Jak zostać freelancerem? – krótki przewodnik do pracy na własną rękę

jak zostać freelancerem i znaleźć zlecenia

Po pierwsze wyjaśnijmy sobie jedną ważną rzecz – bycie freelancerem to nie to samo co praca zdalna, czy bycie swoim własnym szefem. Wolni strzelcy często zatrudniani są na krótsze lub dłuższe kontrakty w siedzibie firmy, a nad swoją głową mają project managera, dyrektora kreatywnego, właściciela firmy i pewnie jeszcze kilka osób na decyzyjnych stanowiskach, które będą dyktować warunki pracy. Nie oznacza to oczywiście, że zostając freelancerem nie możesz pracować na własnych warunkach i urządzić sobie biura w swoich własnych czterech ścianach.

Jednak, by osiągnąć taki komfort pracy należy włożyć w swoje działania wiele energii. Jeśli prawdziwie pragniesz zostać swoim własnym statkiem i sterem będziesz musiał zmierzyć się z takimi samymi wyzwaniami jak inni przedsiębiorcy.

Dlatego zanim zdecydujemy się na przejście z etatu na własną działalność freelancerską musisz odpowiedzieć sobie na parę kluczowych pytań.

 

Zanim zdecydujesz na zostanie freelancerem

Jeśli pracujesz na etacie, a twoim marzeniem jest praca z modnych kafejek gdzieś na końcu świata, wszystko przed tobą. Ważne jest jednak przemyślenie kilku ważnych kwestii zanim jeszcze złożysz wypowiedzenie. Odpowiedzenie sobie na poniższe pytania pozwoli ci dowiedzieć się, czy naprawdę jesteś przygotowany na zostanie freelancerem.

 

  • Stać cię na zostanie freelancerem?
  • Masz bazę stałych klientów?
  • Lub rozbudowaną bazę kontaktów, która pomoże ci zdobyć pierwsze zlecenia?
  • Jesteś rozpoznawalny i obecny w sieci?
  • Masz mocne portfolio, które przyciągnie twoich idealnych klientów?
  • Wiesz czym chcesz się zajmować i znalazłeś swoja niszę?
  • Czy wiesz jakie formalności wiążą się z przejściem na swoje?

 

Zapewne w tym momencie w Twojej głowie rodzą się wątpliwości. Czy to naprawdę wszystko takie ważne?

Oczywiście, możesz zdecydować się w przypływie euforii, na rzucenie wszystkiego i nieoglądanie się za siebie. Bez planowania, strategii i portfolio. Przed oczami jednak staje mi obraz samej siebie kilka lat lat, kiedy po paru latach na etacie stwierdziłam, że czas na zmianę.

Po skończeniu studiów i dwutygodniowym krótkim pobycie w tropikach, który odmienił moje życie, postanowiłam złożyć wypowiedzenie i ruszyć przed siebie. Już wcześniej pracowałam jako freelancer, ale nie mogłam wtedy wiedzieć, że parę klientów, którzy dorywczo się do mnie zgłaszali, nie wystarczy, by pociągnąć mój biznes i stać się samodzielną finansowo.

Uwierz mi, gdybym znała odpowiedzi na powyższe pytania zmiana ta odbyła się o wiele bardziej bezboleśnie.

Dlatego zajęło mi jeszcze 4 lata, by stanąć na nogi i stać się pełnoetatowym freelancerem niemartwiącym się o ‘dotrwanie do pierwszego’. Dlatego sama wiem jak ważne jest przemyślenie tej decyzji.

 

Więcej na temat moich doświadczeń po roku bycia pełnoetatowym freelancerem znajdziecie w tym artykule (ENG).

 

Czy praca freelancera jest dla mnie

Spośród wszystkich pytań, które powinieneś sobie zadać to jest najprawdopodobniej najważniejsze. Żeby na nie odpowiedzieć należy wiedzieć jak praca wolnego strzelca wygląda naprawdę. Poniżej parę plusów i minusów pracy na własną rękę.

Minusy pracy freelancera

  • Nielimitowany czas pracy, często praca w weekendy i święta,
  • Brak płatnych urlopów lub ich zupełny brak przez parę pierwszych lat,
  • Niepewność zleceń,
  • Zajmowanie się sprawami administracyjnymi, dbanie o płatności, i resztę formalności,
  • Koszty promocji, reklam,
  • O wiele mniejszy procent czasu spędzonych na pracę kreatywną,
  • Bycie odpowiedzialnym za własne działania i decyzje.

Plusy pracy freelancera

  • Możliwość odmówienia pracy nad projektami, które nas nie interesują,
  • Ustalenie swoich własnych stawek,
  • Elastyczny czas pracy,
  • Możliwość pracy zdalnej i z dowolnego miejsca na świecie,
  • Ciągła nauka i pogłębianie swoich umiejętności,
  • Podpisywanie się własnym nazwiskiem pod projektami.

 

Więcej na temat mitów pracy freelancera przeczytasz w tym artykule.

 

Rzeczy, o które zadbać zanim zostaniesz freelancerem

Przede wszystkim zadbaj o wystarczającą ilość środków finansowych, by móc się utrzymać w momencie kiedy nie będziesz mieć zleceń. Jeśli nie masz jeszcze bazy stałych klientów, którzy zaleją cię morzem pracy w pierwszy dzień ‘twojej wolności’, upewnij się, że masz oszczędności, które pozwolą ci przetrwać przez następne 6 miesięcy. Dodatkowo jeśli zechcesz od razu założyć działalność gospodarczą, dodaj do tego koszty utrzymania firmy.

 

Zadbaj o swoje portfolio. Bądź skupiony na tym co chcesz robić jako freelancer, jakich klientów chcesz przyciągnąć. Znajdź swoją niszę – to co najbardziej cię interesuje i zbuduj je w taki sposób, by ich przyciągnąć. Jeśli Twój były pracodawca nie umożliwia ci publikacji projektów wykonanych na etacie, spędź czas na budowaniu projektów osobistych, które przyciągną Twoich idealnych klientów.

 

Praca na etacie może uśpić twoją czujność i przez to zapominasz, by być obecnym w globalnej sieci. Dlatego ważne będzie, by nadrobić stracony czas jeszcze zanim zrezygnujesz z etatu. Podstawa to własna strona internetowa, aktywny profil na LinkedIn, Behance. Czym więcej kanałów tym lepiej, ale każdy z nich powinien pokazywać cię z innej strony i wyglądać tak samo profesjonalnie.

 

Formalności, które trzeba spełnić zanim zostaniesz freelancerem

Wielu początkujących freelancerów nie decyduje się na prowadzenie własnej działalności, a raczej skłania się przy umowach o dzieło. Nie ma w tym nic dziwnego. Umowy takie lepiej się opłacają, szczególnie jak nie mamy jeszcze stałego przypływu zleceń.

Wielu zleceniodawców szuka osób z własną działalnością, szczególnie tych, którzy są w stanie wystawiać faktury VAT. Dlatego prędzej, czy później możemy zostać postawieni w sytuacji, gdzie bardziej będzie nam się opłacać taką działalność otworzyć. Bierz to pod uwagę w planowaniu swoich działań i inwestycji.

 

Jaka wiedza przyda ci się w zostaniu freelancerem

Ostatnimi czasy można zauważyć dyskusję na temat tego, jakie umiejętności powinien mieć projektant, by utrzymać się na rynku pracy. Wielu specjalistów uważa, że dobre portfolio już nie wystarczy. Obecnie zleceniodawcy nie tylko poszukują osób, które odznaczają się dobrymi umiejętnościami technicznymi, ale również wyjątkowymi cechami interpersonalnymi, komunikacyjnymi i wiedzą biznesową.

Dlatego zostając freelancerem należy pochylić się nie tylko nad jakością swoich prac, ale również tym w jaki sposób podchodzisz do klientów. Co możesz im zaoferować prócz projektu, jak sprawisz, że poczują się wyjątkowo.

  • Upewnij się, że pokazujesz nie tylko swoje prace, ale również to kim jesteś. Twoi klienci chcą pracować z osobą, którą znają, lubią i z którą są w stanie nawiązać nić porozumienie. Do uznania, czy jesteś taką właśnie osobą nie wystarczy jedynie portfolio.
  • Spraw, że twoi klienci poczują się wyjątkowo. To w jaki sposób odpowiadasz na maile, jak reagujesz na krytykę. W jaki sposób piszesz wiadomości może zdecydować, czy klient podejmie współpracę, czy pójdzie do konkurencji.
  • Wiedza z zakresu marketingu i biznesu nie tylko przyda się tobie. Pokaże klientom, że masz szeroką wiedzę i rozumiesz wyzwania przed, którymi stają.

Zainwestuj w siebie

Już wcześniej wspomniałam jak ważne jest posiadanie wystarczających ilości oszczędności do tego by móc się utrzymać przez kilka pierwszych miesięcy. Część środków dobrze jest zainwestować również w samorozwój. Czym wcześniej zaczniesz tym lepiej.

Wszelkiego rodzaju kursy, szkolenia i materiały edukacyjne, które wiążą się z Twoją specjalizacją pomogą ci zdobyć lepsze zlecenia.

Twoi przyszli klienci docenią fakt, że stajesz się ekspertem w swojej dziedzinie, a ty zyskasz podstawy do tego, by przekonać ich do swoich racji. Jednak pamiętaj, nie certyfikat się liczy, ale faktyczna wiedza, która przyda ci się w rozwiązywaniu problemów.

 

Jak zbudować portfolio bez doświadczenia

Po pierwsze, portfolio jest oznaką tego co potrafisz, jaki styl reprezentujesz i co możesz zaoferować. Zanim jeszcze klient porozmawia z Tobą na temat potencjalnej współpracy, Twoja strona internetowa musi pokazać Cię z najlepszej perspektywy.

Dlatego bez projektów ciężko będzie ci przekonać kogoś, że jesteś osobą, która może sprostać zleceniu. Warto w takim przypadku poświęcić parę miesięcy na to, by takie portfolio zbudować. Jak to zrobić nie mając doświadczenia? Oto parę pomysłów:

  • projekty osobiste – jeśli interesuje cię jakaś konkretna dziedzina w projektowaniu i chciałbyś właśnie się tym zajmować, stwórz projekt, który będzie odzwierciedlać twoje zainteresowania. Jeśli jest to np. projektowanie logo lub identyfikacja – wymyśl firmę, stwórz brief projektowy i zaprojektuj materiały, które najlepiej pokażą twoje umiejętności.
  • parce studenckie – wiele osób zmaga się z decyzją, czy prace ze studiów projektowych uwzględniać w portfolio. Moim zdaniem nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby najlepsze prace opublikować.
  • znajomi – na samym początku możesz również zwrócić się do znajomych, którzy mają swoje biznesy i twoim zdaniem potrzebują nowych projektów. Od ciebie zależy, czy zgodzisz się wykonać taki projekt za darmo, czy pobierzesz opłatę*.
  • wolontariat* – wiele fundacji szuka wsparcia grafików. Ze względu na bezpłatny charakter pracy, często są one gotowe zatrudnić początkujących grafików z małym doświadczeniem.
  • staże – to również dobry pomysł. Coraz więcej staży oferuje całkiem dobre zarobki. Pamiętaj jednak, by dostać się na płatny staż musisz pochwalić się już jakimś portfolio.
  • kursy – dobre kursy projektowe (nawet te online) mają w swoim programie tworzenie projektów z użyciem profesjonalnych briefów. Dzięki temu nauczysz się kreatywnego myślenia, odpowiadania na potrzeby klienta i obrony swoich pomysłów.
  • praca nad gotowymi projektami – by stworzyć swoje pierwsze portfolio możesz również wybrać znaną firmę taką jak Pepsi, Amazon, czy Audi i zaproponować re-design ich istniejących materiałów. Nie rób tego jedynie, by dać upust swojej fantazji. Zidentyfikuj problem, znajdź rozwiązania i stwórz projekt, który pokaże nie tylko twoje umiejętności, ale również sposób w jaki myślisz.
  • wyzwania projektowe i konkursy – zazwyczaj dają możliwości prawdziwego rozwinięcia skrzydeł i pokazania na co cię stać. Jest to dobra forma wzbogacenia portfolio jeśli czujemy, że chcemy wykonywać naprawdę kreatywne projekty.

 

*MOIM ZDANIEM Dla wielu projektantów praca za darmo jest czymś nie do przyjęcia. Zazwyczaj spotyka się to z  mocną reakcją środowiska. Jako freelancerka i projektantka zgadzam się, że jako grupa zawodowa zasługujemy na godne wynagrodzenie proporcjonalne do wiedzy i doświadczenia. Jednak sama na początku mojej pracy robiłam wiele darmowych projektów. To właśnie dzięki tym pierwszym zleceniom mogłam zdobyć doświadczenie, pracować w Belgii, czy w Tajlandii. Czasami praca ‘za darmo’ może opłacić się na zupełnie inny sposób.

 

Gdzie szukać pierwszych zleceń jako freelancer

Nie ma co ukrywać, że zdobycie pierwszych zleceń jest trudne i czasochłonne. Zbudowanie bazy powracających klientów jeszcze trudniejsze. Proces ten może trwać od kilku miesięcy do nawet kilku lat. Dobrze wiedzieć to na samym początku i uzbroić się w cierpliwość.  Oto parę miejsc, gdzie zacząć szukać:

  • Niskobudżetowe strony dla projektantów – Upwork, Freelancer, 99Designs, Oferia, Useme – wszystkie te strony pozwalają na założenie profilu, stworzenie portfolio i znalezieniu klientów. Dobra opcja na początek, jednak ze względu na niskie stawki raczej brak perspektyw na rozwój.
  • Grupy facebookowe dla freelancerów – obecności na stronach dla freelancerów umożliwia znalezienie zleceń zarówno od małych jak i większych firm. Zróżnicowane stawki i oferty działają tu jak najbardziej na plus.
  • Behance i Dribble – To raczej pasywny sposób szukania pracy, ale posiadanie profilu na jednym z tych portali pomoże ci znaleźć kontrahentów ze wszystkich stron świata. Pamiętaj jednak, że portale te zrzeszają najlepszych z najlepszych i żeby się na nich wybić musisz zainwestować dużo czasu w mocne portfolio.
  • Reklamy i promocja – dobra promocja to podstawa. Jeśli dysponujesz budżetem na promocję zainwestuj w reklamy na Facebooku, czy Google, które przyciągną potencjalnych klientów. Dobrym pomysłem może okazać się publikacja ogłoszeń na takich portalach jak OLX lub Gumtree.
  • Znajomości – jeśli Twoi znajomi prowadzą biznes może się okazać, że potrzebują również materiałów promocyjnych lub brandingu.

 

Czy myślisz, by zostać freelancerem? Masz jakieś pytania? Daj znać w komentarzu.

11 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You May Also Like