Ćwiczenie, które przyda ci się przy projektowaniu logo

cwiczenie ktore pomoze ci zaprojektować logo

Niezależnie, czy postanowiłeś zatrudnić projektanta, czy sam zdecydowałeś się na zaprojektowanie logo, są rzeczy, o których warto pamiętać zanim jeszcze podejmiesz jakiekolwiek decyzje. Poniższe ćwiczenie pomoże Ci stworzyć znak, który będzie reprezentować Twoją firmę i budować mocną, rozpoznawalną markę.

Jak zatem zadbać o charakter logo nie wpadając w ilustracyjność i dosłowność? Przed rozpoczęciem projektowania warto zastanowić się nad słowami kluczowymi, które reprezentują najlepiej Twoją markę, jej odbiorców i to w jakie emocje chcesz w nich wywoływać. To ćwiczenie pomoże Ci w wyborze odpowiednich słów kluczowych, odejściu od dosłowności i upewnieniu się, że Twoje logo stoi w zgodzie z wartościami firmy.

 

Dosłowność w projektowaniu logo

To naturalne, że chciałbyś od razu przekazać wszystko to co reprezentuje Twoja marka. To z tego samego powodu wielu z nas popełnia zasadniczy błąd, który może sprawić, że logo będzie zbyt skomplikowane. Gdy w projektowaniu logo dążymy do dosłowności, możemy w późniejszym czasie spotkać się z trudnościami w jego eksploatacji. Oto niektóre z nich:

 

  • logo jest zbyt skomplikowane i posiada zbyt dużo szczegółu co sprawia problem przy drukach małej wielkości oraz w projektach na cele internetu,
  • ryzykujemy, że logo będzie sztampowe,
  • zbyt skomplikowane znaki są trudniejsze do zapamiętania. Czym prostszy znak tym większa szansa, że Twoi odbiorcy je odtworzą w pamięci i do ciebie wrócą,
  • szybciej się przedawnia wraz z rozwojem firmy traci swoje znaczenie. Logo bazujące na analizie, emocjach i kluczowych wartościach jest bardziej uniwersalne i sprosta próbie czasu.

 

Słowa kluczowe w projektowaniu logo

Słowa kluczowe pomagają Ci wypracować odpowiedni kierunek myślenia zanim jeszcze postawisz pierwszą kreskę. Dla mnie osobiście są to kierunkowskazy, które pozwalają na wejście w klimat i atmosferę projektu. Ograniczenie się jedynie do paru słów, które określają Twoją markę pozwala Ci również na znalezienie cech działalności, które najlepiej nas definiuje, odpowiedzenie sobie na pytanie, co odbiorca powinien o nas wiedzieć, zanim dokona decyzji na wejście w interakcję z Twoją marką.

 

Ćwiczenie, które pomoże Ci określić kierunek projektowania logo i jego charakter

Przygotuj karteczki samoprzylepne (najlepiej w czterech różnych kolorach), marker lub długopis, kartkę papieru (najlepiej A4).

 

  1. Na ścianie przyklej trzy karteczki samoprzylepne w trzech różnych kolorach jedna koło drugiej.  W pierwszej kolumnie będziesz wymieniać słowa, które wiążą się z Twoją działalnością. Uwaga, w tej kolumnie staraj się umieścić rzeczowniki opisujące fizyczne przedmioty. Nie ma ograniczeń w ilości słów, mogą to być dalekie skojarzenia.
  2. Przyjrzyj się swojej liście. Spośród wszystkich wyrazów, które umieściłaś na kartce wybierz 10, które są najbliższe temu czym się zajmujesz. Resztę przyklej na boku, by nie rozpraszały Twojej uwagi.
  3. W drugiej kolumnie wypisz słowa, które kojarzą się z dziesięcioma przez ciebie wybranymi wyrazami. W tym przypadku wybierz rzeczowniki, które są bardziej uniwersalne i mogą posiadać szersze znaczenie, np. morze —> woda; słońce —> światło; poduszki —> miękkość. Słowa te powinny wynikać z pozycji umieszczonych w pierwszej kolumnie.
  4. W trzeciej kolumnie umieść wyrazy opisujące emocje związane z wyrazami z drugiej kolumny w kontekście twojej działalności, np. woda —> spokój, światło —> radość, miękkość —> relaks.

 

Posłużmy się tu przykładem. Prowadzisz mały hotelik w górach, który oferuje aktywny wypoczynek. Twoją misją jest stworzenie oferty dla rodzin, które mogą spędzić aktywnie czas na łonie natury pogłębiając więzi i ucząc się nowych umiejętności. Chcesz stworzyć projekt logo, który będzie odzwierciedlać Twoją działalność. Słowa kluczowe, które wybrałeś do pierwszej kolumny, to:

góry, natura, las, hotel, łóżko, rodzina, przyjaciele
te słowa dosłownie wiążą się z miejscem, które oferujesz oraz jego lokalizacją

w drugiej kolumnie kolejno umieściłeś słowa kluczowe nawiązujące:

przygoda, odpoczynek, spacer, dom daleko od domu, więzi
te rzeczowniki bezpośrednio odwołują się do słów kluczowych z pierwszej kolumnie na zasadzie skojarzeń, które mogą mieć szersze znaczenie.

W trzeciej kolumnie umieściłeś emocje, które twoim zdaniem wiążą się ze słowami powyżej, a jednocześnie są tożsame z twoją marką

radość, spokój, otwartość, troska, bezpieczeństwo,
te słowa kluczowe to przede wszystkim emocje wiążące się ze słowami wymienionymi przez Ciebie w drugiej kolumnie. 

 

Zwróć uwagę, że słów kluczowych nie musi być tyle samo w każdej kolumnie. Ważne by w ostatniej  zostało ci ok. 5 słów.

 

5. Z każdej kolumny wybierz po dwa słowa, które Twoim zdaniem są najbardziej istotne w kontekście Twojej marki. Resztę słów przyklej po boku, by nie rozpraszały Twojej uwagi.

6. Na kartce papieru wypisz słowa, które wybrałeś. Do każdego z nich dopisz wartości w 4 kategoriach, które najbardziej ci się z nim kojarzą: kolor, kształt, symbol, dynamika

Twoje słowo kluczowe to natura – zielony, koło, drzewo, statyczny

7. Podkreśl słowa kluczowe, które najczęściej się powtarzają. Te słowa kluczowe pomogą ci w stworzeniu projektu graficznego logo, który odpowiada wartościom i charakterowi twojej marki w o wiele głębszy i mniej dosłowny sposób.

 

Cel zadania: odejście od dosłowności na rzecz przekazania charakteru i emocji marki. Częstym błędem popełnianym przez przedsiębiorców jest chęć przekazania dosłownie to czym się zajmują. Przejście od wartości opisowych poprzez bardziej abstrakcyjne, pozwala na znalezienie rozwiązań, o których wcześniej byśmy nie pomyśleli. Połączenie kształtu, koloru i symbolu pomoże nam zaprojektować logo, które reprezentować będzie nasze wartości i wywoływać pożądane emocje pośród naszych odbiorców.

 

Daj znać jak ci poszło w komentarzu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *