Widzimisię projektantów – czy faktycznie projekt graficzny logo jest nam potrzebny?

projekt logo

Projekt graficzny logo, księga znaku, wirefremy – mogą znacznie podwyższyć cenę projektu, dlatego wielu przedsiębiorców pomyśli dwa razy zanim zdecyduje się na dodanie ich do swojego budżetu. Szczególnie dla początkujących przedsiębiorców ten często niezaplanowany wydatek może być ciężki do przełknięcia. Nasuwa się pytanie, czy większość elementów graficznych proponowane nam przez grafików komputerowych faktycznie są nam potrzebnych.

Tego typu materiały mogą wydać się dla niektórych fanaberią designerów -niepotrzebnym wydatkiem, szczególnie jeśli nie do końca wiemy do czego one służą i jak mogą pomóc naszej firmie. W tym artykule staram się odpowiedzieć na pytanie, czy każdy potrzebuje projektu graficznego logo, czy księga znaku ma sens oraz jak posiadanie wirefremów wpływa na końcowe funkcjonowanie strony internetowej.

 

Odpowiedź brzmi – nie. Nie każda firma potrzebuje > dobrego < logo, ba, nie każda firma musi w ogóle decydować się na zlecenie takiego projektu.

Ostatnio przeczytałam gdzieś opinię, że posiadanie logo jest przereklamowane i na pewno nie należy wydawać na niego więcej niż kilkaset złotych. Przekonanie wzięło się z tego, że logo nie zapewni nam sukcesu i nie sprawi, że nasza firma sprzeda więcej produktów, czy usług.

Zgadza się! Logo nie sprawi, że nasza marka odniesie sukces. Jednak zamawiając projekt graficzny logo płacimy za jego podstawową funkcję – identyfikacyjną. Nie płacimy zaś za nasze >wyobrażenie< o tym czym jest udany znak. Logotyp ma pomóc ci się wyróżnić, wesprzeć cię w budowaniu rozpoznawalnej marki, sprawić, że klienci odróżnią cię od innych. Zaś słowo ‘wspierać’ jest tu kluczowe. Bez odpowiedniej strategii oraz dobrej oferty nawet najlepsze logo mało co wskóra.

 

W cenę logotypu wlicza się wiedzę i umiejętności projektanta, często czas, który nad nim spędził, ekspertyzę i wiedzę. W cenie jednak nie wlicza się gwarantowanego sukcesu firmy ;).

 

Wracając do dzisiejszego pytania? Czy każda firma potrzebuje logo? Nie. Jeśli prowadzisz sklep osiedlowy U Pani Ani, a wokół nie ma konkurencji, swoim klientom zapewniasz świeże produkty i dobrą obsługę, logotyp byłby moim zdaniem niepotrzebnym wydatkiem. Jeśli jednak chcesz rozwijać swoją firmę, wejść na ogólnopolski lub międzynarodowy rynek, logo może okazać się ważnym elementem pomagającym zidentyfikować twoją markę i ją zapamiętać.

 

Księga znaku – nasz przewodnik w drodze do spójności

Księga znaku może wyraźnie podwyższyć koszta projektu. Dlatego wiele osób zastanawia się, czy nie jest to przypadkiem fanaberia projektantów. Wiele z nas zapewne pomyśli, że bez niej poradzi sobie bez problemu, a marka zachowa spójny wizerunek przez lata. Nic bardziej mylnego.

Księga znaku (brandbook) opisuje zasady projektowania i pomaga nam zachować spójny wizerunek. Dobrze opisane zasady wykorzystania znaku, tworzenia materiałów marketingowych i druków akcydensowych może zaważyć na rozpoznawalności marki.

Brandbook to taki nasz przewodnik. Wiadomo, że podróże bez niego mogą się udać i są możliwe, ale przez przypadek możemy się wylądować tam, gdzie niekoniecznie chcieliśmy się znaleźć. Tak samo jest w przypadku tworzenia manuala identyfikacji wizualnej. Twoja firma może się bez niego obejść, ale wątpliwe jest, czy na przestrzeni lat uda ci się zachować jej spójność wizualną. Tym samym możemy znaleźć się w podbramkowej sytuacji i być narażonym na dodatkowe koszta.

Dobrze zaprojektowana księga znaku da nam precyzyjne wskazówki jak powinny wyglądać materiały i czego nie powinniśmy robić. Jest to szczególne ważne, gdy nasze materiały trafiają do członków naszego zespołu oraz zewnętrznych podwykonawców. Dzięki niej mamy większą pewność, że projekty graficzne logo i inne elementy budujące wizerunek marki będą wykorzystywane tak jak należy.

 

Wireframe’y – zanim podejmiesz kluczowe decyzje

Macie już swoją stronę internetową? Czy wasz designer przed przystąpieniem do końcowej fazy projektowej przedstawił wam wireframe’y?

Jeśli wasza odpowiedź brzmi: “hmm? Wire-co? Co to w ogóle znaczy?” Najprawdopodobniej ominęła was bardzo ważna faza projektowa!

Modele szkieletowe są wykorzystywane przez projektantów w procesie tworzenia strony www. To reprezentacja witryny zanim jeszcze powstaną style, kolorystyka, czy wybrane zostaną zdjęcia.

Wireframe’y mają postać prostego schematu, którego zadaniem jest przedstawić rozmieszczenie elementów na stronie.

Tworzenie ich ma na celu uwzględnienie potrzeb użytkownika, ułatwienie mu przejścia z punktu A do punktu B i umożliwienie wykonania zadania. Jeszcze zanim podejmiesz ostateczne decyzje możesz zobaczyć całą drogę użytkownika, sprawdzić strukturę strony, czy nie ma na niej błędów, czy niczego nie brakuje. Robienie tego po wdrożeniu, a nawet po otrzymaniu finałowego projektu graficznego, może cię wiele kosztować i znacznie opóźnić start strony.

Osobiście uważam, że wireframe’y to nieoceniona pomoc w projektowaniu. Dzięki nim możemy ocenić funkcjonalność strony, efektywność jej działania oraz uniknąć wielu krytycznych błędów.

 

Zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców zlecanie niektórych projektów graficznych wydaje się naciągane i zupełnie niepotrzebne. Wynika to najczęściej z chęci zaoszczędzenia i nie posiadania wystarczającego budżetu. Jednak z perspektywy biznesu projekt graficzny logo, czy księgi znaku to inwestycja w przyszły rozwój naszej firmy. Warto o nich pomyśleć kiedy rozpisujemy nasz biznesplan.

 

grafik komputerowy identyfikacja wizualan

0 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You May Also Like