Bycie innym, czy wyróżnienie się – co jest ważniejsze w budowaniu wizerunku marki?

jakie elementy brandingu wyrozniaja marke

Czy słyszałeś kiedyś, że firma powinna być inna od konkurencji? W tym wyścigu zwanym kreowaniem wizerunku marki jest duża presja. Ale czy bycie innym jest faktycznie takie ważne? Podczas gdy specjaliści nie są tego pewni, jest jedna rzecz, którą wiedzą na pewno – to dążenie do wyróżnienia się powinno być celem każdej firmy.

Wyróżnienie się z tłumu jest jednym z najważniejszych elementów udanego brandingu. Ale czy to to samo, co bycie innym? Czy jest możliwe bycie innym w świecie, w którym sklepy są pełne przedmiotów, gdzie mamy nieograniczone możliwości i nieograniczony wybór?

 

Wyróżnij się w świecie milionów opcji

Dobrze dobrane elementy brandingu, mogą pomóc w stworzeniu silnego wizerunku wśród odbiorców i w przyciągnięciu uwagi większej ilości osób. To właśnie te wyróżniające elementy marki są powodem, dla którego klienci cię pamiętają i dlaczego  cię zauważają.

Muszę się do czegoś przyznać. Nienawidzę kupować butów. Chodzenie ze sklepu do sklepu, zdejmowanie tenisówek, chodzenie tam i z powrotem zdecydowanie nie jest dla mnie. Posiadam tylko kilka niezbędnych par i noszę je, aż nadają się tylko do wyrzucenie. Nie czuję specjalnej więzi z butami, tak jak niektórzy z nas.

Ok, ale nawet ja mam swoje ulubione marki. Kiedy rozważam zakup nowej pary, zawsze najpierw zwracam się do tych kilku wybranych. Powiedziałbym, że te buty nie różnią się znacznie od innych. Po prostu spełniają swoje zadanie – pomagają mi w przemieszczaniu się z punktu A do punktu B. Co sprawia więc, że ​​wybieram te, a nie inne.

TOMS to solidne cichobiegi. Mają ładne wzory, ale inne marki oferują to samo. Jednak poza ich misją (za każdą kupioną parę przekazują jedną parę dzieciom w potrzebie), łatwo je zauważyć na ulicy ze względu na ich wyjątkową i uroczą etykietę z tyłu buta. Pamiętam, że widziałem je po raz pierwszy, kiedy odwiedzałem moją siostrę w Londynie ponad 10 lat temu. Od tamtej pory spotykam się z nimi od czasu do czasu i chciałam ich coraz bardziej.

Buty TOMS mają ten same przeznaczenie, co inne buty, ale wyróżniają się elementami marki i sposobem, w jaki firma wykorzystuje je w komunikacji.

Firmy znają moc dobrego brandingu, są świadomi, które elementy i jakie cechy sprawiają, że się wyróżniają  i wiedzą, jak ich wykorzystywać w promocji. Dlatego ludzie tacy jak ja szybciej je zauważą, zapamiętają, rozpoznają i będą chcieli je mieć.

 

Przykłady elementów marki, które mogą Cię wyróżnić

Istnieją podstawowe elementy marki, które każda firma powinna rozważyć. Pakiet powinien zawierać logo ( przeczytaj, jakich błędów unikać podczas pracy nad projektem logo ) , paletę kolorów, typografię, layouty materiałów drukowanych, styl zdjęć lub ilustracji. Ponadto zależnie to od potrzeb firmy, możesz dodać makiety opakowań, grafiki na cele mediów społecznościowe i materiały cyfrowe, oznakowania przestrzeni i inne. Lista jest elastyczna, ale najważniejsze jest zachowanie spójności.

Podczas gdy niektóre elementy mogą ulegać zmianie, powinieneś zdecydować, o tych podstawowych, stałych elementy, które pozostają takie same i stanowią trzon twojej identyfikacji.

 

Przykład marek, które używają charakterystycznych elementów marki i robią to dobrze

Dobrze nam znana czekolada Milka. Co widzisz, gdy o niej myślisz? Prawdopodobnie kolor fioletowy, ich słynną krowę oraz pyszne logo, które przypomina falę mleka. W tym przypadku logo, element graficzny (krowa) i kolory (fiolet i biel) to elementy, które wyróżniają tę markę. Trudno ją pomylić z jakąkolwiek inną czekoladą na półce.

Innym przykładem jest Nike ze słynnym swooshem. Kilka lat temu Nike przeszło proces re-brandingu i postanowiło pozbyć się nazwy firmy z logo. Szalony pomysł, prawda? Ta znana łyżwa jest jednak tak powszechnie rozpoznawalna, że firma zdecydowała się podjąć ten ryzykowny krok. W tym przypadku dynamiczny symbol jest wyraźnie ich charakterystycznym elementem, który sprawia, że ​​marka jest rozpoznawalna.

 

Jedzenie chipsów jest jedną z moich przyjemności, a jedną z moich ulubionych marek jest Pringles. Kto nie zna czerwonych lub zielonych tubek pełnych smakołyków? Samo ich opakowanie stało się tak sławne, że pomogło im wyróżnić się na sklepowej półce. W tym roku na Międzynarodowy Dzień Kobiet postanowili zaprojektować nową wersję swojej wesołej maskotki i stworzyć jej kobiecą wersję. Styl ten jednak jest na tyle rozpoznawalny, że bez problemu jesteśmy w stanie zgadnąć, że nowa twarz należy właśnie do Pringles. W tym przypadku – projekt opakowania i logo to elementy wyróżniające markę.

 

Kilka prostych wskazówek, jak tworzyć wyróżniające elementy marki i być rozpoznawalnym

  • Znajdź własny głos – kiedy wybierasz typografię, kolory i zdjęcie, nie próbuj kopiować już istniejących marek. Szukaj swojego unikalnego głosu i stylu.
  • Bądź konsekwentny – klucz do sukcesu leży w spójności. Jeśli musisz stworzyć serię opakowań – upewnij się, że używasz tego samego schematu kolorów, tej samej typografii i układu. Zadbaj o to, że nawet bez logo ludzie będą w stanie w przyszłości rozpoznać twoją markę.
  • Obserwuj swoich konkurentów, ale nie kopiuj – aby odróżnić swoją markę od innych, musisz znać swoją branżę i to, co robią konkurenci, ale bez ślepego kopiowania ich rozwiązań.
  • Dowiedz się, które elementy zostawić, a które można zmienić – kiedy wprowadzasz nowy element do swojej tożsamości, upewnij się, że wykorzystujesz go według istniejących już zasad projektowych, aby ludzie nadal kojarzyli go z Twoją marką.
  • Utwórz wytyczne i listę reguł – jeśli masz już swoje logo, schemat kolorów jest zgodny z tworzonym przez projektanta brandbookiem i upewnij się, że zastosujesz te zasady do każdego wyprodukowanego materiału.
  • Poznaj swoich odbiorców i ich wartość – gdy pracujesz nad brandingiem pomyśl o konsumentach. Upewnij się, że projekt i komunikacja są dostosowane do ich potrzeb. Musisz znać swoją grupę docelową, czego potrzebują i czego szukają. Może to być długi proces, ale na pewno ci się zwróci.

 

Dlaczego powinieneś dbać o różne elementy marki?

Po przeczytaniu tego artykułu może być już dla ciebie jasne, ale powiedzmy to jeszcze raz. Tworzenie tożsamość marki to proces i wymaga ospowiedniej taktyki . Pomoże Ci dowiedzieć się, które elementy są wystarczająco charakterystyczne, abyś się wyróżniał

  • Uzyskaj widoczność,
  • Przyciągnij uwagę klientów,
  • Pomóż im dokonać wyboru i kupić produkty,
  • Pomóż im cię zapamiętać, by wrócili po więcej,
  • Zwróć uwagę na nową ofertę.

Ta lista może być jeszcze dłuższa…

 

Podsumowanie

Praca nad tożsamością marki może być czasochłonna i bardzo wymagająca. Ale wyróżnienie marki powinno być jedną z najważniejszych rzeczy, którymi należy się zająć. Konsument ma tylko kilka sekund, aby zauważyć twój produkt i wybrać go spośród setek innych. Użycie odpowiednich elementów marki w spójny sposób pomoże klientom w nawiązywaniu więzi z twoim brandem.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *