Elementy strategii marki w pracy freelancera

elementy strategii marki dla freelancerów

Czy wiedza na temat strategii może posłużyć nam w jakiś inny sposób niż tylko w budowaniu własnej marki? Okazuje się, że nie musisz być strateżką, czy strategiem, by wykorzystywać jej elementy w codziennej pracy jako freelancer_ka.

Słyszałaś_eś już pewnie wcześniej, że portfolio to nie wszystko. Dziś trudno się wyróżnić bazując tylko na umiejętnościach technicznych i projektach, które ukończyłaś_eś w przeszłości. Oczywiście doświadczenie zawodowe nie traci na znaczeniu. Dziś podchodzi się do niego jednak z nieco innej perspektywy.

Doświadczenie freelancera to nie tylko ilość zleceń w roku, ale przede wszystkim jego wiedza i procesy, które pomagają w pracy z klientem. Umiejętne zaprezentowanie, w jaki sposób wspierasz zleceniodawcę, pomoże Ci konkurować z innymi na zupełnie nowym polu.

Dobrze wdrożony klient będzie świadomy roli profesjonalnie napisanego tekstu sprzedażowego, funkcjonalnej strony internetowej, czy wyróżniającej identyfikacji wizualnej, doceni również Twoją wiedzę i znajomość tematów wykraczającą poza umiejętności techniczne.

W skrócie – potraktuje Cię jak partnera biznesowego, a nie jak ręce przesuwające elementy na ekranie komputera.

Dlatego właśnie warto przyjrzeć się strategii marki nie tylko z perspektywy budowania swojej własnej, ale również jak zdobytą wiedzę możesz wykorzystywać we współpracy ze zleceniodawcą.

Dlatego ten artykuł NIE mówi o tym po co freelancerowi strategia do budowania własnego wizerunku, ale raczej jak wykorzystać wiedzę na ten temat w służbie klientowi.

Elementy strategii marki: Research i twarde fakty

Czy kiedykolwiek miałaś_eś problem z przekonaniem klienta do swojego projektu? Głupie pytanie. Taka sytuacja zdarza się każdemu z nas. Przede wszystkim należy pamiętać, że klient ma prawo do swojego zdania, a praca nad projektem powinna być wspólnym przedsięwzięciem.

Jednak ten bardziej świadomy klient oczekiwać będzie od nas postawy eksperta. Argumenty bazujące jedynie na Twoim własnym przekonaniu nie są wystarczające. Tutaj trzeba sięgnąć po silniejsze argumenty.

Na ratunek przychodzi odpowiednio wykonane badania. Poparcie opinii statystykami i danymi dotyczącymi branży, trendów i rynku, stworzy platformę do dyskusji, dalece wykraczającej poza osobiste upodobania.

Umieść dane i wnioski z researchu we wstępie prezentacji. Przygotuj klienta na to co zaraz zobaczy. W trakcie prezentacji, opisując poszczególne elementy projektu, odnieś się do już przywołanych faktów. Proponowane rozwiązania przedstaw w szerszym kontekście. Na zakończenie wspomnij jeszcze raz najważniejsze informacje i upewnij się, że klient rozumie, że Twoje propozycje nie bazują jedynie na Twoich, czy jego gustach, ale biorą pod uwagę preferencję konsumenta.

Może Cię zainteresować: Marka osobista freelancera – niech cię zobaczą

Elementy strategii marki: Wyznaczanie celów w zgodzie z potrzebami klienta

Pewnie nie raz widziałaś_eś ogłoszenie: ‘Potrzebuję proste logo. Wiem, czego chcę. Szukam grafika, który przełożył to na projekt’. Zacznijmy od tego, że takie ogłoszenia należy obchodzić szerokim łukiem. Taki klient zazwyczaj NIE wie czego chce, a logo nie jest wcale takie proste i szybkie do wykonania.

Jednak jeśli zdarzy Ci się klient, na którym Ci zależy, który sam ma problem z określeniem, czego potrzebuje, przyda Ci się umiejętne wyznaczanie celów. Chodzi zarówno o oczekiwania projektowe oraz plany biznesowe, które mogą być rozłożone w czasie.

Projekt zawsze ma jakiś cel do spełnienia, niezależnie, czy jest to kawałek tekstu, czy projekt ulotki. Zrozumienie jakie są plany firmy w zakresie promocji i rozwoju, pomoże Ci na parę sposóbów:

  • Pokażesz klientowi, że zależy Ci na jego sukcesie i w ten sposób chętniej Ci zaufa,
  • Pomoże uniknąć nieporozumień. Upewnisz się, co faktycznie jest celem zlecenia,
  • Pozwoli Ci na zaproponowanie odpowiednich rozwiązań, które nie będą tymczasowe, ale będą służyć biznesowi długofalowo.

Może Cię zainteresować: Niezbędnik marki freelancera

Elementy strategii marki: Zadawanie odpowiednich pytań

Ta umiejętność to prawdziwy skarb każdego freelancera. Często pod presją czasu i wymogów klienta, zaczynamy pracować w pocie czoła, zapominając o zadaniu istotnych pytań, które powinny zawsze być zadane przed startem projektu.

Kiedy pracuję nad strategią dla swoich klientów, jedno z pierwszych pytań jakie pada na wstępnej rozmowie, jest

Jaki jest problem, którego doświadczasz i jakiej pomocy potrzebujesz z mojej strony.

Nie zakładam, że wiem lepiej, czego on potrzebuje. Dopiero wtedy jestem w stanie ocenić, czy faktycznie mogę mu pomóc i zaoferować rozwiązania.

Ważną częścią spotkań z klientem jest zrozumienie sytuacji, w której się obecnie znajduje i jakie ma plany co do rozwoju swojego biznesu. Spojrzenie na temta z szerszej perspektywy minimalizuje prawdopodobieństwo zastosowania rozwiązań, które będą działać tylko przez chwile.

Jeśli klient przychodzi do Ciebie z zamiarem zamówienia prostej wizytówki www, nie zadając odpowiednich pytań, możesz ominąć bardzo ważny fakt, że za rok ma on zamiar zacząć sprzedawać produkty online. Ta wiedza jednak, może pozwolić Ci na zaproponowanie bardziej elastycznych rozwiązań, które nie wygenerują niepotrzebnych kosztów w przyszłości.

Może Cię zainteresować: Jak znaleźć klientów będąc freelancerem

Elementy strategii marki: Zrozumienie potrzeb grupy odbiorczej

Ta umiejętność, to prawdziwe złoto w pracy nad projektem. Przydaje się przede wszystkim w momencie, kiedy nasz klient przekłada swoje upodobania nad fakty i zdrowy rozsądek.

Zanim jeszcze przystąpisz do projektu upewnij się, że Twój klient wie kim jest jego wąska grupa odbiorcza. Odpowiedź: ‘moje usługi są kierowane do wszystkich Polaków’, jest sygnałem alarmowym. Nie powinna Cię satysfakcjonować.

Zapewnienie klienta, że warto przyjrzeć się głębiej zagadnieniu i zaprojektować produkt, który nie tylko podoba się jemu, ale przede wszystkim odpowiada oczekiwaniom odbiorcy.

Tutaj przydadzą się umiejętności analityczne. Gdzie szukać takich informacji?

Kolejny raz – zadawanie odpowiednich pytań kontrahentowi, który posiada już grono zadowolonych klientów może ułatwić całą sprawę. Może on być bowiem źródłem cennych informacji. Jeśli jest to nowa firma użyj internetu, danych statystycznych (np. CEBOS), obserwuj środowisko wokół, sprawdź konkurencję.

Może Cię zainteresować: Czy wiesz kim jest twój klient? Określ profil idealnego klienta.

Elementy strategii marki: Świadomość konkurencji

Dogłębne zrozumienie jak działa konkurencja, pomoże Twojemu klientowi się wyróżnić, a jednocześnie wpisać się w upodobania konsumenta (odpowiednia segmentacja i pozycjonowanie). Ponieważ bycie innym nie zawsze się opłaca, szczególnie jeśli pracujemy dla klienta, którego grupa odbiorcza należy w dużej mierze do tradycjonalistów i mało w nich prawdziwych entuzjastów innowacji.

Obserwowanie konkurencji, może być najłatwiejszym sposobem na to, by sprawdzić co działa na rynku, a co nie oraz na czym będzie polegał czynnik wyróżniający.

Obserwując konkurencję, będziemy w stanie również zrozumieć na co możesz sobie pozwolić jako freelancer. Jak odbiorcy reagowali w przeszłości na jej posunięcia. Może to nam pomóc przewidzieć jak nasz projekt będzie odebrany.

Daje Ci to również kolejną platformę do merytorycznej dyskusji.

O czym jeszcze pamiętać

Spotkaj się ze swoim klientem na żywo lub na Skypie – To pomoże Ci na zadanie dodatkowych pytań, obserwację jak Twój klient reaguje, czy ma problem z zadanymi pytaniami. Skróci to również cały proces.

Po każdym spotkaniu zrób podsumowanie – Jeśli spotykasz się ze swoim klientem, upewnij się, że dobrze wszystko zrozumiałeś i nic nie zostało ominięte. Wyślij do klienta podsumowanie rozmowy i poproś o potwierdzenie. Dzięki temu będziesz mieć dodatkowo podstawę do wykonania wyceny lub/i dowód w przypadku jakichkolwiek niedowiedzeń.

Miej kontrolę – postaraj się od samego początku być osobą, która prowadzi spotkanie, a nie jedynie odbiera informacje. Dla niektórych z nas jest to umiejętność, której muszą się nauczyć od podstaw. Tak było w moim przypadku. Jednak postawienie się w tej roli, pokaże Twojemu klientowi, że jesteś partnerem, a nie tylko odbiornikiem poleceń.

Upewnij się, że Twój klient wie jak wygląda praca z Tobą – na samym początku poinformuj klienta, jak wygląda proces pracy nad projektem. Dzięki temu osoby, którym nie zależy na profesjonalizmie, jedynie na czasie i niskiej cenie, szybko się wykruszą.

Włącz klienta do całego procesu – praca nad strategią marki bazuje na mocnym zaangażowaniu klienta. Dla wielu freelancerów włączenie zleceniodawcy do pracy nad projektem to największe zagrożenie ich kreatywnej wolności. Jednak zaangażowany klient, który bierze udział w etapach researchu i briefu, to prawdziwy skarb. Jest on cennym źródłem informacji, daje możliwość weryfikacji pomysłów i wniosków, pozwala na uniknięcie nieporozumień na kolejnych etapach.

Masz sposoby na to, by praca z klientem lepiej się układała? Podziel się w komentarzu.

22 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You May Also Like