Archetyp marki – ludzka twarz brandu + darmowy quiz cz.2

dowiedz się jakim archetypem jest twoja marka

W poprzednim artykule omówiłam po krótce pierwsze 6 archetypów marki. Jeśli nie znalezłeś w nich tego Twojego, koniecznie sprawdź kolejne.

Pierwsza część artykułu na temat archetypów marki

Umiejętne dobranie archetypu pomaga przede wszystkim wczuć się w rolę jaką pełni Twoja marka w kontakcie z odbiorcami. Kiedy dobrze znasz swój produkt, jego atrybuty i to w jaki sposób może przyczynić się do poprawy standardu życia klientów, czas na wybranie odpowiedniego języka, by te informacje przekazać.

Darmowy quiz jakim archetypem jest Twoja marka znajdziesz na dole strony

Jeśli jeszcze nie przekonałeś się, że archetyp to coś dla Twojej marki ta historia to zmieni

Wiesz już, że Twoi klienci w dużej mierze w swoich wyborach kierują się emocjami. Czym więcej mają wspólnego z Twoją marką, tym chętniej sięgną po to co masz im do zaoferowania.

Jeśli potrafisz wzbudzić w nich odpowiednie emocje i pokazać, że dzielicie podobne wartości, więź będzie mocniejsza i trwalsza.

Weźmy na przykład markę Supreme, która jest prawdziwym fenomenem. Akcesoria oraz ubrania w odsprzedaży potrafią sięgnąć ceny kilku tysięcy złotych.

Historia Supreme zaczęła się w latach 90-tych i wywodzi się z kultury skate. Sklep założony przez Jamesa Jebba stał się miejscem spotkań środowiska nowojorskich skaterów. Ciuchy były produkowane w ograniczonych ilościach i jest to teraz element rozpoznawczy Supreme.

Supreme to archetyp Buntownika. Znalazł wspólny język ze swoimi odbiorcami – tymi, którzy chcą żyć przeciwko systemowi, nie obchodzi ich masówka, chcą być autentyczni i mają wylane co ktoś sobie o nich pomyśli. To między innymi dzięki temu cegła (dobrze czytasz. Chodzi o glinianą cegłę), markowana ich logo na eBayu jest dostępna za prawie 200 EUR.

Historie takich marek jak Supreme, Apple, Harley wyraźnie pokazują, że te które potrafiły odzwierciedlić to co ich odbiorcy poszukują, między innymi za pomocą umiejętnie dobranego archetypu, może wpływać na ich popularność i sprzedaż.

Przekonany? Dowiedz się więcej na temat poszczególnych archetypów marki i odkryj swój.

Archetyp marki Mędrzec (sage)

To typ myśliciela, który lubi dzielić się swoja wiedzą. Marka w archetypie mędrca skupia się na przekazywaniu know-how i szukaniu odpowiedzi ma ważne pytania. Pomaga zdobywać nowe umiejętności i zależy jej na odkryciu prawdy. Mędrzec chce zrozumieć świat i zasady w nim panujące. Jest dobrym mentorem.

Mędrzec pewnie nie przeżyłby, gdyby jego wiedza okazała się bezużyteczna lub błędna. Marki o tym archetypie mogą też być postrzegane jako niedostępne lub wywyższające się.

Marki w archetypie Mędrca: Google, Uman, Focus (magazyn)
Osobowości: Sowa z Kubusia Puchatka, Yoda, Sadhguru
Motywacja: dzielenie się wiedzą, poznanie i zrozumienie świata, oświecenie, rozwój intelektualny
Obawa: głupota, fake-news, minięcie się z faktami, ignorancja

Archetyp marki Opiekun (Caregiver)

Misją Opiekuna jest zadbanie o innych. By dobrze wyobrazić sobie cechy główne Opiekuna, trzeba się przyjrzeć markom, które skierowane są do rodziców oraz działają w sektorze zdrowia. Najważniejsze jest to, by ich produkty były bezpieczne i nie szkodziły innym.

Marki w archetypie Opiekuna: Pampers, Independence Blue Cross, Volvo
Osobowości: Matka Teresa, Dobra wróżka z Kopciuszka, UNICEF
Motywacja: zadbanie o potrzeby innych i ich bezpieczeństwo, spokój, pewność jutra, stawianie innych na pierwszym miejscu, pomoc
Obawa: opuszczenie, zaniedbanie, zapomnienie, szkodliwość

Archetyp marki Niewinny (Innocent)

Niewinny ceni sobie prostotę. Może wydawać się dość powierzchowny i naiwny, ale marka w tym archetypie, wie co jest ważne w życiu. Kieruje się zasadą co z oczu to z serca. Jest szczery, skromny. Do życia raczej podchodzi optymistycznie. Najwyższa wartość? Szczęście w czystej postaci.

Jeśli poprowadzony dobrze, ten archetyp ma to do siebie, że wzbudza zaufanie i przyciąga do siebie ludzi optymizmem i szczęściem, którym zaraża na każdym kroku. Ten archetyp pasuje markom, które stawiają na naturalność i radość życia.

Marki w archetypie Niewinnego: Coca Cola, Gerber, Ptasie Mleczko
Osobowości: Śnieżka, Forest Gump, Mowgli z Księgi Dżungli
Motywacja: zarażanie innych radością życia, relaks, optymizm, slowliving
Obawa: smutek, depresja, skomplikowanie,

Archetyp marki Odkrywca (Explorer)

Odkrywca jest zawsze otwarty na przygody. Nie boi się też ekstremalnych wyzwań. Podróż dla marki w tym archetypie to nie tylko przemieszczanie się z miejsca na miejsce, ale może też być związane z odkrywaniem siebie i pokonywaniem własnych słabości.

Odkrywca to indywidualista, pragnie podążać swoimi ścieżkami, iść pod prąd i zachęca do tego również innych. Ważna jest dla niego wolność, bycie w zgodzie ze sobą.

Marki w archetypie Odkrywcy: Patagonia, GoPro, National Geographic
Osobowości: Lara Croft z Tomb Rider, Kazimierz Nowak , Krzysztof Kolumb
Motywacja: przygoda, doświadczenia, odkrywanie nieznanego, przezwyciężenie własnych słabości, emocje
Obawa: nuda, powtarzalność, stagnacja, nadmierna ostrożność

Archetyp marki Władca (Ruler)

Marka w archetypie Władcy lubi luksus i władzę. Jest często kojarzona z usługami i produktami skierowanymi do mężczyzn, jednak oczywiście kobiety nie musza być wykluczone z komunikacji. Władca to również lider i lubi pokazywać się jako topowy gracz w swojej kategorii.

Władca może aspirować swoich odbiorców do sięgania wyżej, ale z drugiej strony może być onieśmielający, zdystansowany i nieosiągalny.

Marki w archetypie Władcy: Hugo Boss, Proper 12, Rolls Royce
Osobowości: Vito Corleone, Mufasa z Króla Lwa, Christian Bell w filmie American Psycho
Motywacja: władza, status, bogactwo, sukces
Obawa: bieda, przeciętność, zrównanie z innymi, porażka

Archetyp marki Twórca (Creator)

Pragnienie Twórcy jest kreowanie nowej rzeczywistości. To archetyp bardzo kreatywny, autentyczny, nie bojący się podążać pod prąd. Nie zniechęca się zbyt szybko. Wie, że by stworzyć coś przełomowego trzeba próbować i doświadczać porażek. Jednak potrafi podnieść się i dać sobie jeszcze jedną szansę.

Marka w archetypie Twórcy chce inspirować swoich odbiorców do próbowania, nie poddawania się i bycia kreatywnym.

Dla Twórca zgubna może okazać się jej skłonność do perfekcjonizmu i bylejakości. Jeśli uda im się tego uniknąć, Twórca będzie inspirować do działania i porywać tłumy.

Marki w archetypie Twórcy: Lego, Adobe, Mentos
Osobowości: Vincent van Gogh, Gepetto z Pinokia, Tata Muminka
Motywacja: pasja, twórczość, kreowania świata w okół, zmiana na lepsze, innowacja
Obawa: nijakość, nuda, sztampowość, przeciętność

Którym archetypem jest Twoja marka? Masz problem z wyborem? Zadaj pytanie poniżej lub skontaktuj się ze mną.

Nie wiesz, jakim archetypem jest Twoja marka? Rozwiąż darmowy quiz.

archetyp marki - darmowy quiz

Pierwsza część artykułu na temat archetypów marki

3 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You May Also Like