Jak zadbać o swoją markę osobistą, gdy nie masz energii na media społecznościowe

budowanie marki osobistej poza social mediami

Z tego artykułu dowiesz się, jakie narzędzia i taktyki możesz wykorzystywać, jeśli jesteś zmęczona_y mediami społecznościowymi lub po prostu chcesz wspomóc swoją markę osobistą w rozwoju.

Coraz więcej osób decyduje się na ograniczenie korzystania z mediów społecznościowych. Z mojego punktu widzenia jest to oznaka ważnych przyszłych zmian, które mogą nastąpić w ciągu najbliższych kilku lat. Nie przewiduję śmierci mediów społecznościowych, ale myślę, że nastąpi powolna zmiana w sposobie ich używania.

U mnie ta zmiana już się zaczęła – usunęłam z telefonu większość aplikacji społecznościowych, wyłączyłam wszystkie powiadomienia, ograniczyłam czas poświęcany na bezmyślne scrollowanie i przestałam obserwować większość kont na Instagramie.


Wiedząc, że nie jestem sama, zdałam sobie sprawę, że muszę wziąć pod uwagę ten nowy trend. Niedawno postanowiłem tworzyć mniej treści w mediach społecznościowych i zastanowić się, co tak naprawdę pomaga mi rozwijać swój biznes. Doszłam również do wniosku, że chcę szanować czas innych i tak bardzo, jak chcę czuć się wolna od ciągłego FOMO (Fear of missing out ), chcę, aby moi odbiorcy czuli to samo.


Problem z ciągłym tworzeniem treści dla mediów społecznościowych związanych jest z tym, że stwarza to duże ryzyko powtarzalności (publikowania tych samych rzeczy co inni ludzie), wypalenia i spędzania długich godzin na poprawianiu szczegółów, które na koniec dnia nie mają znaczenia (!).


Więc jeśli czujesz się podobnie jak ja, poniżej kilka inspiracji w jaki sposób ja buduję swoją markę osobistą poza mediami społecznościowymi

Marka osobista poza mediami społecznościowymi – Długa forma

Uważam, że blogi, podcasty, e-booki lub kanały YouTube mogą przynieść Twojej firmie większe korzyści niż media społecznościowe. Jest to przestrzeń, nad którą masz kontrolę i która może dostarczyć prawdziwej dogłębnej wiedzy, której krótkie posty w social mediach nie są w stanie objąć. Są także przejawem zaangażowania i profesjonalizmu.

Marka osobista poza mediami społecznościowymi – zadbaj o swoich obecnych klientów

Zapewnienie najlepszej obsługi może przyciągnąć nowych klientów i skrócić proces decyzyjny. To taka sytuacja, w której „Twoi przyjaciele są moimi przyjaciółmi”. Kiedy potencjalny klient wie z pierwszej ręki, że jesteś godną_ym zaufania partnerką_em biznesową_ym, szybciej podejmie decyzję, by rozpocząć współpracę lub kupić Twój produkt. Pamiętaj – większość rekomendacji dzieje się poza mediami społecznościowymi.

Czytaj więcej: Jak znaleźć klientów będąc freelancerem

Marka osobista poza mediami społecznościowymi – zadbaj o pierwsze punkty styku

Przywiązuj dużą wagę do pierwszego wrażenia. Każde medium, z którego korzystasz, jest równie ważne – upewnij się więc, że Twoja witryna zawiera najważniejsze informacje, jest intuicyjna; zwracaj uwagę na informacje i ton wypowiedzi w Twoich e-mailach.

Marka osobista poza mediami społecznościowymi – pokaż osobiste podejście

Odrób lekcję domową, zanim skontaktujesz się z potencjalnym klientem. Zawsze lubię znaleźć coś, co mamy wspólnego lub coś, co podoba mi się w ich biznesie. Staram się zawrzeć jedno lub dwa zdania zawsze na początku maila, by przyciągnąć uwagę i pokazać, że do moich klientów podchodzę indywidualnie.

Marka osobista poza mediami społecznościowymi – bezpośredni kontakt z ludźmi

Media społecznościowe to świetne narzędzie do budowania sieci kontaktów, ale podjęcie inicjatywy, zrobienie pierwszego kroku pomaga ci przejść z trybu pasywnego do aktywnego i przestać czekać, aż ktoś zauważy Twój profil na Instagramie. Szczególnie właśnie to narzędzie wynagradza tych, którzy aktywnie komentują inne profile, więc czasami, zamiast skupiać się na sobie, angażuj się na profilach innych. Pamiętaj również, że to, w jaki sposób zaczynasz konwersację jest tak samo ważne jak to, co masz w ofercie.

Marka osobista poza mediami społecznościowymi – zbuduj swoją sieć społecznościową (offline)

Nie mam tu na myśli chodzenia na konferencje i spotkania dla freelancerów. Jasne, tego typu wydarzenia są pełne możliwości, ale także ludzi, którzy są w tym samym kręgu co ty i szukają tego samego. Spotkanie z ludźmi z różnych środowisk może otworzyć Twój świat na nowe możliwości. Pozwala lepiej Cię poznać, poczuć mięte i sprzedać się nie tylko z tej profesjonalnej strony, ale przede wszystkim jako osoba, która nadaje na tych samych falach.

A na koniec – zadbaj o proces

Obojętnie, czy oferujesz usługi, czy sprzedajesz swój produkt, upewnij się, że potencjalny klient posiada wszystkie potrzebne informacje do podjęcia decyzji, a sam proces zakupowy jest klarowny i bezproblemowy. Jeśli prowadzisz swój biznes kreatywny, podobnie jak ja, możesz zauważyć, że pewne procesy są powtarzalne. To Twoja szansa, by stworzyć dopracowane i przyjemne dla klienta doświadczenie, w którym poczuje się doinformowany, zadbany i bezpieczny w Twoich rękach. Dodatkowym atutem tego typu rozwiązań jest oszczędność czasu, które pozwoli Ci na dodatkowe działania i pracę kreatywną.

Czytaj więcej: Proces: Jak wygląda praca nad projektem logo dla firmy?

No dobra, ale czy to oznacza, że powinieneś zupełnie zrezygnować z social mediów?

To już indywidualny wybór, choć social media mogą przyspieszyć budowanie świadomości Twojej marki osobistej. Ważne byś przemyślał parę kwestii:

  • Czy faktycznie muszę wykorzystywać wszystkie kanały social media?
  • Jakie kanały są wykorzystywane przez moich odbiorców
  • Jaki format treści najbardziej im odpowiada
  • W jaki sposób mogę osiagnąć maksimum efektów przy minimalnym nakładzie pracy
  • Czy istnieją jakieś sposoby na przyspieszenie procesu tworzenia treści
  • Jakie jest moje niezbędne minimum
  • Czego oczekuję od mojej obecności w social mediach
  • Jaki format materiałów jest dla mnie najbardziej komfortowy (posty, karuzele, live’y, wideo)

11 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You May Also Like