Do czego twojej firmie jest potrzebny branding

dlaczego potrzebna ci jest identyfikacja wizualna

Zaczynając działalność chcesz zachęcić ludzi do sprawdzenia twojej oferty i sprawić, że będą wracać w przyszłości. Do tego potrzebujesz silnej, rozpoznawalnej marki, którą pokochają twoi klienci. W tym zaś pomóc nam może dobrze skrojony branding.

Ponieważ, bądźmy szczerzy! Możesz mieć najlepsze produkt na świecie, ale nic to nie znaczy, jeśli konsumenci ich nie zauważą. Jest to obecnie coraz trudniejsze. Codziennie jesteśmy narażeni na chaos informacyjny przez który ciężko jest się przebić. Dlatego ustalenie spójnego wizerunku marki może pomóc Ci się wyróżnić i zdobyć zaufanie grupy docelowej.

Czym jest marka? Czym jest barnding?

W wielkim skrócie to sposób, w jaki twoi klienci postrzegają twoją działalność i co mówią o tobie kiedy nie ma cię w pobliżu. Branding zaś to proces – kreowanie wizerunku. Ważne jest, aby zrozumieć, że branding to nie tylko wygląd. Chociaż design jest ważną częścią całości, jest to również zbiór zasad i wartości, które założyciele firmy pokazują światu – jak przedstawiają siebie, swoich partnerów i inwestorów.

Dlaczego branding jest ważny?

Wszyscy chcemy się wyróżniać i przyciągać więcej ludzi, którzy kupią nasze produkty. Chcemy, żeby nas polubili i wrócili, kiedy będą tego potrzebować. Nie jest to jednak łatwe. Możesz mieć fantastyczną ofertę, ale dopóki ludzie nie zobaczą Cię wyraźnie, trudno Ci będzie odnieść sukces.

Kiedy poświęcisz wystarczająco dużo czasu na wyjaśnienie swoich wartości i celów, wraz z dobrymi intencjami i silną wiarą w produkt, będziesz w stanie stworzyć tożsamość, która pomoże ci przyciągnąć więcej klientów i zbudować silną więź. To wyjątkowe połączenie uczyni z nich wiernych ambasadorów twojej marki.

Dobre praktyki i typowe błędy

Tworząc markę, oczywistym jest, że chcemy czuć się komfortowo z tym, co ona reprezentuje. Jednak nie możemy zapominać o naszych odbiorcach. Udany branding powinien być szczegółowo przemyślany. Nie ma tu miejsca na osobiste preferencje i przypadkowość.

 

Proces tworzenia wizerunku marki skupia się nie na nas, tylko na naszych odbiorcach. Powinniśmy umieć postawić się w sytuacji konsumentów, wiedzieć co lubią, czego poszukują i jakie mają problemy.

 

Kolejny powszechny błąd w kreowaniu barndingu, który wiele osób popełnia to skupienie się jedynie na jednym elemencie, np. logo. Uważają oni bowiem, że ten jeden komponent sprawi, że marka odniesie sukces. Szukają czegoś ładnego, nie myśląc o strategii i komunikacji. Jednak wszystko w tym przypadku powinno ze sobą współgrać i być mocno przemyślane.

 

Budowanie identyfikacji powinno opierać się na logice i analizie rynku.

 

Pamiętam jedną reklamę w telewizji dawno temu, w której pokazano jedynie prosty pomarańczowy tekst napisany bardzo cienkim fontem na czarnym tle. W tekście napisano jedno słowo: Hello . To był popularny operator komórkowy. Firma była tak pewna swojej marki, że wierzyła, że logo nie jest potrzebne.

Ta historia jest dobrym przykładem, że logo nie tworzy marki. To tylko jeden z wielu elementów, które pomagają rozpoznać twoją firmę. Ta historia pokazuje również, że działania oparte na spójnej identyfikacji wizualnej i strategii pomagają marce mówić samej za siebie.

 

grafik komputerowy współpraca

Od czego zacząć?

Po pierwsze, odrób pracę domową. Sprawdź swoich konkurentów. Co robią i jak komunikują się ze swoimi klientami. Jak wygląda twoja firma na tle innych. Jakie są podobieństwa i różnice? Co ją wyróżnia?

Nie zapomnij pomyśleć o misji – co chciałbyś dać ludziom i co chcesz uzyskać dla siebie. Kim są twoi odbiorcy i co lubią.

 

Spróbuj tego ćwiczenia.
Wyobraź sobie, że Twoja marka jest osobą. Czy to mężczyzna, czy kobieta? Jak wygląda? Czy ma bardzo formalny sposób mówienia, czy jest przyjazną osobą z nietuzinkowym poczuciem humoru? Co robi w wolnym czasie i co przyciąga do niej innych?

Dzięki temu ćwiczeniu nie tylko ustalisz język komunikacji, charakter i ogólne odczucia towarzyszące twoim klientom, ale także uczynisz pierwszy krok do tworzenia więzi między nimi, a marką.

Czyż nie jest to doskonały początek budowania udanego CI?

 

Gwiazda przewodnia

Kiedy już znasz wartości, które tobą kierują, przyjrzałeś się swojej konkurencji, grupie docelowej oraz poznałeś swoje cele, jesteś na dobrej drodze. Jasna wizja pomaga zobaczyć szerszą perspektywę. Podążanie za tymi wskazówkami pomoże Ci wyróżnić się w tłumie, uczyni Twoją markę silniejszą, bardziej rozpoznawalną i zapamiętywaną.

Co z oczu to z serca

Ale chwileczkę! Czy nie zapomnieliśmy o wizualnym aspekcie brandingu? Oprócz tego całego biznesowego bełkotu po prostu chcesz, aby Twoja firma wyglądała dobrze, zarówno online, jak i offline.

 

Musisz jednak pamiętać, że po ustaleniu podstawowych wartości, łatwiej jest tworzyć materiały graficzne, które będą przemawiać do odpowiednich osób.

 

Jak to wygląda w prawdziwym życiu? Ludzie myślą schematycznie. Weźmy na to ekskluzywne marki odzieżowe. Chcąc kupić luksusowy produkt oczekują, że cała komunikacja będzie odzwierciedlać jego wysoką jakość produktu – chcą najlepszych materiałów, opakowań gdzie dopracowany jest każdy szczegół. Wszyscy wiem ja odróżniać produkty, na które nas stać od tych, które są poza naszą ligą. Pomaga nam podejmować szybkie decyzje i unikać błędów. Projektowanie dostosowane tych potrzeb jest narzędziem, które to umożliwia.

 

Twoja strategia musi być widoczna w Twoich materiałach graficznych. W przeciwnym razie duża szansa, że wprowadzisz w błąd swoich odbiorców.

 

Podsumowanie – najważniejsze fakty

1) Marka to sposób, w jaki ludzie widzą Twoją firmę i jak się z nią czuje,
2) Branding to nie tylko wizualna część komunikacji – to ton głosu, wizerunek i wartości,
3) Posiadanie wszechstronnej, spójnego identyfikacji pomoże ci wyróżnić się z tłumu i być zapamiętanym przez odbiorców,
4) Dobrze dobrana strategia budowania marki pomaga ustalić kierunek działań firmy,
5) Branding nie powinien opierać się na osobistych preferencjach. Nie chodzi o ciebie, ale o twoich odbiorców.

0 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You May Also Like