rynku może odbywać się np. na podstawie lokalizacji, wieku, dochodów, stylu życia.

Jeśli posiadasz firmę zajmującą się warsztatami tanecznymi, możesz dojść do wniosku, że różne grupy wiekowe mają inne potrzeby i oczekiwania. To, czego rodzice małych dzieci poszukują i w jaki sposób pozyskują informacje, różnić się będzie od oczekiwań seniorów. Do Ciebie należy decyzja, który segment wybierzesz – czy skupisz się na warsztatach tanecznych dla różnych grup odbiorców, czy tylko dla jednej. Innym rozwiązaniem będzie rozwinięcie oferty o inne warsztaty kreatywne skierowane do rodziców lub skupienie się jeszcze na czymś innym.

Segmentacja pozwala na lepszą koncentrację energii i pieniędzy, by szybciej i efektywniej trafiać do osób potencjalnie zainteresowanych Twoim biznesem.

Jak segmentacja pomaga w budowaniu strategii

  • Pozwala lepiej zrozumieć klientów
  • Pomaga stworzyć ofertę dla grupy osób, którą łączą podobne cechy
  • Oszczędza pieniądze poprzez kierowanie komunikacji do odpowiedniej grupy osób zamiast do każdej osoby z osobna

Gdzie stosować

  • Segmentacja powinna powstać na początku tworzenia marki i oferty, jednak służy nam przez całą działalność. Segmentacja nie jest czymś, co nasz odbiorca widzi bezpośrednio. Jest to narzędzie, którego używa przedsiębiorca i pracownicy, jako punkt odniesienia przy tworzeniu oferty.

Czytaj pierwszą część artykułu na temat elementów strategii marki.

Masz pytania. Zostaw komentarz poniżej.

0 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You May Also Like