Super moce właściciela małej firmy

mała firma co trzeba wiedzieć zanim zaczniesz

Jestem freelancerem i od wielu lat prowadzę działalność opartą na usługach i wiem, że przygoda pt. ‘bycie na swoim’ jest wyboista i nieprzewidywalna. Jednak bycie swoim własnym szefem pomogło mi zdobyć umiejętności, których nie miałam szansy zdobyć w pracy na pełny etat.

Nie zrozum mnie źle. Praca od 8 do 16 daje wiele możliwości, ale prowadzenie własnego biznesu stawia Cię w zupełnie innej strefie. To przyśpieszony proces uczenia się odpowiedzialności za każdą decyzję, sukces i porażkę.

Zwłaszcza na początku swojej podróży będziesz musiał stawić czoła wielu przeszkodom i nauczyć się nowych umiejętności – tworzenie własnej strony internetowej, zdobywanie wiedzy na temat finansów i współpraca z innymi, to tylko niektóre z nich. Często skupiamy się na ‘twardych’ umiejętnościach, które pomagają nam iść do przodu. Jednak dzisiaj chciałbym porozmawiać o kompetencjach, które są często niedoceniane, ale mogą być równie kluczowe dla Twojej firmy.

Umiejętności zarządzania sobą w czasie i planowanie


Wielość obowiązków, które nagle na Ciebie spadnie, kiedy otworzysz w końcu swoją działalność, może przysporzyć Cię o zawrót głowy, ale wiedza, jak sobie z nimi radzić, zapobiegnie szybkiemu wypaleniu. Żonglowanie codziennymi zadaniami (zarówno w domu, jak i w pracy) jest na początku bardzo trudne, ale dzięki kilku prostym taktykom z pewnością możesz sprawić, że szybko wskoczysz na właściwe tory.

Spróbuj zaplanować dzień wcześniej. Najpierw zrób notatki na kartce papieru i poświęć trochę czasu na przemyślenie swoich zadań i ustalenie priorytetów. Pomoże Ci to zrozumieć, które zadania są najpilniejsze. Jeśli nie znajdziesz czasu na zrobienie wszystkiego, co zaplanowałeś, zrobienie tylko tego ważnego minimum da ci poczucie spełnienia.

Chcesz dowiedzieć się więcej o zarządzaniu czasem? Odwiedź mój projekt dla kreatywnych właścicieli firm. na Instagramie

Empatia


Empatia pomaga na wiele sposobów, ale często jest pomijana przez świeżo upieczonych właścicieli firm. Zwykle skupiamy się na umiejętnościach twardych, takich jak nauka nowego oprogramowania, taktyki marketingowe i sposoby na sprzedaż. Jednak to właśnie empatia może otworzyć serca klientów.

Zrozumienie odbiorców pozwala stworzyć ofertę i zbudować markę, która odzwierciedla ich pragnienia. Może pozwolić ci mówić ich językiem i okazywać sympatię.

Wierzę, że właściciele małych firm, którzy opanowali tę umiejętność, szybciej przyciągną uwagę i nawiążą kontakt się z ludźmi, którzy naprawdę potrzebują ich pomocy.

Czytaj również: Empatia w projektowaniu

Wiedza marketingowa


Freelancerzy nazbyt często ignorują tę umiejętność, myśląc, że ich sztuka lub projekt sprzedadzą się bez strategii marketingowej. Jednak w dzisiejszych czasach konkurujesz z najlepszymi specjalistami z całego świata, a bez odpowiednich narzędzi wtopisz się w tłum i nie zostaniesz rozpoznany.

Sama popełniłam ten błąd. Przez pierwsze kilka lat nie widziałam potrzeby prowadzenia działań marketingowych i miałam nadzieję, że samo portfolio spełni swoje zadanie. Później zdałem sobie sprawę, że budowanie biznesu wymaga znacznie więcej niż umiejętności techniczne i talent.

Dlatego upewnij się, że nauczyłeś się podstawowych taktyk marketingowych i od samego początku pracujesz nad swoją obecnością w Internecie.

Myślenie strategiczne i analityczne


Jest to ściśle związane z poprzednim punktem, ale tym razem będziemy bardziej szczegółowi.

Otwierając swoją firmę, pomyśl o jej rozwoju strategicznie. Wyobraź sobie, gdzie chcesz być za 10-15 lat i jak się tam dostaniesz. Może minąć trochę czasu, zanim uzyskasz jasną wizję, ale nie martw się, prędzej czy później uda Ci się ją wyklarować. Możesz nawet kilkakrotnie zmienić zdanie, ale włożenie w to wysiłku może naprawdę przynieść Ci korzyści w przyszłości.

W książce „Build to Last” autorzy udowadniają, że wielu wizjonerów początkowo nie miało jasnego obrazu tego, jak powinna wyglądać ich firma, ale w trakcie eksperymentów udało im się sprecyzować swoją misję i konsekwentnie ją realizować.

Myślenie analityczne pomaga również zrozumieć, co dzieje się wokół Ciebie i jak Twoja firma może zaistnieć w ciągle zmieniającym się świecie.

Outsourcing zadań


Prawdopodobnie na samym początku nie będziesz w stanie zatrudnić nikogo do wykonania pracy za Ciebie, ale gdy tylko Twoja firma przyniesie jakiś zysk, możesz rozważyć poproszenie o pomoc kogoś, kto zajmie się zadaniami, które odciążą Cię w codziennych obowiązkach. Pozwoli Ci się to skupić na tym, co naprawdę ważne.

Są jeszcze dwa powody, dla których uważam, że outsourcing zadań jest ważny. Po pierwsze, są ludzie, którzy potrafią to zrobić lepiej niż ty i naprawdę mogą usprawnić Twój biznes. Drugi dotyczy wspierania innych właścicieli małych firm, pomagania im w realizacji marzeń i większej niezależności.

Czytaj również: Jak zadbać o równowagę w pracy freelancera

Elastyczność i ciekawość


Dla wielu z tych, którzy pracują nad swoją strategią marki, stworzone przez nich ramy są jak przykazania wyryte w kamieniu. Jedną z rzeczy, które lubię powtarzać moim klientom, jest to, że muszą znaleźć równowagę między konsekwencją a elastycznością, ponieważ strategia polega również na sprawdzaniu, co działa a co nie i na wprowadzaniu odpowiednich zmian.

Ciekawość to także bardzo ważna umiejętność, którą powinieneś ćwiczyć na co dzień. Poszukiwanie inspiracji z innych branż, eksperymentowanie z różnymi taktykami, uczenie się nowych umiejętności może pomóc Ci wyróżnić się na tle konkurencji i zachować kreatywność.

Asertywność


Dobrze jest podążać za instynktem i walczyć o swoje, ale kiedy jesteś nowicjuszem, normalne jest, że jesteś mniej pewny swoich wyborów.

Wielokrotnie usłyszysz głosy krytyczne. Niektóre z nich mogą mieć rację, ale wiele będzie pochodzić od osób, które po prostu nie są Twoimi idealnymi klientami. Bycie asertywnym pomaga ci upewnić się, że jesteś silny w swoich przekonaniach i idziesz naprzód ze swoim planem.

Pamiętaj, aby otaczać się ludźmi, którzy życzą Ci dobrze i są dla Ciebie wzorem do naśladowania – tymi, którzy Cię inspirują i tymi, których szanujesz za ich osiągnięcia.

Czytaj również: Czy wiesz kim jest twój klient? Określ profil idealnego klienta.

0 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *