Brief w pigułce — pierwszy krok do udanego projektu

jak napisać brief projektowy dla grafika

Wyobraź sobie bezludną wyspę, gdzie zakopany został skarb. Dopływając do brzegu, kapitan statku w ręku trzyma jedynie skrawek papieru, na którym rozrysowana jest topografia nieznanego lądu. Od tego, jak precyzyjnie piraci narysowali mapę i jak umiejętnie żeglarz potrafi wyobrazić sobie wszystkie niuanse terenu zależy, czy dotrze do skarbu.

 

Mniej więcej tak można wyobrazić sobie brief — dokument wręczony projektantowi przed rozpoczęciem pracy. W skrócie to instrukcja, która posłuży jako mapa, by dotrzeć do upragnionego celu.

 

Od briefu w dużej mierze zależy, czy freelancer zaproponuje twojej firmie odpowiednie rozwiązania i zrozumie przyczyny stojące za podjętymi już decyzjami. Jeśli na tym etapie nie jesteś w stanie przekazać swoich oczekiwań możliwe, że wyprawa po skarb nie zakończy się sukcesem. Tym samym narazi cię to na niepotrzebne koszty i straty czasowe.

Dlatego w tym artykule skupię się na paru kluczowych kwestiach związanych z briefem kreatywnym i jak do niego się zabrać. Wszystko po to, byś dobrze przygotowany wyruszył w podróż, jaką jest budowa wizerunku marki.

 

Ale jeszcze raz, czemu brief jest taki ważny?

Brief ułatwia grafikowi kreatywnemu pracę i zrozumienie nad czym będzie pracować, zanim jeszcze usiądzie do projektowania. To przygotowany przez ciebie dokument, który ułatwia wyobrażenie sobie wyzwania przed którym staje firma i celów, jakie jej przyświecają.

 

Brief powinien od razu nakierowywać na problem, pokazywać kierunek i inspirować do kreatywnych rozwiązań. Pamiętaj, że projekty nie wyskakują z kapelusza. Są wynikiem dobrze dobranych rozwiązań oraz przemyślanej strategii.

 

No dobra, tajemnica czemu brief jest taki ważny, została rozwiązana. Jednak z czego się składa i jak go napisać?

 

Dobry brief wymaga czasu i zaangażowania.

Do pisania briefu usiądź przygotowany. Przemyśl najpierw wszystkie swoje oczekiwania. Jeśli chciałbyś zlecić branding, zastanów się jakie będa jego główne cele. Jakie materiały chciałbyś w nim zawrzeć. Na czym ci zależy. Poświęć na to parę godzin. Wszystkie swoje myśli przelej na kartkę papieru lub na karteczki samoprzylepne. Dzięki temu nabierzesz zupełnie innej perspektywy.

Do pisania briefu przyda się również świeże spojrzenie. Musisz mieć pewność, że jesteś obiektywny. Dlatego dobrze jest zaangażować do pracy innych członków zespołu lub osoby, które znają twoją firmę i twoje podejście do biznesu. Przeprowadź z nimi burzę mózgów. To oni pomogą ci w wyklarowaniu ostatecznej wersji twojego zlecenia.

Kiedy wszystkie myśli masz już spisane, jesteś gotowy do następnego etapu.

 

Brief krok po kroku

Każda agencja lub projektant pracuje inaczej. Niektóre firmy posiadają również swój wzór briefu, które wysyłają klientom, aby mieć pewność, że na tym etapie dostaną wszystkie istotne informacje i z powodzeniem finalizują projekt.

Jeśli jednak nie posiadasz takiego wzoru, nie ma się czym martwić. Poniżej przeprowadzę cię krok po kroku po strukturze podstawowego briefie.

Wprowadzenie

— Jeśli ogłaszasz przetarg na projekt do kilku agencji lub osób zaznacz to we wprowadzeniu. Ważne jest wpisanie daty do kiedy można przesyłać wnioski i na jaki adres e-mail. Ważne jest określenie daty kiedy spodziewasz się otrzymać gotowy projekt i go wdrożyć. Dodatkowo możesz wymienić osobę odpowiedzialną za prowadzenie projektu i/lub osobę, do której można kierować pytania dotyczące przedsięwzięcia.

 

O firmie

— W tym podpunkcie pamiętaj, by zawrzeć najważniejsze informacje dotyczące firmy — czym się zajmuje, jaką ma misję i historię. Jednak pamiętaj, by skupić się tylko na kluczowych informacjach, które są ważne z punktu widzenia projektu. Dodaj linki do stron, gdzie można znaleźć więcej szczegółów.

 

Typ projektu

— Jakiego rodzaju projektu potrzebujesz — czy jest to projekt logotypu, branding czy strona www, brief powinien zawierać szczegółowy opis.

 

Dlaczego

— Dlaczego zdecydowałeś się na zlecenie projektu? Jeśli np. zależy ci na odświeżeniu logo, jakie powody za tym stoją (np. znak nie odzwierciedla charakteru firmy i wprowadza w błąd potencjalnych klientów). Pamiętaj, by być konkretnym i mówić o przyczynach biznesowych. Informacja, że znudził ci się kolor zielony, nikomu nie pomoże w dostarczeniu ci funkcjonalnego projektu.

 

Grupa odbiorcza

— kim są twoi odbiorcy? Opis demograficzny i psychograficzny pomoże w określeniu stylu i formy projektu. Skąd pochodzą, jaką grupę społeczną reprezentują, a co ważniejsze, czego oczekują, co lubią, o czym marzą.

 

Dokładne funkcjonalności i wykorzystanie

— np. do czego będzie służyć strona www, i jakie elementy powinna zawierać, zawrzyj ilość podstron, na jakich funkcjonalnościach ci zależy (np. możliwość edycji, sklep, blog, formularze rejestracyjne, płatności kartą). Inny przykład? W przypadku projektu logotypu firmy odzieżowej ważne jest, by ono dobrze prezentowało się na tekstyliach. Taki szczegóły pomogą w doborze odpowiednich rozwiązań.

 

Konkurencja

— kim jest twoja konkurencja i jak wygląda rynek. Jak Twoja firma prezentuje się na jej tle, jakie są jej mocne i słabe strony. Informacja ta pomoże w wyróżnieniu Twoje marki.

 

Design i projekty, które ci się podobają

— Wybierz 3 przykłady pozytywne i 3 negatywne. Materiały, które wybierzesz niekoniecznie muszą być związane z Twoją branżą. Opisz, co ci się w nich podoba, a czego wolałbyś uniknąć.

 

Budżet

— ten punkt zawsze wzbudza kontrowersje, ale umiejętnie zaplanowany budżet pozwoli dobrać odpowiednie narzędzia i pomoże agencji określić jakie macie możliwości.

 

Dodatkowe materiały

— na samym końcu dołącz wszystkie istniejące materiały, którymi dysponujesz. Teksty, grafiki. Nie zapomnij poinformować projektanta o decyzjach, które zostały już podjęte — np. wybór formatów, platform www, a nawet takich szczegółów jak kolorystyka, czy fotografie.

 

Ta ogólna struktura pomoże ci w usystematyzowaniu informacji, które grafik kreatywny wykorzysta później w budowaniu projektu.

Jeżeli wciąż czujesz się niepewnie, nie przejmuj się. Dobry freelancer, który na poważnie bierze potrzeby swoich klientów, pomoże ci w wyklarowaniu założeń projektu, a nawet może odkryć dla ciebie coś nowego, czegoś, o czym do tej pory nie myślałeś, a sprawdzić może się w tym akurat momencie.

 

I jeszcze kilka rad, czyli jak mieć pewność, że brief będzie pomocny

Keep it simple — brief jest ważny i powinien zakładać wszystkie istotne elementy związane z projektem, ale jednocześnie nie powinien być zbyt obszerny. Upewnij się, że zawierasz w nim esencje projektu;

Spójrz na problem czyimiś oczami — niektóre rzeczy, które wydają ci się oczywiste, wcale nie muszą takie być dla innych. Pamiętaj, by jasno i wyraźnie zaznaczać swoje oczekiwania, zawierać informacje, które nie dezorientują nikogo, a język będzie prosty i zrozumiały dla innych;

Nie zapomnij o kontekście — żeby dobrze odpowiedzieć na potrzeby Twojej firmy, agencja będzie potrzebowała kontekstu — jak działa firma, na czym polega problem i jakie mogą być ewentualne przyczyny;

Struktura — zachowaj klarowną strukturę, która ułatwi zrozumienie dokumentu. Podziel plik na nagłówki i sekcje.

 

Podsumowanie na temat briefu

Brief wydaje się być jednym z najbardziej kluczowych elementów przygotowania projektu. Wymaga on czasu i precyzyjnego określania celów. Posiadanie wszystkiego czarno na białym z pewnością pomoże ci też nabrać innej perspektywy, a może nawet dostrzec rzeczy, które początkowo nie były takie oczywiste.

Twoja agencja na pewno podziękuję ci za dobrze skonstruowany dokument, a ty upewnisz się, że twoje potrzeby zostaną odpowiednio zinterpretowany, zaoszczędzisz czas i unikniesz dodatkowych kosztów wynikających z błędnych interpretacji.

Jeśli potrzebujesz pomocy w pisaniu briefu i ustaleniu priorytetów projektu skontaktuj się ze mną.

 

grafik komputerowy współpraca

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *