Jak uzyskać spójny wizerunek – określanie stylu wizualnego marki

identyfikacja i wizerunek marki

W tym artykule dowiesz się gdzie zacząć budować spójny wizerunek marki, jakie elementy powinna posiadać identyfikacja wizualna, by wspierać budowanie rozpoznawalnego brandu.

Kiedy zapytałam moją społeczność, jakie elementy strategii sprawiają im największe wyzwanie, jedną z odpowiedzi było: jak uzyskać spójny wizerunek marki. Nic w tym dziwnego. Dla osób, które nie mogą pozwolić sobie na zatrudnienie profesjonalnego projektanta, kwestie graficzne mogą stać się prawdziwą zmorą.

Zachowanie spójnego wizerunku to jednak często być albo nie być dla marki. Oczywiście są brandy, które brak spójności wizualnej obrały sobie jako główną strategię, ale spójrzmy prawdzie w oczy. Nawet takie praktyki wymagają doświadczenia i wiedzy.

Jeśli jesteś w gronie tych osób, które nie ma doświadczenia projektowego, ale chce zabrać się za tworzenie wizerunku samodzielnie, ten artykuł to dobry start, by zabrać się do tego z głową.

Zacznij od strategii marki

Wielu początkujących przedsiębiorców zabiera się od razu do tworzenia identyfikacji, omijając zupełnie strategię. Dzieje się tak często, ponieważ praca nad wizualną stroną naszego biznesu budzi w nas pokłady kreatywności, które niejednokrotnie były uśpione od czasów wczesnej podstawówki.

Niestety wiele przedsiębiorców, którzy nie mają doświadczenia w pracy projektowej, popełnia przy tym kilka kluczowych błędów. Bowiem kreatywność artystyczna i ta projektowa różnią się znacznie.

W sztuce często chodzi o własną ekspresję. Zaś w projektowaniu staramy się skupić na problemie i znaleźć odpowiednie rozwiązania. Do tego potrzebny jest plan działania i mocny kręgosłup w postaci zrozumienia rynku oraz potrzeb klientów.

Takim kręgosłupem jest dla przedsiębiorcy strategia marki. Strategia pozwala nam zrozumieć nasze motywacje, ustalić, w jaki sposób możemy się wyróżnić. W przypadku wizerunku i identyfikacji pomaga nam wybrać odpowiednią stylistykę, tone of voice oraz konsekwentnie wdrażać te elementy w przyszłości.

Czytaj więcej: Strategia marki dla małych przedsiębiorców

Jakie elementy strategii warto wziąć pod uwagę w projektowaniu wizerunku

W programie strategicznym, który oferuję moim klientom, krok po kroku przechodzimy przez kolejne elementy strategii. Skupiamy się na planach i motywacjach biznesowych, przyglądamy się ofercie i ustalamy pakiet korzyści, badamy rynek i trendy, które mogą kształtować jego przyszłość.

Dzięki temu w kolejnych etapach możemy efektywnie budować wizerunek, tworzyć identyfikację, która odzwierciedli założenia strategiczne i będzie wspierać nas w działaniach marketingowych.

Kilka z tych elementów ma znaczący wpływ na to w jaki sposób powinna ‘wyglądać’ nasza marka.

Czytaj więcej: Elementy strategii marki – jak i gdzie ich używać cz.1

Idealny klient i grupa odbiorcza a wizerunek marki

Moim klientom zawsze powtarzam – identyfikacja wizualna marki nie powinna być podyktowana ich gustem i upodobaniami.

Czy zdarzyło Ci się pokierować się impulsem, kupić np. ubranie tylko ze względu na to, że spodobał Ci się jego kolor, by następnie po kilku użyciach ze znudzeniem wrzucić je na dno szafy?

Podobnie jest z elementami identyfikacji. Często zdarzają mi się zapytania o re-branding, który podyktowany jest tylko i wyłączenie chęcią zmiany, znudzeniem formą lub kolorem.

W takim przypadku musimy pamiętać, że budowanie spójnej marki, którą odbiorcy będą pamiętać, może potrwać lata. Bazując na naszych upodobaniach i gustach, ryzykujemy, że szybko zmienimy zdanie i zapragniemy rewolucji. Jednak jeśli rewolucja ta nie jest dobrze zaplanowana, podyktowana względami biznesowymi i rynkowymi, ryzykujemy, że to, co budowaliśmy przez długie miesiące/lata, zostanie zaprzepaszczone.

Wizerunek powinien być budowany w odpowiednich proporcjach, gdzie najważniejszym czynnikiem jest nasza grupa odbiorcza i to, co może przyciągnąć jej uwagę. Wbrew pozorom nie chodzi o pytanie ich, które logo jest lepsze, ale o przyjrzenie się ich upodobaniom. Jakie marki wybierają, czym się kierują w wyborze zakupowym.

Kieruj się słynnym cytatem Henriego Forda: „Gdybym na początku swojej kariery jako przedsiębiorca zapytał klientów, czego chcą, wszyscy byliby zgodni: chcemy szybszych koni. Więc ich nie pytałem” 

Bądź bystrym obserwatorem, zadawaj pytania, ale te właściwe.

Czytaj więcej: Czy wiesz kim jest twój klient? Określ profil idealnego klienta.

Archetyp a wizerunk marki

Na blogu znajdziesz osobne artykuły dotyczące archetypu marki. Warto się im przyjrzeć jeśli chcesz zachować spójny styl swojej identyfikacji.

Archetypy to jedno z moich ulubionych narzędzi, które wykorzystuję w pracy z klientem, ponieważ pozwala znaleźć odniesienia do znanych kalek kulturowych. Działa to o niebo lepiej niż operowanie ogólnikami i rozmowy o emocjach bez punktu odniesienia.

By określić archetyp marki, możesz skorzystać z darmowego testu. Możesz również wczytać się w opisy archetypów i sprawdzić, do których jest najbliżej Twojej marce. Jeśli nadal sprawia Ci to trudność, pomyśl o markach, które odzwierciedlają podobne wartości i odznaczają się podobnymi cechami, a następnie sprawdź w internecie, jaki archetyp reprezentują.

Każdy archetyp ma charakterystyczne atrybuty, można mu przypisać ton komunikacji i emocje. To dobry wstęp do tego, by zacząć budować wizerunek.

Czytaj więcej: Archetypy marki – ludzka twarz brandu + darmowy quiz cz.1
Czytaj więcej: Archetyp marki – ludzka twarz brandu + darmowy quiz cz.2

Mood boards – tablice inspiracyjne

To narzędzie wykorzystuje się w projektowaniu bardzo często. To zbiór inspiracji, które do siebie pasują wizualnie, kolorystycznie i ładunkiem emocjonalnym. Co możesz zawrzeć na takiej tablicy? Logotypy, typografię, kolory, zdjęcia krajobrazów, osób odzwierciedlających grupę odbiorczą, stylizacje, gadżety i wiele innych. Wszystko zależy od branży i produktów, które oferujesz.

Gdy pracuję z moimi klientami zazwyczaj tworze 3 tablice graficzne bazujące na wybranych archetypach. Staram się odzwierciedlić ich emocje i dynamikę. Następnie sprawdzam osoby publiczne, celebrytów, postacie filmowe, które moim zdaniem pasują do danego typu. Sprawdzam jak się ubierają, jakie marki noszą. Łatwiej w ten sposób uzyskać spójny efekt.

Czytaj więcej: Kolor dla marki – jak go wybrać

Na podstawie tablic jesteśmy w stanie ustalić kolorystykę, rodzaj fotografii oraz ogólny styl logotypów. Pozwalają np. dobrać odpowiednie gadżety promocyjne, elementy dekoracji wnętrz, produkty uzupełniające ofertę i wiele innych.

Czytaj więcej: Archetyp marki w identyfikacji wizualnej

Podstawowe elementy wyróżniające a spójność wizerunku marki

Każda identyfikacja wizualna składa się z szeregu elementów, które decydują o naszym wyróżnieniu się. Dla każdej firmy elementy mogą się różnić. Najczęściej zaliczamy do nich logo, typografię, kolorystykę, zdjęcia, ilustracje, projekty opakowań, strone www, czy szablony social media.

Pytaniem, które często się powtarza, jest jak wprowadzać zmiany w elementach, by zachować spójność materiałów. Sprawa jest prosta, ale jednocześnie może sprawiać sporo kłopotów osobom, które nie mają doświadczenia projektowego.

Zasady projektowania i wykorzystywania poszczególnych elementów powinny być zawarte w księdze znaku – dokumencie wręczanym na zakończenie pracy nad projektem. By ułatwić sprawę, najlepiej z góry ustalić, które elementy są zmienne, a które stałe.

Za przykład może nam posłużyć szalony social media, bo one często zestawiane są za sobą i w nich najłatwiej zauważyć brak spójności.

Z mojej perspektywy absolutnym minimum niezmiennych elementów, które wpływają na spójność materiałów, jest logo, kolorystyka i typografia. Tutaj powinny zostać ustalone z góry ścisłe reguły dotyczące wielkości elementów, umiejscowienia i ich wartości kolorystycznych.

Elementy jak zdjęcia, ilustracje, ikony najczęściej ulegają zmianom, ale by mieć pewność, że osiągniemy rozpoznawalność, warto zadbać o ich spójność, np. pod względem dynamiki, kompozycji, sposobu umieszczania na materiałach, grubości linii itp.

Dobry projektant będzie umieć przekazać Wam tę wiedzę, ale pamiętaj, że nic nie zastąpi lat praktyki, którą posiada specjalista.

Masz pytania dotyczące spójności wizualnej marki? Są zagadnienia, które sprawiają Ci problemy. Daj znać w komentarzu.

0 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You May Also Like