Elementy strategii marki – jak i gdzie ich używać cz.1

elementy strategii marki


W tym artykule znajdziesz informacje na temat podstawowych elementów strategii marki, gdzie je zastosować i w jaki sposób pomagają rozwijać silny i rozpoznawalny brand.

Tworzenie strategii to proces, inwestycja. Wymaga czasu i energii. Nic więc dziwnego, że pytanie, które często słyszę, brzmi: czy naprawdę tego potrzebujemy? Czy wykorzystamy wszystkie te elementy strategii? Czy możemy to pominąć i przejść do następnego kroku?

Hej! Spójrzmy prawdzie w oczy – praca ze strategiem kosztuje i może wydawać się, że spędzanie godzin na rozmowach o celach, archetypach i emocjach, to starta energii. Czas ucieka, a Twoja konkurencja nie śpi, więc nic dziwnego, że chcesz wziąć byka za rogi i działać tu i teraz. Jednak im dłużej pracuję z moimi klientami nad ich projektami, tym częściej widzę wyraźną różnicę między tymi, którzy zainwestowali w ułożenie strategii, a tymi, którzy pominęli ten etap.

Istnieje kilka ważnych zalet posiadania strategii marki

  • – Przyjrzenie się bliżej swoim motywacją, czego chcemy, a czego chcemy unikać. Może to wydać się dość trywialne, w końcu wielu powie: ‘Biznes to biznes. Ma przynosić pieniądze’. Jednak z mojego punktu widzenia, fajnie jest jeśli to, co robimy, przynosi również satysfakcję. Trochę jak ze związkiem – jeśli nie ma chemii i porozumienia, będziemy męczyć się przez resztę życia. Niektórzy mogą powiedzieć, że tak już jest, inni zacząć myśleć nad przyczynami i próbować coś z tym zrobić,
  • – Klarowna wizja tego, co oznacza dla nas sukces,
  • – Ustalenie krok po kroku co musimy zrobić, by w tym punkcie się znaleźć i skupienie się na tym co jest ważne,
  • – W jaki sposób układać naszą ofertę, by była tym, czego szukają nasi klienci. W jaki sposób się z nimi komunikować (np. jakiego języka używać), by zrozumieli, co im oferujemy,
  • – Jak wyróżnić się pośród konkurencji na nawet bardzo nasyconym rynku.

Czytaj również: Elementy strategii marki w pracy freelancera

Elementy strategii: określenie celu

Cel, czyli dlaczego Twoja marka w ogóle powstała. Wymaga to zanurzenia się głęboko w sobie i swoich motywacjach. Przemyślenia swoich doświadczeń, aspiracji i przekonań. Wiele osób ma problem z odróżnieniem celu od misji i wizji. Oto kilka elementów, które składają się na określenie celu:

  • Krótko mówiąc, dlaczego robisz to, co robisz poza finansową gratyfikacją. Pokazuje uniwersalne wartości, którymi się kierujesz. Wpływ, jaki chcesz, aby Twoja marka wywarła na świat i klientów.
  • Cel jest w dużym stopniu fundamentem Twojej marki. On sprawia, że jest tym, czym jest. Jeśli cel się zmieni, marka nie będzie już tą samą, nawet jeśli zachowasz nazwę i logo.

Cel nie musi być udostępniany odbiorcom, ale nie zmienia to jego roli w budowaniu marki. Więc jaka to rola:

  • Pomaga śledzić mniejsze cele, oceniać metody i taktyki, których używasz na co dzień do rozwoju firmy,
  • Motywuje Cię i przypomina, że ​​to, co robisz, jest ważne,
  • Wspiera proces rekrutacji i pomaga upewnić się, że wszyscy w Twoim zespole są zmotywowani i podążają w tym samym kierunku,
  • Sprawdza, czy projekt lub klient będą służyć rozwojowi Twojej firmy,
  • Zapewnia lepszą ocenę potencjalnej współpracy z partnerami biznesowymi.

Czytaj również: Planowanie strategiczne dla małego przedsiębiorcy

Elementy strategii: misja i wizja

Więc już wiesz, do czego służy określanie celu i w jaki sposób pomaga ci iść do przodu. Jaka jest więc różnica między celem, misją a wizją?
Misja zawiera opis tego, jak chcesz pomagać swoim odbiorcą przez kolejne 5–10 lat. Wspiera Twoje plany i przybliża cię do ostatecznego celu.
Wizja to jasny obraz ukończonej misji. Powinien być konkretny i wykonalny.

Gdzie możesz tego użyć?

– Pełne lub częściowe deklaracje misji i wizji, które możesz wykorzystać na swojej stronie internetowej, by stworzyć emocjonalną więź z odbiorcami i sprawić, by zrozumieli, czy wyznają te same wartości. Udowodniono, że marki o jasnej wizji i misji cieszą się większym zaufaniem i mają więcej powracających klientów.

– Możesz je również używać na swoim profilu w mediach społecznościowych, takim jak Linkedin, w prezentacjach i podczas promowania oferty. Ludzie nadal wolą nawiązywać współprace biznesowe z osobami, z którymi czują, że mają coś wspólnego.

Elementy strategii: Pitch Elevator

Pitch Elevator to 1-2 zdania wyjaśniające, co robisz. Skuteczna tekst powinien być krótki, zapadający w pamięć i łatwy do powtórzenia przez Ciebie i innych. Często zawiera informacje o tym, kim jesteś, co robisz, komu i w jaki sposób pomagasz i co zyskuje, pracując z Tobą.

Jak to pomaga Twojej marce?

Sprawia, że ​​jest bardziej zapadająca w pamięć. Pomaga upewnić się również, że wszyscy rozumieją, co robisz i jakie korzyści może przynieść im współpraca z Tobą. Pozwala również na unikanie branżowego bełkotu, którego nikt prócz Twoich biurowych kolegów nie zrozumie.

Gdzie go używać?

Komunikacja online, np. na stronie internetowej, ale także podczas live’ów, pierwszej rozmowy z potencjalnym klientem.

Komunikacja offline: prezentacje i konferencje. Ale także poznawanie nowych ludzi poza środowiskiem pracy. Nigdy nie wiadomo. Może osoba przed Tobą jest Twoim nowym klientem.

Czytaj również: O czym pamiętać przy budowaniu strategii marki

Elementy strategii: ekosystem słów

Ten element strategii nie jest najpopularniejszy, ale widzę korzyści wynikające z posiadania spójnego ekosystemu słów. Co to takiego? Jest to po prostu lista słów lub fraz, które są używane w Twojej komunikacji. Powtarzanie ich pomoże Ci zachować spójność.

Właściwy dobór słów może sprawić, że Twoja komunikacja będzie bardziej skoncentrowana na odbiorcy, wzbudzisz właściwe emocje i zachowasz spójny tone of voice. Upewnisz się również, że wszyscy w Twojej organizacji mówią tym samym językiem, co może poprawić komunikację zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz organizacji.

Stworzenie oryginalnego ekosystemu słów może mieć wirusowy skutek i może stać się motywem przewodnim dla Twojej marki.

Gdzie go używać?

  • Cała Twoja pisemna komunikacja online i offline, zarówno w Twojej firmie, jak i poza nią,
  • Reklama i promocja,
  • Kanały mediów społecznościowych,
  • Tworzenie nowych produktów i ich promocja.

Ogólnie, wszędzie tam, gdzie używasz języka. Pamiętaj, że odpowiednie używanie ekosystemu słów to kwestia umiejętnego ich balansowania, by komunikacja brzmiała naturalnie. Unikaj wymuszenia i nagromadzenia kluczowych fraz.

Podał Ci się ten artykuł? O jakich elementach marki powinien być kolejny post?



0 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You May Also Like