Kolor dla marki – jak go wybrać

psychologia kolorów w brandingu

Odpowiednio dobrany kolor dla marki jest prawdziwą pomocą, by w prosty sposób zakomunikować odbiorcom, czego mogą się po niej spodziewać. Jednak wielu przedsiębiorców ma duży problem z doborem odpowiedniej kolorystyki. Kiedy sami jesteśmy odpowiedzialni za to, jak wygląda nasza marka, często kierujemy się własnym gustem i emocjami. Trzeba pamiętać, że Twoje preferencje mogą zmienić się z biegiem czasu. To, co podobało Ci się parę miesięcy temu, może wydać się nudne i sztampowe w niedalekiej przyszłości.

Dlatego, w wyborze koloru dla marki, warto kierować się ich uniwersalnym znaczeniem, niżeli swoimi własnym preferencjami, by kolor faktycznie pomógł Ci zostać zapamiętanym i się wyróżnić.

Z tego artykułu dowiesz się m.in. jak możesz wpływać na odbiorców za pomocą kolorów, jak pomagają Ci wzmocnić komunikat oraz jak je dobierać, by tworzyły harmonijną całość.

Dlaczego kolor dla marki jest ważny

Kolory to nośnik informacji. Przypisuje się im wiele znaczeń i wiążą się z nimi określone emocje. Co to znaczy dla Twojej marki?

Kiedy tworzysz wizerunek brandu i musisz w szybki sposób zakomunikować odbiorcy, kim jesteś i czego można się po Tobie spodziewać, na pomoc przychodzi Ci system sygnałów, które wspomagają komunikację.

Zazwyczaj nie masz zbyt dużo czasu, by opisać wszystko w słowach. Odbiorca podejmuje decyzje w mgnieniu oka, więc czas, dosłownie i w przenośni, oznacza dla Twojej marki pieniądze. Odpowiednie wykorzystanie zdjęć, symboli i kolorów, może pomóc Ci wstrzelić się w tę parę sekund i przekazać więcej niż tysiąc słów.

Znaczenia, które przypisujemy kolorom, są uwarunkowane ewolucyjnie i kulturowo. Wiele z nas na co dzień nie zastanawia się nad ich sensem, bo kolory działają w dużej mierze podświadomie. Alarmują, uspakajają, wzmagają apetyt.

Umiejętne ich dobranie, pozwoli Twoim odbiorcom odczytać komunikat w mgnieniu oka i przypisać go do odpowiedniej kategorii. Kolory bowiem mogą sugerować luksus, naturalność, zaufanie.

Siła, która w nich drzemie jest wykorzystywana w biznesie od zawsze. I to nie tylko w projektach logotypów. Kolory mają duże znaczenie w tworzeniu środowiska pracy, relacjach biznesowych i budowania rozpoznawalności.

Odpowiednio dobrany kolor dla marki, polega na zrozumieniu jego znaczenia i wpływu, jakie ma na podświadomości. Istotne jest również sięgnięcie w przyszłość i ustalenie, w jakich sytuacjach będziesz je wykorzystywać.

Psychologia kolorów w budowaniu marki

Kiedy mówimy o tworzeniu wizerunku marki, warto pamiętać, w jaki sposób nasz mózg przetwarza informacje. Wiele rzeczy dzieje się bowiem podświadomie. Czy tego chcesz, czy nie, nie zawsze masz pełną kontrolę nad tym, w jaki sposób dokonujesz decyzji i jak wyrabiasz sobie opnie na temat marek.

Podobnie jest z kolorami. To jak je postrzegamy, często wynika z poznawczych i kulturowych uwarunkowań, które niejednokrotnie dzieją się w naszej podświadomości.

W dużej mierze zależy to od psycho-fizjologii widzenia. To mechanizm, który ewolucja wypracowała przez miliony lat, by pomóc nam przetrwać. Zwierzęta wykorzystują kolory, by ostrzegać, przyciągnąć osobnika płci przeciwnej, ukryć się przed drapieżnikiem.

W podobny sposób kolory są wykorzystane w życiu codziennym, poprzez naturalny dla nas system skojarzeń.

Kolory wywołują określone reakcje mózgu. Np. niebieski sprawia, że znacznie się uspokajamy. Trzeba jednak pamiętać, że nasza reakcja zależy nie tylko od samej barwy, ale również jej nasycenia i w jakiej ilości została użyta. Mimo że kolor niebieski może mieć zbawienny wpływ na nasze skołatane nerwy, jednocześnie, nieodpowiednio użyty, może wywoływać stany depresyjne.

Kolejna rzecz, o której musisz pamiętać, dobierając kolor dla marki, to uwarunkowanie kulturowe. To, jak postrzegamy daną barwę w naszej kulturze, może być różne od tego, jak rozumieją ją w innych zakątkach świata.

Kolor żółty w wielu miejsca jest kolorem szczęścia, zaś niektórych krajach Ameryki Południowej może oznacza żałobę i smutek.

Dlatego ważne jest, by dobierać kolory z rozwagą. Ich wpływ na nasz mózg, to nie jedyna przyczyna, dlaczego kolory powinny być dobierane odpowiedzialnie. Tworząc wizerunek marki, zwróć uwagę również na rynek, w którym planujesz zaistnieć.

Z czego składa się kolor

Oko ludzkie jest w stanie rozpoznać 10 milionów kolorów. To całkiem pokaźna liczba. Dla wielu jednak paleta ogranicza się do paru podstawowych barw. W tworzeniu kolorystyki dla marki powinniśmy pamiętać o tym, że kolor kolorowi nierówny.

W języku polski mamy 11 podstawowych nazw kolorów, których uczymy się jeszcze jako dzieci. Gdyby jednak świat składał jedynie z tych kilkunastu prostych barw, żylibyśmy w dość płaskiej i nijakiej rzeczywistości.

Na ratunek przychodzi nam nasycenie oraz jasność koloru, które potrafią dodać mu odpowiedniego charakteru.

Saturacja (nasycenie) odpowiada za to, że postrzegamy jak kolor mniej lub bardziej żywy. Bardziej nasycone kolor, to ten potocznie nazywany bardziej rześkim, radosnym. Gdy nasycenie maleje, mamy wrażenie, że kolor staje się zszarzały i bardziej stonowany.

Innym czynnikiem wpływającym na to, jak postrzegamy kolor, jest jego jasność. Jest to określenie potoczne i trudne do zdefiniowania. Postrzeganie jasności jest intuicyjne i tyczy się zawsze tej samej barwy. Będziemy więc rozpatrywać kolor żółty niezależnie od niebieskiego.

Te trzy elementy pomagają nam wybrać odpowiedni kolor dla marki, nie ograniczając się tylko do prostej sztampowej palety, którą łatwo skopiować.

W jaki sposób wybrać kolor dla marki

Istnieje kilka sposobów na dobór kolorów. Trzeba jednak pamiętać, że zadaniem koloru jest sygnalizowanie charakter marki, a nie odzwierciedlenie naszych własnych preferencji. Potraktuj kolor jak język, który pomaga w szybki sposób zakomunikować odbiorcy, czego może spodziewać się po Twojej marce.

Wybór koloru dla marki na podstawie koła barw

Koło barw to schemat, który używany jest często przez różnego rodzaju profesjonalistów. Jest to jeden z łatwiejszych sposobów na wybranie kolorów, które będą do siebie pasować.

Koło zawiera barwy podstawowe – żółty, czerwony, niebieski. Przez ich zmieszanie powstają kolory pochodne (pomarańczowy, zielony, fioletowy). By mieć pewność, że kolory do siebie pasują, możesz wybrać te, które znajdują się naprzeciw siebie (2 barwy – uzupełniające), kolory, które stanowią wierzchołki trójkąta (trzy kolory – triada) te, które znajdują się na wierzchołkach prostokąta (cztery kolory) oraz trzy, które ze sobą sąsiadują.

Należy pamiętać, że koło jest również podzielone na dwie połówki, gdzie z jednej strony mamy kolory ciepłe (żółty, czerwony pomarańczowy) oraz zimne (niebieski, zielony fioletowy). Ta wiedza przyda się, jeśli chcemy wywołać pewne określone emocje.

Zimne kolory najczęściej przywołują spokój, równowagę, wyciszenie. Mogą jednak powodować stany depresyjne i przygnębienie. Ciepłe kolory kojarzą się z dynamiką, życiem, radością, ale mogą być przytłaczające i wywoływać problemy ze skupieniem.

Problemy i jak je rozwiązać

Przy wyborze kolorów z koła barw, może zdarzyć, że nasza paleta nadal będzie małozrównoważona lub zbyt intensywna. Dzieje się tak, zwłaszcza gdy mamy więcej niż dwa kolory. W tym przypadku warto wybrać jeden kolor dominujący, który będzie przeważać w naszej identyfikacji, a resztę kolorów traktować jako dodatek. Dobrze jest również ustalić, w jakich sytuacjach i do jakich elementów będą wykorzystywane.

Rada: Spróbuj wykorzystywać kolory, kierując się schematem 60%+30%+10%, gdzie poszczególne procenty odpowiadają kolejno kolorowi dominującemu oraz dwóm kolorom dodatkowym.

Kiedy wybieramy kolor, musimy przewidzieć jej wykorzystanie w przyszłości. Trzeba pamiętać, że intensywne kolory, w zależności od charakteru marki, mogą sprawiać problemy. Jeśli nasza kolorystyka jest intensywna, dobrze jest dobrać dwa dodatkowe barwy o neutralnym charakterze, które zrównoważą całość.

Kolory które znajdują się po prawej stronie obu palet, są bardziej neutralne. Mogą być wykorzystywane, by zrównoważyć kolorystycznie materiały. Tyczy się to np. Strony internetowej, czy broszur. Moją one częste zastosowanie np. w tekstach.

Wybór koloru dla marki na podstawie teorii archetypów

O teorii archetypów pisałam jakiś czas temu. Pomagają one na nadanie marce charakteru i ustaleniu relacji z odbiorcami. Dobrze dobrany archetyp może również pomóc nam dobrać kolorystykę dla naszej marki.

Powiąż archetyp z prawdziwą osobą: Archetypy odpowiadają pewnym cechom, które możemy spotkać u prawdziwych ludzi lub u postaci fikcyjnych. Przyglądając się im uważnie możesz prześledzić w jaki sposób np. artyści filmowi dobrali kolory i znaleźć w nich pewien schemat. Ponieważ kolory wywołują w nas podświadomie pewne emocje, świat filmu często używa ich, by zakomunikować intencje lub charakter postaci.

Kolor dla marki = archetyp władca
paleta dla archetypu władcy
kolor dla marki - archetyp niewinny
Paleta dla archetypu niewinny

Stwórz mood board: tablice inspiracyjne przydają się w różnych projektach i są często wykorzystywane przez profesjonalistów w świecie mody, dekoracji wnętrz i grafiki. Na tablicach umieszczasz zdjęcia, które odzwierciedlają archetyp Twojej marki. W przypadku tworzenia tablic kolorystycznych pamiętaj, by zdjęcia pasowały do siebie. Możesz to sprawdzić, patrząc na nie mrużąc oczy. W ten sposób zobaczysz, czy tablica jest dobrze zrównoważona kolorystycznie.

Kolor dla marki - archetyp marki odkrywca
Paleta dla archetypu odkrywcy

Obserwuj marki modowe: Marki odzieżowe to dobre źródło inspiracji. Jeśli znasz swój archetyp, sprawdź jaka marka odzieżowa mieści się w tej samej kategorii. Spójrz na ich identyfikację wizualną, reklamy, kolekcje. Może być to podpowidzią, w jakim kierunku iść.

Czytaj więcej: Archetypy marki – ludzka twarz brandu + darmowy quiz cz.1

Przydatne narzędzia do tworzenia palety barw

Coolors.co

Pintrest

BeFunky mood board

6 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You May Also Like
najważniejsze cechy projektanta - empatia
Czytaj więcej

Empatia w projektowaniu

Empatia w projektowaniu stała się w ostatnim czasie popularnym tematem. Wszystko dzięki design thinking, projektowaniu doświadczeń użytkownika i określaniu awatara…