Jak stworzyć efektywną stronę lądowania

jak zaprojektowac strone ladowania

Strony lądowania to istotny element marketingu i jeden ze sposób na prezentację oferty szerokiej grupie odbiorczej. Można mieć wątpliwości, czy faktycznie potrzebujemy inwestować w tego typu komunikację, ale wciąż rosnąca popularność landing page’ów może świadczyć o ich skuteczności.

Strona lądowania to miejsce, do której użytkownik jest przekierowywany w monecie kiedy kliknie np. na naszą reklamę. Niektórzy z was zapytają, po co nam dedykowana podstrona, kiedy po prostu możemy odesłać odbiorcę do naszej strony głównej lub profilu na Facebooku.

Strona lądowania przede wszystkim skupia się na jednej, konkretnej rzeczy i za zadanie ma przekonać naszych odbiorców do podjęcia działania, na którym nam zależy, np. skorzystania z oferty lub zapisu do newslettera. Dedykowana strona docelowa pozbawiona jest elementów rozpraszających uwagę i zbudowana jest tak, by w jak najszybszy i najbardziej efektywny sposób przekazać wszystkie niezbędne informacje.

Dzięki temu mamy większość pewność, że użytkownik podejmie działanie, a pieniądze wydane na promocje zostaną spożytkowane w mądry i efektywny sposób.

Jeśli już zdecydowaliście się, że strona lądowania to rozwiązanie dla Was, te pare wskazówek pomoże wam ją zaprojektować tak, by jak najlepiej spełniła swoje zadanie.

 

Przed projektowaniem strony lądowania

Zanim przystąpisz do projektowania dobrze się przygotuj. Podstawową rzeczą, którą musisz wiedzieć jest:

 

1. Do czego służyć ma nasza stroną lądowania i jaki ma przynieść efekt.
Rozpisz dokładnie dlaczego tworzysz landing page:

      • jakie efekty ma przynieść Tobie i Twojej firmie,
      • co chcesz nią przekazać oraz
      • co sprawi, że bez mrugnięcia okiem stwierdzisz, że jest efektywna i przyniosła sukces.

2. Kim jest nasz użytkownik i czego szuka:

  • W jakiej sytuacji życiowej się znajduje,
  • Jaki ma problem i jak można go rozwiązać,
  • Jakich informacji szuka,
  • Jaka jest jego charakterystyka demograficzna,
  • Co ceni i jakie wyznaje wartości,
  • Jaki język do niego przemawia,
  • W jaki sposób podejmuje decyzje,
  • Jaką drogę musiał przejść, by znaleźć się na twojej stronie,
  • Jakich słów kluczowych mógł użyć lub jakie miejsca odwiedzić zanim do ciebie dotarł,
  • Ile ma czasu na dokonanie decyzji,
  • Co sprawiłoby, że dokona decyzji o kontakcie z tobą lub kupnie twojego produktu.

 

Te informacje przydadzą ci się, by zrozumieć jakie elementy będą najistotniejsze w Twojej komunikacji i w jaki sposób tworzyć treści, by użytkownik poczuł, że mówisz właśnie do niego, rozumiesz go i chcesz mu służyć. Tym samym dlaczego powinien zainwestować czas i pieniądze w ciebie i twoje usługi.

Dopiero po ustaleniu tych informacji możesz przystąpić do pisania treści i projektowania układu.

 

PORADA:  Zawsze trzymaj swoje notatki pod ręką. Pomoże ci to w skupieniu się na najbardziej istotnych kwestiach.

 

Burza mózgów w projektowaniu strony lądowania

Na początku wypisz wszystko co przyjdzie ci do głowy. Potraktuj ten etap jak burzę mózgów. Poniżej dwie istotne rzeczy, które pomogą Ci w przesianiu informacji, w znalezieniu odpowiedniej struktury strony i ustaleniu efektywnej architektury informacji:

 

1. Zakreśl informacje, które Twoim zdaniem są najistotniejsze z twojego punktu widzenia. W tym przypadku prawdopodobnie najważniejsze będzie ustalenie co sprawi, że stwierdzisz, że strona lądowania odniosła sukces (np. wzrost sprzedaży lub ilość zapisów do newslettera).

 

2. Następnie podkreśl słowa kluczowe, które twoim zdaniem są istotne dla użytkownika. Mogą być to frazy związane z czysto technicznymi aspektami, np.: szybkość, prostota, ale również odzwierciedlające emocje, które towarzyszą użytkownikowi w dokonaniu wyboru, np.: poczucie zaufania, niepewność, radość.

 

Dzięki temu, przy budowaniu strony lądowania, skupisz się tylko na tych rzeczach, które są najistotniejsze z punktu widzenia klienta i Twojego biznesu.

 

Zadbaj o odpowiednią strukturę strony lądowania

Biorąc pod uwagę informacje, które udało ci się zebrać na temat użytkownika i jego oczekiwań, przejrzyj listę jeszcze raz. Ponumeruj informacje ze względu na ich ważność dla ciebie i użytkownika. Najprawdopodobniej te, które znajdują się na samej górze listy będziesz chciał umieścić wysoko na landing page’u. 

 

Pamiętaj o tych pary zasadach w projektowaniu efektywnej strony lądowania:

      1. Napisz chwytliwe nagłówki, ale jednocześnie takie, które komunikują na wstępie istotę twojej oferty. Użytkownik musi na starcie wiedzieć, co mu oferujesz, kim jesteś i co może znaleźć poniżej. Tak więc tytuły powinny zachęcać do czytania, informować o treści, być zrozumiałe dla użytkownika.
      2. Umieść najważniejsze informacje na górze strony. Stosuj zasadę progressive disclosureczyli pokazanie tylko takich informacji, które są istotne do wykonania zadania i podjęcia decyzji.
      3. Zadbaj o to, by strona nie była przeładowana treścią. Jeśli musisz umieścić na stronie lądowania dłuższe tekst zawsze możesz zacząć od streszczenia, które umieścisz na górze strony wraz z odnośnikiem do dalszej części tekstu,
      4. Zminimalizuj nawigację, by użytkownik jak najdłużej został na stronie lądowania,
      5. Zminimalizuj elementy rozpraszające uwagę,
      6. Umieść zdjęcia oraz wideo, które w szybki sposób pokażą istotę twojej działalności lub oferty,
      7. Upewnij się, że użytkownik w łatwy sposób może dotrzeć do formularza kontaktowego lub miejsca, gdzie wykonać ma zadanie,
      8. Pokarz korzyści, których dostarczyć może twoja oferta. Niech użytkownik poczuje, że mówisz bezpośrednio do niego,
      9. Pamiętaj o zawarciu call to action – czyli hasła zachęcającego do podjęcia jakiejś akcji. Użytkownik musi wiedzieć czego od niego oczekujesz.

Projektowanie strony lądowania – o czym pamiętać

Kiedy już przygotujemy treść i upewnimy się, że wszystkie informacje, które są zawarte wnoszą nową wartość, możesz zacząć projektować. Poniżej parę istotnych rzeczy, o których warto pamiętać:

      1. Trzymaj się identyfikacji wizualnej. Ważne jest, żeby strona lądowania nie odbiegała od reszty komunikacji. Zadbaj o spójność z resztą materiałów. Zarówno wizualną jak i merytoryczną.
      2. Dobierz odpowiednie wielkości pisma. Dzięki temu strona będzie łatwiejsza do skanowania wzrokiem i nie będzie męczyć oczu.
      3. Wybierz kontrastową kolorystykę. To ważna zasada w projektowaniu stron. Kolory podstawowe oraz uzupełniające powinny dobrze ze sobą współgrać oraz być zaprojektowane z myślą o osobach, które mają ograniczone pole widzenia.
      4. Wyróżnij najważniejsze elementy. Najważniejsze elementy mogą być wyróżnione za pomocą kolorystyki, wielkości fontu lub grafik.
      5. Dodaj zdjęcia i ilustracje. Zdjęcia i ilustracje, szczególnie przedstawiające osoby przyciągają uwagę i pozwalają skupić wzrok na dłużej.
      6. Dodaj wyróżniające się przyciski. Przyciski, szczególnie te zawierające call to action, powinny być dostrzegalne i wyróżniać się na tyle, by użytkownik nie miał problemu z ich odnalezieniem.
      7. Umieść wideo, które przyciągnie uwagę. Wideo jest jednym z elementów, które oddziałują bardzo dobrze na interakcje użytkownika ze stroną i przyciągają wzrok.
      8. Pokaż emocje. Nasi klienci nie chcą jedynie suchych informacji. Żeby nawiązać prawdziwą więź postaraj się przekazać emocje. Możesz to zrobić za pomocą języka lub obrazów.

 

Techniczne aspekty związane ze stroną lądowania

Niektórzy z Was, którzy nigdy nie mieli do czynienia z projektowaniem stron, mogą zapytać: Ok, wszystko ładnie pięknie, ale jak  zacząć? Jak sprawić, że nasza strona pojawi się w internecie. 

Jeśli już posiadasz stronę internetową, możesz po prostu utworzyć kolejną podstronę, która posłuży jako landing page. Możesz również skorzystać z zewnętrznych serwisów i wtyczek, które pomogą ci przejść krok po kroku przez proces zakładania strony lądowania. Popularne serwisy do tworzenia newsletterów takie jak MailChimp, dają możliwość utworzenia takiej strony w dość prosty sposób.

 

Możesz również skorzystać z takich narzędzi jak Instapage, które pomogą ci w tworzeniu strony lądowania i pozwolą uzyskać najlepszą konwersje.

Parę rzeczy na sam koniec

Jeśli należysz do wytrwałych i dotarłeś do tego punktu programu, mam dla ciebie jeszcze trzy bardzo ważne wskazówki jak sprawić, że Twoja strona lądowania osiągnie sukces:

  1. Zadbaj o swoją ofertę. Możesz mieć najlepiej wyglądającą stronę lądowania w całym internecie, ale najprawdopodobniej nie odniesie ona większego sukcesu jeśli twoja oferta nie wniesie żadnej wartości do życia potencjalnego klienta. Dlatego zadbaj o to, by to co dajesz odbiorcy było faktycznie czymś co odmieni jego życie i pomoże w rozwiązaniu problemów.
  2. Pamiętaj o prostocie. Zarówno pod względem technicznym, merytorycznym i graficznym strona powinna być prosta w obsłudze, czytelna. Dobry projekt to nie ten, gdzie można jeszcze coś dodać, ale taki, z którego nie można już nic odjąć.
  3. Pokaż, że warto ci zaufać. Jeśli już posiadasz opinię zadowolonych klientów, nie bój się zacytować je na swojej stronie. Pamiętaj jednak, że muszą one nawiązywać do oferty, którą prezentujesz.

Myślisz o projekcie strony lądowania? Skontaktuj się ze mną. Pomogę ci dokonać odpowiednich decyzji i przejść przez proces.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *