Błędy poznawcze, które wpływają na Twoją markę cz.1

błędy poznawcze a budowanie wizerunku marki

W tym artykule przeczytasz na temat błędów poznawczych, w jaki sposób wpływają na Twoją markę i jak mieć nad nimi większą kontrolę.

Ludzki mózg w całej swej świetności ma też wiele niedoskonałości, które sprawiają, że to, w jaki sposób postrzegamy świat, nie musi do końca odzwierciedlać tego, jak ten świat naprawdę wygląda. Z jednej strony jest to narzędzie bardzo subiektywne, z drugiej pomaga nam przetrwać i funkcjonować w świecie pełnym bodźców i informacji.

Zwykło się uważać, że nasz mózg odpowiedzialny jest za myślenie, a serce za emocje, które z racjonalnym rozumowaniem mają mało wspólnego. Nie trzeba chyba tłumaczyć, że mimo tego potocznego rozróżnienia, wszystkie te procesy zachodzą w naszej głowie. Okazuje się więc, że nasz mózg też lubi płatać nam figle, które zmieniają naszą percepcję i zachowania.

Jednym z heheszków tego potężnego w swojej mocy organu są błędy poznawcze. Czyli nieracjonalny sposób postrzegania rzeczywistości.

Budowanie własnej marki jest procesem, który wymaga spojrzenia na otoczenie w zupełnie innej perspektywy. Niejednokrotnie zmusza nas do wejścia w buty naszych odbiorców i do oderwania się od swoich własnych przekonań. Dlatego zrozumienie niektórych błędów poznawczych i próba ich zniwelowania może pozytywnie wpłynąć na nasze działania.

Poniżej znajdziesz kilka popularnych błędów poznawczych, które moim zdaniem mogą wpływać na Twój biznes i pomysły na to jak mieć nad nimi większą kontrolę.

Efekt czystej ekspozycji

Jeśli interesujesz się strategią marki, prawdopodobnie znajome jest Ci stwierdzenie, że czym więcej razy ktoś miał kontakt z Twoją marką, tym większe prawdopodobieństwo, że skorzysta z Twoich usług. Na tym przeświadczeniu budowane są również kampanie marketingowe, które często wyskakują nam niemal z przysłowiowej lodówki.

Ma to swoje podstawy w psychologii. To zjawisko nazywa się efektem czystej (lub samej) ekspozycji i przejawia się tym, że człowiek jest skłonny zmienić zdanie na jakiś temat, kiedy miał z tym kontakt wystarczającą ilość razy.

W marketingu mówi się, że osoba musi zobaczyć Twój komunikat od 7 do 15 razy, żeby Ci zaufać i skorzystać z Twojej oferty. Liczby te mogą się różnić, ale warto mieć na uwadze, że to ile razy ktoś miał z Twoją marką kontakt, ma znaczenie.

Błędem, który często widzę u początkujących przedsiębiorców, jest poczucie strachu, że zanudzimy odbiorców powtarzalnym komunikatem. Nie zapominajmy jednak, że media społecznościowe tną zasięgi na potęgę, a subskrybenci nie zawsze otwierają każdego maila, którego od nas dostaną.

✔️Dlatego powtarzanie tej samej informacji, która dla nas wydawać się może już oklepana, innych może skłonić do podjęcia decyzji. Podobnie dzieje się z elementami identyfikacji wizualnej. Im bardziej spójne jej wykorzystanie, tym większa szansa na zostanie zapamiętanym.

Czytaj więcej: Jak uzyskać spójny wizerunek – określanie stylu wizualnego marki

Efekt pominięcia

Jakiś czas temu, podczas akcji, którą zorganizowałam dla moich czytelników (podczas której można było otrzymać darmowy audyt marki), słyszałam historie osób, które na co dzień wolą często nie podejmować działania ze względu na strach przed popełnieniem błędu i wizją poniesienia negatywnych konsekwencji.

Efekt pominięcia występuje właśnie wtedy, gdy nie podejmujemy działania ze względu na strach przed stratą, nawet wtedy, gdy bezczynność może być tak samo lub bardziej szkodliwa. Zapominamy bowiem o tym, że brak działania jest już podjęciem jakiejś decyzji.

Strach przed konsekwencjami i ewentualnymi stratami towarzyszy wielu przedsiębiorcom. Czasem ciężko wziąć sprawy w swoje ręce i podjąć ryzyko, kiedy istnieje nawet najmniejsza szansa na porażkę (nawet wtedy, gdy szansa wygranej jest wysoka, a sukces mógłby prawdziwie odmienić nasze życie).

✔️ Pomóc tu może metoda małych kroków oraz oswojenie się z wizją porażki i wpisanie jej jako nieodłącznej części prowadzenia biznesu. Zmiana nastawienia do poniesionych ‘klęsk’ i traktowanie ich jako szansy, może pomóc nam pozbyć się strachu i stać się bardziej innowacyjnym.

Czytaj więcej: Mit perfekcjonizmu, który powstrzymuje Cię przed budowaniem swojej marki

Efekt potwierdzenia

Czy zdarzyło Ci się tkwić przy własnym przekonaniu nawet jeśli wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazywały, że mijasz się z prawdą? To pułapka, która może odbić się czkawką na Twojej marce, szczególnie jeśli chcesz budować ją w zgodzie z potrzebami Twoich odbiorców.

Efekt potwierdzenia występuje wtedy, gdy uparcie staramy się znaleźć dowód na słuszność naszych przekonań, nawet jeśli obiektywnie nie jest to prawda.

Może się tak zdarzyć kiedy np. wpadłaś_eś na genialny pomysł nowego produktu, jednak po wykonaniu badania rynkowego okazuje się, że pomysł nie jest aż tak interesujący dla Twoich odbiorców, jak Ci się początkowo wydawało. W panice szukasz argumentów pokazujących, że osoby te się mylą.

✔️ To dość niebezpieczny błąd i może skutkować podjęciem niewłaściwych decyzji. Świadomość, że tak się dzieje, jest pierwszym krokiem, do jego uniknięcia. Staraj się słuchać innych i nie bierz ich zdania osobiście. Pamiętaj, że każdy feedback, nawet ten krytyczny, może przyczynić się do ulepszenia Twojej oferty lub produktu.

Czytaj więcej: Czy wiesz kim jest twój klient? Określ profil idealnego klienta.

Efekt jednorodności grupy obcej

Ten efekt może odpowiadać za brak dogłębnego zorzumienia naszej grupy odbiorczej, w szczególności jeśli jest to grupa do której sami nie należymy.

Doskonałym przykładem tego efektu jest to, w jaki sposób traktujemy często inne narodowości, z którymi na co dzień nie mamy wiele styczności. Kiedy podróżujemy i opowiadamy o naszych przygodach znajomym, mamy tendencje do generalizowania zachowań mieszkańców odwiedzonego kraju i wrzucania ich do jednego worka. Podobne uogólnienia występują również w innych sytuacjach, w których mówimy o osobach z innych grup społecznych.

Świadomość tego błędu poznawczego przyda Ci się, gdy tworzysz markę przeznaczoną na inne rynki, w których np. panuje zupełnie inna kultura, dla osób o innej orientacji/tożsamości seksualnej, płci, osób o innej kolorze skóry lub/i wieku.

✔️ Dobre badanie rynku i umiejętność słuchania to podstawa. Warto też być ogólnie zainteresowaną_ym co dzieje się wokół i być otwartą_ym na innych.

Efekt pierwszeństwa

Kto z nas nie słyszał powiedzenia ‘Liczy się pierwsze wrażenie’. Mamy je z tyłu głowy wybierając się na rozmowę kwalifikacyjną, szykując się na spotkanie z kontrahentem, a nawet planując pierwszą randkę. Nie jest to pozbawione sensu. Kiedy już raz wyrobimy sobie jakieś zdanie na czyjś temat, traktujemy te pierwsze wrażenie jako punkt odniesienia. Ciężko się od tego uwolnić.

Wiesz już pewnie, że do marek często podchodzimy jak do ludzi (pisałam o tym w tekście o archetypach), dlatego tutaj pierwsze wrażenie również się liczy. Twoi odbiorcy wyrabiają sobie na jej temat zdanie już w pierwszych chwilach, niezależnie, czy budujesz swoją markę osobistą, czy korporacyjne imperium.

✔️ Dlatego tak ważne jest zadbanie o każdy punkt styku. Sposób, w jaki odpisujesz na maile, jak wygląda Twoja strona internetowa, czy oferta przesłana do klienta. Każdy detal się liczy, by zostać zapamiętaną_ymw odpowiedni sposób.

Jeśli odnalazłaś_eś w tych sytuacjach siebie, nie czuj się winna_y. Błędy poznawcze są częścią nas i każdy jest na nie narażony. Warto jednak o nich pamiętać, jeśli chcesz budować markę na podstawie obiektywnych informacji i z myślą o faktycznych potrzebach swoich odbiorców.

0 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You May Also Like