Jak znaleźć klientów będąc freelancerem

jak znaleźć klientów będąc grafikiem komputerowym

Szczególnie dla początkujących freelancerów, temat znalezienia klientów to ciężki orzech do zgryzienia. Przechodząc z etatu na własną działalności lub rozpoczynając karierę zaraz po studiach, zbudowanie bazy kontaktów osób, które do nas wracają, nam ufają i chętnie powierzają nam zadania – może zająć Ci klika miesięcy do nawet kilku lat.

Bycie freelancerem nie różni się wiele od prowadzenia małej firmy z tą różnicą, że właściwie wszystko musisz robić sami. Wlicza się to praca administracyjna, dbanie o kontakt z kontrahentami oraz znajdowanie klientów. Gdzie tu znaleźć czas na pracę kreatywną?

Dlatego od freelancera wymaga się myślenia strategicznego i odpowiedniej organizacji pracy tak, by na wszystko znaleźć czas. Szczególnie ważne będzie tu nawiązywanie nowych kontaktów i szukanie zleceniodawców.

 

Niech nas zobaczą – widoczność w sieci

Dla wielu osób, którzy szukają freelancera pierwszym punktem styku jest Twoja strona internetowa lub profil w mediach społecznościowych.  Osoba, której zależy na biznesie i dba o jego dobrostan, będzie chciała poznać Cię lepiej i sposób w jaki pracujesz.

Dlatego zadbanie o kanały, na których publikujesz swoje prace są tak istotne. Zupełną podstawą jest strona internetowa, która pokaże czym się zajmujesz, i która pomoże nam pokazać kim jesteś, jakimi zasadami się kierujesz i jak wygląda Twój proces.

Kolejnym ważnym miejscem, gdzie warto się pojawić jest LinkedIn. Wcześniej postrzegany jako strona do zamieszczania CV, dziś to jedno z najpotężniejszych narzędzie do budowania sieci kontaktów. To tam spędza czas Twój potencjalny zleceniodawca.

Kolejne kanały to już kwestia wyboru i umiejętnego dobrania pod względem działalności. Jeśli zdecydujemy się prowadzić fanpage na Facebooku lub profesjonalny profil na Instagramie, pamiętaj, że wszystkie te media powinny zawierać nieco inne treści, tak by śledzący byli zmotywowaniu, do polubienia cię na wszystkich tych kanałach.

 

Marketing nie tylko dla klientów

Budowanie relacji pomoże znaleźć ci jeszcze więcej kontrahentów, którzy będą polecać cię znajomym i partnerom biznesowym. Dbanie o te relacje przebiega na wielu różnych płaszczyznach. To zadanie dla prawdziwych speców od marketingu. Nie oznacza to jednak, że ty jako projektant, nie będziesz w stanie opanować najważniejszych jego elementów.

Budowanie pozytywnych relacji ze zleceniodawcami i wiedza jak to robić przysłuży ci się długoterminowo, dlatego warto poświęcić na to więcej czasu.

 

Promocja i reklama dla freelancerów jako narzędzie do znalezienia klientów

By zdobyć nowych klientów musimy skupić się na naszej widoczności w sieci. Dziś trudno to osiągnąć nie inwestując w promocję i reklamę. Zgłębienie tajników Facebook Ads Manager czy Google Ads, może przyczynić się do zwiększenie zainteresowanie ze strony potencjalnych klientów. Jedna, by to osiągnąć warto najpierw ustalić profil idealnego klienta.

 

Portale ze zleceniami i grupy facebookowe

Obecnie ilości różnego rodzaju grup facebookowych pozwala na znalezienie naprawdę interesujących zleceń. Ich popularność jednak powoduje, że ciężko się na nich wybić. Moja rada – zawsze staraj podejść się do ogłoszenia indywidualnie. Czytaj ze zrozumieniem, odpowiadaj na zadane pytania, rozpocznij konwersacje. Dzięki temu łatwiej zostaniesz zapamiętany.

 

Jak znajomości pomagają w znalezieniu klientów

Zwłaszcza dla początkujących projektantów tego rodzaju współpraca może przynieść wiele korzyści. Miej pewność, że Twoi znajomi wiedzą czym się zajmujesz. Zaproś ich polubienia Twojego fanpage’a lub profilu na Instagramie. Zaproś do  kontaktów na LinkedIn. Często nawet nasi najbliżsi nie do końca wiedzą, czym się zajmujemy, więc subtelna autoreklama może nam pomóc w znalezieniu pierwszych zleceń. To własnie nasi znajomi będą również nas polecać osobom, które znają. Dzięki temu możemy liczyć na szybki rozrost sieci kontaktów.

 

Spotkania i networking

Czasem zapominamy jaką siłę mają relację z ludźmi poza wirtualny światem. Uczęszczanie na różnego rodzaju konferencje, spotkania, meetupy i warsztaty może ci pomóc znaleźć klientów. Mimo, że prowadzenie biznesu online usprawiedliwia nas ze spędzania godzin przed monitorem komputera, wiele osób nadal pragnie osobiście poznać osobę po drugiej stronie łączy. Bardziej ufamy tym, których poznamy w realnym życiu i chętniej powierzamy im zadania. Dlatego rozszerzanie bazy kontaktów poprzez uczęszczanie na różnego rodzaju wydarzenia może pomóc nam w całym procesie.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *