Storytelling – czyli opowieści i budowanie marki

Storytelling i budowanie wizerunku marki

Storytelling to potężne narzędzie wspomagające budowanie marki. Jednak wielu małych przedsiębiorców nie wykorzystuje w pełni jego potencjału. Opowiadanie historii jest sztuką, którą warto opanować, by pomóc marce rozkwitnąć. W tym artykule dowiesz się, czym jest storytelling, dlaczego jest ważny i kiedy go używać.

Kilkanaście lat temu, kiedy stanęłam przed wyborem studiów wyższych, wiedziałam jedno – nie chcę spędzić kolejnych 5 lat na sali wykładowej, słuchając nudnych prelekcji o rzeczach, które w większości mnie nie interesują. Postanowiłam udać się do Akademii Sztuk Pięknych, skuszona perspektywą kreatywnego środowiska, gdzie nikt nie będzie próbować wpisać mnie w sztywne ramy.

Okazało się jednak, że system zawsze Cię dopadnie, więc część mojego czasu musiałam przesiedzieć na nudnych wykładach, słuchając monotonnego głosu prelegenta. Historia sztuki, marketing, reklama, psychologia – przedmioty, które powinny inspirować i cieszyć, w ustach profesorów brzmiały jak pusta litania faktów i danych.

Na piątym lub czwartym roku studiów, pewnego dnia do sali wszedł mężczyzna o niepozornym wyglądzie. Cichy głos mógłby sugerować kolejne senne, stracone godziny, jednak wydarzyło się coś innego.

Z ust wykładowcy popłynęły historie, których wszyscy na sali słuchali z zainteresowaniem. Pasja, która malowała się na jego twarzy, również zachęcała do tego, by jeszcze bardziej nastawić ucha. Przygotowania do egzaminu poszły jak z płatka, bo wiele informacji pozostały na długo w mojej pamięci.

To jest właśnie siła dobrej opowieści, która angażuje, zwraca uwagę, zostaje z nami na dłużej. Dobrze opowiedziane historie działają tak samo na sali wykładowej, jak i w budowaniu wizerunku marki.

Czym jest storytelling

W polskim tłumaczeniu to po prostu opowiadanie historii. Brzmi nieskomplikowanie, ale wielu przedsiębiorców ma problem w wykorzystaniu storytellingu w budowaniu marki lub zupełnie go nie używa.

Musisz pamiętać, że historie towarzyszyły nam od zarania dziejów i to one miały moc budowania więzi, porywania tłumów i inspirowania. Niewiele się od tego czasu zmieniło.

Opowieści są silnie wpisane w nasze DNA i są one ważnym nośnikiem informacji. Między innymi dlatego, że są o wiele łatwiejsze do zapamiętania niż suche fakty. Dzieje się tak po część, ponieważ niosą ze sobą ładunek emocjonalny. Również, to dzięki nim, przez tysiące lat, mogliśmy poznać świat wokół i tłumaczyć skomplikowane zjawiska. Dlatego nasz mózg je uwielbia i daje im priorytet uwagi.

Dlaczego storytelling jest ważny w budowaniu wizerunku

Powtarzam to często, ale żyjemy w przesyconym informacjami świecie. Wychodząc na ulicę, jesteśmy atakowani tysiącami kolorów, haseł, call to action. Wśród tego chaosu, ludzie niejednokrotnie, przestają zwracać uwagę, co reklamodawcy mają do powiedzenia. Osobiście uważam, ku niezadowoleniu niektórych, że ślepota banerowa to mechanizm, który pozwala naszym zmęczonym umysłom odpocząć. Gdybyśmy mieli zwracać uwagę na każdy przekaz, który wokół nas się pojawia, zapewne szybko byśmy zwariowali.

Z drugiej strony są informację godne naszej uwagi i takie, które mogłyby odmienić nasze życie na lepsze. Łatwo je jednak przeoczyć. Na szczęście na pomoc przychodzi nam storytelling. Dobrze opowiedziana historia przyciąga i wciąga jak dobry film. Możemy w niej odnaleźć cząstkę siebie.

Ze względu na tak dużą rolę, którą historie miały w życiu naszych przodków, dziś nadal fascynują. Widzą o tym specjaliści od marketingu, którzy wykorzystują storytelling, by nawiązać emocjonalną więź z klientem i sprawić, że marka zostanie z nimi na dłużej.

Jaki jest dodatkowy pozytywny wpływ storytellingu na Twoją markę:

  • pozwala lepiej zrozumieć założenia marki i na zwrócenie uwagi klientów, którzy potrzebują naszych produktów,
  • pozwala na bycie bardziej rozpoznawalnym, jeśli zachowana jest spójność,
  • pozytywnie wpływa na pracownika i sprawia, że będzie bardziej zaangażowany, wiedząc, że za marką kryje się jakaś głębsza idea,
  • sprawia, że Twoja marka jest bardziej autentyczna i nabiera osobowości,
  • odbiorcy czują większą więź i stają się wiernymi ambasadorami marki.

Czytaj też: Archetypy marki – ludzka twarz brandu + darmowy quiz cz.1

O czym właściwie opowiadać

Kiedy tworzysz materiały na social media, stronę internetową, a nawet ulotki, musisz przekazać informacje, które pomogą potencjalnemu klientowi, zrozumieć kim jesteś, co masz do zaoferowania i co musi zrobić, by zakupić Twój produkt. I mimo, że wszystkie te informacje pomogą w podjęciu decyzji, to nie trudno sobie wyobrazić, że czytanie tego typu tekstów, jest nudne jak flaki z olejem.

Sucha wymiana informacji, może jest przydatna, ale czy jesteś w stanie nawiązać więź z odbiorcą, która pomoże zmienić go w wiernego ambasadora marki?

By do tego doszło, coś musi kliknąć, poruszyć znudzone serce, które przeskrollowało już prawdopodobnie kilka podobnych ofert. Możesz nie wierzyć, ale te emocje, często decydują, czy klient podejmie krok, by nawiązać z Tobą współpracę, czy nie.

Jednak wiele marek popełnia jeden kategoryczny błąd – mówimy ciągle o sobie.

Zapytasz pewnie jak to? Przecież materiały marketingowe mają pokazać, jaka Twoja oferta jest niezwykła i skusić klienta do zakupu. Jest to jednak tylko część prawdy. Bo odbiorcę, który czyta informacje o Twojej marce, nie interesuje właściwie kim jesteś, ale jak zakup Twojego produktu wpłynie na jego życie.

Pisząc o swojej marce, opowiadaj o rzeczach, które mają dla odbiorcy znaczenie takie, z którymi może się utożsamić, które są mu potrzebne do podjęcia decyzji.

Jeśli jesteś psychoterapeutą, dla Twojego klienta będzie ważne Twoje doświadczenie i dyplomy. Jednak historia, którą opowiadasz, musi mieć również związek z jego własnymi przeżyciami, by prawdziwie go zainteresować i pomóc Ci się wyróżnić. Może przez długi czas sam zmagałeś się z depresją i wyjątkowy terapeuta pomógł Ci wyjść z opresji. To wtedy zrozumiałeś, że chcesz pomagać innym.

Załóżmy, że planujesz otworzyć butik z ekologicznymi ubraniami. Opowiedz o wartościach, które są dla Ciebie ważne, i które możesz dzielić z innymi. Pokaż im, że kupując w Twoim sklepie, mogą zadbać o środowisko i żyć w poczuciu spełnienia, że zrobili coś dobrego. Bo przecież tego właśnie chcą – żyć świadomie, w zgodzie z naturą.

Czytaj też: O czym pamiętać przy budowaniu strategii marki

Rzeczy, o których pamiętać w opowiadaniu historii

Odbiorca / Bohater – mimo, że to ty piszesz historię, to bohaterem opowieści jest Twój klient. Jeśli chcesz sprawdzić, czy Twoja strona przemówi do Twojego klienta, sprawdź, ile razy mówisz o nim w swoich materiałach.

Problem i potrzeby – Osoby, które czytają Twoją opowieść, powinny dowiedzieć się z niej paru konkretów – że ich znasz oraz jakie problemy pomagasz im rozwiązać. Działa to podobnie jak historia filmowa, w której zawsze występuje problem do rozwiązania i wróg do pokonania. Zwróć uwagę na to, czy Twój odbiorca widzi w niej konkretną korzyść dla siebie.

Autentyczność – ok, nie oszukujmy się, autentyczność ma swoje granice, szczególnie jeśli chodzi o biznes. Wiadomo, że w sytuacjach bardziej oficjalnych nie koniecznie musisz paradować w piżamie, w której czujesz się w końcu najbardziej komfortowo (chociaż w niektórych przypadkach może być to część wizerunku). Jednak mówiąc o autentyczności, mam na myśli, że historia powinna być zgodna z Twoimi intencjami. Firmy nie zawsze grają fair i często tworzą historie pełne patosu, by tylko sprzedać więcej. Ja jednak uważam, że każdy z nas ma autentyczną historię do opowiedzenia, która znajdzie odpowiednich odbiorców. To ważne, szczególnie jeśli budujesz małą markę i chcesz być blisko swoich klientów.

Wartości – to one wiążą się z emocjami, a emocje pomagają nam nawiązać lepszy kontakt z odbiorcami i tworzyć silną społeczność. Twoja historia powinna przemawiać do ludzi, którzy będą mieli szanse odnaleźć w niej wartości, które również dla nich są ważne.

Konkrety – czasem mamy tendencje do niepotrzebnego rozwlekania opowieści. Jednak nie oszukujmy się – niewiele osób ma czas na czytanie niekończących się elaboratów. Twój komunikat powinien być zwięzły i zawierać jedynie najważniejsze informacje, wartościowe dla odbiorców.

Flow opowieści – pamiętasz lekcje polskiego w liceum? Kiedy musiałeś pisać referaty na temat roli natury w Nad Niemnem? I mimo że można byłoby opisać wszystko w paru zdaniach, Twoja nauczycielka wymagała od Ciebie konkretnej struktury. Każdy bowiem tekst musiał zawierać wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Podobnie jest w pisaniu opowieści na temat Twojej marki. By jednak to dobrze zadziałało, musisz mieć konkretny plan, co chcesz w tej historii przekazać. Zacznij od problemu lub potrzeby użytkownika, następnie przejdź do informacji, jak pomagasz mu je rozwiązać. Zakończ wizją, jak jego życie się zmieni po zakupie Twojego produktu. To nie jedyna formuła na dobre flow opowieści, ale działa.

Gdzie wykorzystywać storytelling

Historię można opowiedzieć na różne sposoby i nie koniecznie trzeba używać do tego słów. Nieme filmy również były opowieściami, które porywały tysiące. Dlatego warto zaangażować inne media np. zdjęcia, grafiki, a nawet kolory.

Kiedy budujesz wizerunek i tworzysz strategię swojej marki, warto pomyśleć o tzw. brand story, to krótka historia związana z marką, która przekazuje najważniejsze wartości, które się z nią wiążą. By tego typu historia angażowała odbiorcę i sprawiła, że zostanie z Tobą na dłużej, musisz przekazać w niej emocje.

Brand story towarzyszy Twojej marce i staje się elementem identyfikacyjnym. Jednak storytelling można wykorzystać również na co dzień – pisząc posty na social media, tworząc stronę internetową.

Kiedy nagrywasz swoje wypowiedzi, też warto pamiętać o jej odpowiedniej konstrukcji. Wplecenie dodatkowo case study, historii twoich klientów lub osobistych przeżyć, pozwoli Ci być zapamiętanym i wywołać emocje u słuchacza.

Prezentacja dla inwestorów lub klientów jest też dobrą okazją do tego, by opowiedzieć historię stojącą za Twoją marką, która jednocześnie dobrze wpisuje się w kontekst sytuacyjny, jak również odzwierciedla wartości, które odbiorcy mogą docenić.

Czytaj też: Błędy popełniane przy tworzeniu strony internetowej – strona, która służy marce.

Masz pytania związane ze storytellingiem? Zostaw komentarz.

8 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You May Also Like