Najczęstsze błędy popełniane przez agencje pracujące z projektantami wizerunku marki

projektant wizerunku marki w małej agencji kreatywnej

W czasach kryzysu wiele agencji i firm decyduje się na ograniczenie wydatków na marketing i projekty kreatywne. Wpłynęło to na życie wielu projektantów na całym świecie. Jednocześnie wiele osób samozatrudnionych, w tym freelancerów specjalizujących się w projektowaniu wizerunku marek, zyskało zasłużoną uwagę małych agencji, które nigdy wcześniej nie myślały o zatrudnianiu freelancerów.

Kiedy zacząłem działać jako niezależny wykonawca, trudno mi było znaleźć klientów, głównie dlatego, że pracodawcy nie ufali zdalnym pracownikom. Jednak teraz wydaje się, że to odległe czasy. Ostatnio rynek szybko się zmienił, a wraz z nową rzeczywistością zaserwowaną nam przez wirusa, coraz więcej firm i agencji decyduje się na wypróbowanie tego nowego systemu pracy.

W ciągu ostatnich 5 lat rynek freelancerów wzrósł o 41% (dane USA), a obecny kryzys może przyspieszyć tę tendencję. W tym roku nie tylko pracownicy zostali zmuszeni do pracy z domu, ale także wiele firm zaczęło dostrzegać realne korzyści płynące z tej formy współpracy. Jednak, czy wszyscy są na to gotowi?

Już teraz przejście ze stacjonarnego trybu na całkowicie zdalny, może być trudne dla stałego zespołu, który przecież znasz całkiem dobrze. Zatrudnienie zupełnie nowej osoby, z którą współpracujemy całkowicie zdalnie, może okazać się jeszcze trudniejsze.

Powiedzmy sobie jasno, z tą sytuacją zmagają się nie tylko menedżerowie, którzy dopiero niedawno zdecydowali się zatrudnić freelancerów. Ci, którzy już pracowali z niezależnymi zleceniobiorcami, również popełniają błędy, które mogą być frustrujące dla obu stron.

Jakie są więc najczęstsze błędy popełniane przez małe agencje i jak ich unikać, aby praca z niezależnym projektantem wizerunku marki przebiegała jak najbardziej bezproblemowo.

Przekaż szczegółowe informacje niezależnemu projektantowi wizerunku marki

Jeśli nie chcesz, aby freelancer miał bezpośredni kontakt z klientem, upewnij się, że wręczony mu brief zawiera odpowiedzi na najważniejsze pytania. Najpierw odrób swoją pracę domową i zdobądź wszystkie ważne informacje. Z mojego doświadczenia wynika, że brief często zawiera powierzchowne informacje o produkcie i firmie, kilka przykładów tego, co lubi, a czego nie lubi klient i listę bezpośrednich konkurentów. Dla niezbyt doświadczonej osoby może to być dobry punkt wyjścia. Z własnego doświadczenia wiem, że te informacje nie wystarczą.

Opis powinien być oparty na faktach i danych, a nie na domysłach. Twój projektant wizerunku marki będzie potrzebował szczegółowych informacji o grupie docelowej (demograficznej i psychograficznej). Opis produktu powinien nie tylko pokazywać cechy, ale także skupiać się na korzyściach i emocjach, które wywołuje. Analizując zawody, ważne jest, aby skupić się na różnicach, mocnych i słabych stronach.

Zaufaj mi, Twój projektant Ci podziękuje.

Czytaj więcej: Czy wiesz, kim jest twój klient? Określ profil idealnego klienta.

Bądź ekspertem

Twoi klienci przychodzą do Ciebie, ponieważ potrzebują eksperta. Może się wydawać, że wiedzą, czego chcą, ale czy tak faktycznie jest? Wiele małych agencji ogranicza się do zbierania informacji od klientów, którzy często nie wiedzą zbyt wiele na temat marki lub strategii. Mogą mieć swoje opinie na temat tego, co im się podoba lub czy nie, ale czy naprawdę wiedzą, czego potrzebuje ich biznes?

Twoim zadaniem jest zadawanie właściwych pytań, dostarczanie rozwiązań i przekonanie klienta do pomysłu. Freelancer to Twoja prawa ręka w tym procesie. Podczas gdy on lub ona przygotowuje projekt, Twoim zadaniem jest wspieranie ich pracy, rozwiewanie ich wątpliwości i dostarczanie precyzyjnych informacji na podstawie pogłębione wywiady z interesariuszami.

Czytanie między wierszami

Jeśli projektant wizerunku marki nie ma bezpośredniego kontaktu z klientem, to ty jesteś pośrednikiem, którego zadaniem jest zbieranie informacji, zrozumienie, co jest ważne i czytanie między wierszami. Sukces projektu zależy od tego, jak dobrze potrafisz przedstawić te pomysły projektantowi. W większości przypadków spisany brief wypełniany przez klientów to za mało.

Bezpośredni kontakt z interesariuszami to zaleta, której nie ma Twój projektant. Musisz być dobrym obserwatorem i wnikliwym rozmówcą. To, co jest napisane na papierze, nie zawsze odzwierciedla rzeczywistość. Ważna wiedza jest ukryta między wierszami i potrzebujesz intuicji, aby ją poprawnie przeczytać i zadać właściwe pytania.

Bądź Waszej wspólnej pracy

Zakładam, że mądrze wybrałeś swojego freelancera. Wiele małych agencji próbuje pójść na skróty i zatrudnić osobę, która kosztuje pół ceny i może zrobić prawie wszystko. Niestety ta strategia nie zaprowadzi Cię daleko.

Wybór odpowiedniego projektanta (ale także każdego innego członka zespołu) to umiejętność, której często uczymy się na własnych błędach. Kiedy jesteś pewien, że znalazłeś właściwą osobę, upewnij się, że dbasz o jej interesy.

Nawet najlepszy projekt wykonany przez niezależnego projektanta wizerunku marki nie wystarczy, jeśli nie zaprezentujesz go we właściwy sposób. Wiele projektów nie zostaje zaakceptowanych, ponieważ osoba odpowiedzialna za kontakt z klientem nie wkłada w to serca i wiedzy.

Innym częstym błędem jest przekazywanie informacji zwrotnej od klienta, nawet jej nieoceniającej. Wiadomości e-mail są niejednokrotnie przekazywane bezpośrednio do projektanta, od którego oczekuje się wprowadzenia zmian, nawet jeśli nie mają one sensu.

Niezależny projektant marki jest częścią Twojego zespołu

Wiem, że wielu dyrektorów artystycznych poszukuje freelancera, aby odciążyć swój zespół, niejednokrotnie wykluczają go z całego procesu. Musisz pamiętać, że to na pewno nie przyniesie korzyści projektowi.

Najczęstszym błędem jest niewłączanie freelancerów do dyskusji, nieinformowanie osoby o ważnych zmianach i aktualizacjach lub nieudzielanie wyczerpującej informacji zwrotnych. Marginalizacja freelancera jest bardzo demotywująca i wpłynie na jakość jego pracy.

Wybierz osobę z odpowiednimi umiejętnościami

Wiele małych agencji stara się zaoszczędzić pieniądze, zatrudniając jednego wszechstronnego, wszechstronnie utalentowanego i taniego projektanta, który będzie grał jak orkiestra i spełni wszystkie potrzeby firmy. Jednak świat staje się bardziej wyspecjalizowany i to samo dzieje się z projektowaniem. Trudno oczekiwać, że projektanci będą śledzić wszystkie aktualizacje w każdej dziedzinie.

Większość dobrych freelancerów ma swoją specjalizację.

Czytaj więcej: Na czym polega praca grafika – specjalizacje w projektowaniu

Wybór projektanta specjalizującego się w brandingu pomoże Ci stworzyć projekt oparty na faktach i danych. Wybierając niezależnego projektanta marki, dajesz sobie w prezencie pracę z osobą, która potrafi odpowiedzieć na potrzeby Twojego klienta, stosując odpowiednią taktykę i strategię.

Podsumowanie — najczęstsze błędy popełniane przez małe agencje przy zatrudnianiu niezależnego projektanta wizerunku marki

  • Powierzchowny brief bez dogłębnych informacji biznesowych
  • Brief oparty na domysłach, a nie na danych i faktach
  • Bycie kolekcjonerem informacji zamiast ekspertem
  • Nie zadawanie właściwych pytań i nieczytanie między wierszami
  • Oczekiwanie, że wystarczy dobry projekt, by przekonać do niego klienta
  • Niebronienie pomysłu / projektu przed klientem
  • Wyłączenie projektanta z zespołu
3 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You May Also Like
najważniejsze cechy projektanta - empatia
Czytaj więcej

Empatia w projektowaniu

Empatia w projektowaniu stała się w ostatnim czasie popularnym tematem. Wszystko dzięki design thinking, projektowaniu doświadczeń użytkownika i określaniu awatara…