Identyfikacja wizualna – co zawiera podstawowy pakiet

jak wyglada proces pracy nad identyfikacja

Swoją przygodę z identyfikacją wizualną  zaczęłam dawno temu, kiedy nawet nie miałem jasnego pojęcia, co to znaczy. Jeszcze w trakcie studiów pracowałam jako grafik komputerowy dla różnych firm i dopiero po jakimś czasie zacząłem rozumieć, co znaczy budowanie wizerunku marki.

Przebyłam długą drogę, by być tam, gdzie jestem teraz. Zrozumiałam znaczenie dobrze zaprojektowanej CI (corporate identity), odkryłam, co jest kluczowe dla udanego projektu i opracowałam własny proces, który pomaga mi i moim klientom osiągnąć ich cele.

Podczas gdy każdy designer ma inny sposób radzenia sobie z projektem, postanowiłam wyjaśnić, jak to działa w moim przypadku.

 

Na każdym etapie upewniam się, że moi klienci są dobrze poinformowani, wiedzą, co będzie dalej i czego się spodziewać.

 

Marka, identyfikacja wizualna, branding – jaka jest różnica?

Zacznijmy tego krótkiego wyjaśnienia. Marka to obietnica, którą Twoja firma daje odbiorcom. To jakie emocje wywołuje, co mówią o niej, kiedy nie ma cię w pobliżu. Stworzenie silnej marki wymaga czasu i wysiłku. Aby zdobyć lojalność ludzi, musisz nawiązać z nimi kontakt. Aby to zrobić, musisz pokazać im, dlaczego powinno im zależeć.

 

Marka to zbiór oczekiwań, wspomnień, opowieści i relacji, które razem wzięte stanowią o decyzji konsumenta, wyborze jednego produktu lub usługi ponad inną. Jeśli konsument (bez względu na to, czy jest to firma, kupujący, wyborca ​​czy darczyńca) nie płaci za wersję premium, nie dokonuje wyboru ani nie rozpowszechnia informacji, marka nie ma dla niego żadnej wartości.

~ Seth Godin ( więcej )

 

Identyfikacja  to aspekt wizualny twojej marki. To sposób, w jaki pokazujesz ją światu. W tym przypadku zaangażowany jest projektant. Jego celem jest opowiedzenie historii o marce w sposób, taki by nawiązywać kontakt z użytkownikami i reprezentować to czego oni oczekują. Zrozumienie ich potrzeb i ich obaw jest kluczowe dla stworzenia projektu, który będzie rezonował z grupą docelową.

 

Więc o co chodzi z tym brandingiem?

Branding łączy identyfikację i strategię, aby stworzyć kompleksowy wizerunek i rozpowszechniać świadomość marki. Podczas gdy elementy marki, takie jak logo lub kolory, są jej identyfikacją, branding to spójna komunikacja, proces, który pomoże Ci stworzyć silny barnd i odróżnić go od konkurencji.

Podczas gdy identyfikacja to głównie aspekt wizualny, branding to proces. Aby stworzyć silną obecność, musisz połączyć wszystkie komponenty i stworzyć jasny przekaz, który będzie pasował do odbiorców.

 

Branding łączy strategię, misję, wartości i wizualizacje w jeden kompleksowy i spójny obraz. W pracy nad identyfikacją pomagam ci stworzyć spójny wizerunek i wspólnie z tobą zacząć proces budowania wizerunku.

 

Dlaczego branding jest potrzebny?

Jest wiele powodów, dla których powinieneś pomyśleć o zainwestowaniu w branding. Nawet jeśli masz jasną wizję swojej marki, nie wszyscy muszą czuć to samo. Aby pomóc biznesowi się rozwijać, musisz się skupić, znać swoje cele, mieć pewność, czego potrzebuje twoja publiczność i być szczerym w kwestii obietnic, które im składasz.

Identyfikacja wizualna pomaga ci to wszystko komunikować. Pomaga także przełamać chaos informacyjny wokół nas i być rozpoznawalnym.

 

Bycie konsekwentnym jest jednym z głównych zasad kreowania wizerunku.

 

(Nie taki) podstawowy pakiet

Kiedy kilka lat temu zaczęłam pomagać swoim klientom w kreowaniu tożsamości ich marek, skupiałam się głównie na wizualnych częściach całego procesu. Oczywiście starałem się uzasadnić moje decyzje projektowe i nadać pracy głębszy sens, ale często czułam się źle zrozumiana. Spędzałam niekończące się godziny omawiając szczegóły wizualne i osobiste preferencje moje i moich klientów. Znacznie opóźniało to proces i obniżało efektywność.

Trochę zajęło zrozumienie, co robię źle i jak to naprawić. Dopiero gdy rozszerzyłam swoją ofertę i zaoferowałam bardziej kompleksowy proces, mogłam prawdziwie odzwierciedlić potrzeby moich kontrahentów w oferowanych dla nich projektach. Opracowałam całkowicie nowy system, który był punktem zwrotnym dla mnie i zleceniodawców.

W mojej codzienne pracy istnieje parę elementów, które zapewniają, że praca nad identyfikacją staje się łatwiejsza:

  • Wyjaśnienie zakresu pracy – zawsze wysyłam jasny komunikat o tym, co oferuję, jak wygląda proces i co zawiera. Ile wersji poszczególnych elementów wliczonych jest w cenę i jak długo potrwa cały proces;
  • Bądź uczciwy w stosunku do ceny – pytam moich klientów o budżet z góry i mam stałą cenę za podstawowy pakiet brandingowy. Znajomość kosztów z góry jest szczególnie ważna dla osób, które dopiero zaczynają swoją działalność, a ich budżet jest ograniczony;
  • Słucham i pytam – zanim jeszcze rozpocznę proces projektowania, słucham moich klientów. Pozwalam im mówić, bo tylko wtedy mogę się najwięcej nauczyć. Wiele osób ma jasną wizję swojej działalności, a dla mnie ważne jest, aby to uszanować;
  • Wnikliwy research  – informacje udostępniane przez moich klientów to tylko początek. Lubię odkrywać sama badać co jeszcze kryje się za podanym zagadnieniem. Bycie obiektywnym pomaga mi pokazać markę z nowej perspektywy i  wyjść poza gotowy obraz, który moim klienci mają już w głowie. Nigdy nie wiadomo, kiedy na horyzoncie pojawi się ten właściwy pomysł;
  • Projektuję emocje – staram się pokazywać emocje nie tylko poprzez elementy graficzne. Tożsamość marki musi pokazywać uczucia, łączyć się z publicznością i rezonować z ich pragnieniami. Zaczynam projektować z pewną historią w głowie. Historią, która przyspiesza bicie serca.

Proces krok po kroku

 

Przed rozpoczęciem projektowania

  1. Wstępna konsultacja i brief  – zdalnie współpracuję z klientami, więc w zależności od ich preferencji spotykamy się na Skype lub wymieniamy wiadomości e-mail. Proszę moich klientów również o wypełnienie ankiety, w której zawarte są pytania na temat firmy, produktów, misji, historii… Staram się uzyskać jak najwięcej informacji;
  2. Discovery – próbuję dowiedzieć się więcej. Ważne jest poznanie rynku i grupy docelowej. Dogłębnie badam zagadnienie, poznaję wszystkie szczegóły. Następnie gromadzę je w szczegółowej prezentacji. Elementy, na których skupiłem się najbardziej t0 : charakterystyka rynku (trendy, konkurenci, prognozy), publiczność (kim są, czego potrzebują, czego się boją ), misja marki i wartości (staram się znaleźć wartości, które pasują do grupy docelowej i zrozumieć, w jaki sposób marka może pomóc im rozwiązać ich problemy). Dzielę prezentację na kilka rozdziałów. Staje się to podstawą procesu projektowania.

Proces projektowania

  1. Tablice inspiracyjne  – wizualna reprezentacja pomysłów – zbieram jak najwięcej referencji. Upewniam się, że pomysły współgrają z poprzednim etapem i reprezentują misję zawartą w prezentacji. Zazwyczaj tworzę 3 tablice inspiracyjne  pokazujące trzy różne kierunki. Obejmuje to kolory, typografię, styl logo. Tablice często zawierają elementy, które niekoniecznie są związane z branżą, ale pokazują charakter i uczucia; Zazwyczaj klient wybiera jedną koncepcję i możemy przejść do następnego etapu;
  2. Logo i kluczowe grafiki  – zazwyczaj po wybraniu jednego kierunku i zaprezentowaniu  3 różnych wersji logo . Upewniam się, że wszystkie te elementy są przedstawione w szerszym kontekście. Używam gotowych makiet lub projektów i modyfikuję je, aby pokazać ogólny pomysł. Nie są to gotowe projekty, ale odgrywają ważną rolę. Pomagają klientowi zakochać się w logo i samej idei.
  3. Materiały tożsamości marki – dzięki efektywnemu procesowi znamy już język komunikacji i podstawowy styl, który pasuje do wybranego logo. Możemy więc kontynuować pracę nad kolejnymi materiałami.
  4. Brandbook – ostatnia faza to zebranie wszystkich elementów – tekstów, pomysłów, strategii komunikacji, informacji o odbiorcach itp. oraz oczywiście ostatecznych projektów. Księga znaku pokazuje ogólne zasady tworzenia projektów, aby w przyszłości pozostały spójne.

 

Rezultat

Po zakończeniu procesu wszyscy klienci otrzymują:

  • logo – wzory wektorowe i rastrowe we wszystkich wersjach kolorystycznych;
  • 3 wybrane materiały, np. wizytówki, plakaty, banery internetowe (nie zawiera stron internetowych);
  • brandbook, który pokazuje misję marki, wartości, grupę docelową i zasady projektowania.

 

Jeśli nadal nie masz pewności, że Twoja firma potrzebuje identyfikacji wizualnej i brandingu, skontaktuj się ze mną. Pomogę ci podjąć właściwe decyzje.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *