Archetyp marki w identyfikacji wizualnej

archetyp marki oraz identyfikacja wizualna

Z tego artykułu dowiesz się jak zaprojektować identyfikację wizualną zgodne z archetypem marki krok po kroku.

Identyfikacja wizualna to ważny element budowania rozpoznawalnej marki. Jednak, dla niedoświadczonego przedsiębiorcy, może okazać się to nie lada wyzwaniem. Nawet jeśli zatrudniamy do projektu designera, warto upewnić się, że posiadamy przynajmniej podstawowe elementy składające się na strategię marki oraz wiedzę na temat tego, czym w ogóle jest identyfikacja.

Jednym z elementów, które pomogą Ci nakierować projektanta na właściwie tory* i wczuć się w rolę odbiorcy (co pozwoli ocenić obiektywnie projekt identyfikacji), jest określenie archetypu marki. Ta wiedza może znacznie ułatwić pracę na identyfikacją wizualną. W tym artykule dowiesz się jaki sposób.

*W przypadku, gdy projektant oferuje pakiet, w którym wliczona jest strategia marki, powinien Ci on pomóc określić archetyp.

Czytaj również: Strategia marki dla małych przedsiębiorców

Czym jest archetyp marki

O tym czym jest archetyp marki pisałam również w artykule Archetypy marki – ludzka twarz brandu.

Archetyp marki to narzędzie wykorzystywane w brandingu do nadania marce osobowości. Bazuje on na teorii archetypów stworzenej przez Carla Gustava Junga, który badając zachodnią kulturę wyodrębnił 12 osobowości, które posiadają silne wyróżniające cechy.

Teorię tę wykorzystują do tej pory artyści i twórcy z róznych dziedzin, by w pewien uproszczony sposób pomóc odbiorcom zidentyfikować bohaterów, zrozumieć ich motywacje i potrzeby.

Okazuje się bowiem, że ludzki mózg, poprzez wyuczone kalki kulturowe, ma niezwykłą łatwość rozpoznawania poszczególnych, charakterystycznych dla danego archeytpu zachowań i dokonywania na ich podstawie oceny. Wykorzystują tą wiedzę również specjaliści od marketingu.

Mimo, że na temat archetypów krążą różne opinie, jest to jeden z prostszych sposobów, by zadbać o spójność komunikacji oraz pomóc Twoim odbiorcom nawiązać emocjonalną więź z marką.

W jaki sposób archetyp pomaga w budowaniu spójnego wizerunku i jak go wybrać

Lojalność klientów budowana na jakości produktu i usług jest dość zrozumiała. Co jednak, jeśli konkurencja posiada asortyment o podobnych cechach i pakiecie korzyści? Jak przekonać klienta, żeby przyszedł właśnie do Ciebie.

Na ratunek przychodzą tu emocje, które odpowiednio dobrane do grupy odbiorczej mogą wpłynąć na jej decyzje zakupowe.

Archetypo-sceptycy uważają, że marka nie może posiadać osobowości. Jednak biorąc pod uwagę, że marka to sposób w jaki odbiorcy czują się w kontakcie z Tobą/firmą/produktem, można przypisać jej pewne wartości i emocje, które jeśli powtarzalne, mogą wpisać się w świadomość odbiorców i sprawić, że zostanie zapamiętana.

Dogłębne poznanie potrzeb Twoich potencjalnych klientów powinno być priorytetem zarówno przy budowaniu oferty jak i wizerkunku marki. Kiedy znamy odpowiedź co jest dla nich ważne, jakie mają problemy i aspiracje, możesz odpowiednio dobrać archetyp, który jest odzwierciedleniem tych cech lub te potrzeby uzupełnia.

Jeśli Twoimi odbiorcami są młodzi rodzice, którzy czują się niepewnie w nowej roli, Twój archetyp może dodawać im otuchy, otoczać ich opieką i przeprowadzać ich przez codzienne wyzwania. W tej sytuacji może sprawdzić się archetyp Opiekuna, który stanie się również ich wzorcem do naśladowania.

Jeśli chcesz dowiedzieć się jaki archetyp pasuje do Twojej marki rozwiąż darmowy quiz.

Archetyp marki w identyfikacji wizualnej

Archetyp marki pomaga stworzyć spójny wizerunek, na który składa się język, którym komunikujesz się ze swoim odbiorcą, zbiór wartości i emocji oraz oczywiście identyfikacja wizualna.

Z własnych obserwacji jednak wiem, że przełożenie emocji i wartości na język wizualny sprawia wielu osobom, szczególnie tym, którzy nie mają doświadczenia projektowego, ogromne trudności. Odpowiednie dobranie elementów wizualnych marki wymaga odejścia od dosłowności i posługiwanie się symbolami, kolorami i emocjami w sposób, który będzie czytelny dla odbiorców. By zwrócić czyjąś uwagę oraz by kod był rozszyfrowany mamy najczęściej tylko kilka sekund.

Wybierz archetyp marki i zrozum jego charakter

Wbrew pozorom wybór archetypu i zrozumienie jego charakter nie jest takie łatwe. Często kierujemy się pewnymi uproszczeniami. Na szczęście o wiele ważniejsze jest określenie stałych cech, które chcemy, by wyróżniały naszą markę. To jak nazwiemy nasz archetyp to już sprawa drugorzędna.

Niektóre archetypy są o wiele łatwiejsze do zrozuminia. Niektóre zaś są bardziej kompleksowe i łatwo w nich o pomyłkę. Jednym z przykładów jest archetyp Mędrca oraz Magika. Oba te archetypy oferują swoim odbiorcom wiedzę, ale robią to zupełnie inaczej.

Zarówno Mędrzec jak i Magik otwierają przed nami wrota poznania, jednak Mędrzec odwołuje się w tym do tego co oferuje nauka (przykład Google), tłumaczy i edukuje. Magik zaś prowadzi nas swą mądrością ku zmianie, ale niekoniecznie odkrywając tajniki swojej wiedzy (przykład Tesla).

Pamiętaj! Twoja marka prawdopodobnie nigdy nie będzie odzwierciedlała w 100% charakteru jednego tylko archetypu. Wybierając archetyp wybierz najpierw ten dominujący (odwierciedlający Twoja markę w 70%) oraz uzupełniający (30%).

Wybierz przykłady archetypu, które odzwierciedlają Twoją markę

Jeśli znasz już archetyp swojej marki (dominujący i uzupełniający), czas na znalezienie przykładów wokół Ciebie. Pomyśl o swojej marce jak o osobie i zastanów się jaka znana osobowość lub postać filmowa najlepiej ją odzwierciedla.

Postacie filmowe

Jeśli Twoja marka to przykładowo Błazen postacią, osobą, która stać się może jej odzwierciedleniem jest np. obrazoburczy Borat lub szalony Maska (Jim Carrey) a może Dżin z Alladyna. Postacie te mogą być przerysowane o charakterystycznym wyglądzie. To pomoże Ci w późniejszym dobraniu cech wizualnych.

Marki

Sięgnij również do innych marek. Nie muszą to być firmy, które działają w tej samej branży, ale powinny odzwierciedlać podobne wartości lub sposób komunikacji, który pasowałby również do Twojej marki.

Przykładem marki w archetypie Błazna jest np. M&Ms, Crunchips, Heyah (telefonia komórkowa). Przyjrzyj się w jaki sposób się one komunikują, jakiej używają kolorystyki, stylów, zdjęć, ilustracji. Czy znajdziesz w nich jakieś wspólne cechy?

Kody kulturowe

Archetypy są tak skutecznym narzędziem ponieważ bazują na kodach kulturowych, które silnie są wpisane w naszą pamięć. Myśląc o Kochanku mamy w głowie Don Juana, Rite Hayworth. Może nam się kojarzy z nim konkretny kolor (np. czerwień) lub symbol (gorącego ognia lub płatków róż). To oczywiści dość oczywiste skojarzenia i nie do końca musimy się ich trzymać. Możemy w naszych poszukiwaniach pójść znacznie głębiej. Jednak jeśli nie czujesz się jeszcze zbyt pewnie w tym temacie – pozostań przy swoich pierwszych skojarzeniach lub popytaj w kręgu swoich znajomych).

Znajdź punkty wspólne

Kiedy masz już zebrane jak najwięcej przykładów archetypów z różnych źródeł. Wydrukuj je lub stworz mapę myśli. Znajdź narzędzie, które umożliwi Ci dowolne grupowanie zdjęć i inspiracji. Sprawdź czy przykłady, które wybrałeś mają jakieś wspólne elementy. Może być to kolorytsyka, wzory, gesty, a nawet ubiór.

Uporządkuj je w grupy do siebie pasują pod tym względem.

Na tym etapie warto jest dobrze przyjrzeć się tym zbiorom. Zastanowić się co najbardziej do nas przemawia, jednocześnie starając się być jak najbardziej obiektywnym. Myśl również o odbiorcach – co przemówi również do nich. Co wyda im się atrakcyjnie i czy będą w stanie rozszyfrować symbolikę, której użyjesz.

Spójna tablica inspiracyjna – czyli mood boards

Jeśli już wnikliwie przyjrzałeś się zgromadzonym przez siebie materiałom i wybrałeś te, które Twoim zdaniem mają ze sobą najwięcej wspólnego, stwórz nowy dokument i umieść w nim tylko te wybrane inspiracje.

By mieć pewność, że w swojej finałowej tablicy inspiracyjnej posiadasz wszystkie kluczowe elementy dla Twojej identyfikacji wizualnej, poniżej znajdziesz listę brandingowego must have:

  1. Przykłady przynajmniej trzech Logotypów lub symboli graficznych
  2. Kolorystyka – kolor główny i 2-3 kolory uzupełniające
  3. Krój pisma dla nagłówków i tekstu akapitowego
  4. Osoba (może być osoba publiczna) odzwierciedlająca charakter Twojej marki
  5. Elementy ubioru / dekoracji wnętrz
  6. Zdjęcia i ilustracje
  7. Hasła i slogany (opcjonalnie)
  8. Symbole / ikony
  9. Materiały graficzne offline/online
  10. Znane marki lub elementy ich komunikacji (opcjonalnie)

Ważna uwaga! Nie ma jednej uniwersalnej metody składania tablic inspiracyjnych i jakie elementy powinny się na nich znaleźć. Czym więcej przykładów różnych materiałów wpisujących się w charakter Twojej marki tym lepiej, jednak nie wprowadzaj w nich zbytniego chosu.

Inne dobre praktyki w budowaniu mood boardów dla identyfikacji wizualnej

  • Upewnij się, że przykłady, które wybrałeś do siebie pasują. Nie kieruj się tylko. sowim gustem i faktem, że coś Ci się podoba.
  • By ułatwić Ci dobranie odpowiednich przykładów wizualnych możesz zacząć od wybrania paru słów kluczowych charakteryzujących Twoją markę (np. śmieszna, przyjazna, wyluzowana).
  • Jeśli zatrudniasz projektanta, zapytaj się, czy tablice inspiracyjne są wliczone w cenę projektu, czy musisz je dostarczyć samemu.
  • Mood boardsy służą do inspiracji, pomagają Ci zwizualizować archetyp marki i pomóc Ci wybrać kierunek wizualny, tak by przyszłe elementy były spójne. Za wszelką cenę omijaj kopiowania.

Mood boards i co dalej

Kiedy masz już ustalony główny kierunek wizualny, który jest spójny z Twoim archetypem, możesz przysiąść do tworzenia identyfikacji wizualnej.

Jeśli do zaprojektowania identyfikacji wizualnej zgodnie z archetypem marki zasiadasz samemu, upewnij się, że wiesz jakie elementy powinieneś w niej uwzględnić.

Czytaj też: Kluczowe elementy identyfikacji wizualnej – co należy uwzględnić

Zaopatrz się również w odpowiednie narzędzia – program graficzny do grafiki wektorowej i rastrowej lub skorzystaj z darmowych narzędzi jak Canva.

Czytaj też: Darmowe narzędzia do budowania marki osobistej

Jeśli identyfikację zlecasz projektantowi, upewnij się, że przekazujesz mu wszystkie potrzebne informacje, włączając w to tablice inspiracyjną.

Czytaj też: Brief w pigułce — pierwszy krok do udanego projektu

Szukasz pomoc w budowaniu wizerunku marki, zgodnym z archetypem? Skontaktuj się ze mną.

1 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You May Also Like