Kilka ważnych lekcji o tworzeniu logo od Sagi Haviv

najwazniejsze zasady w projektowaniu logo od Sago Haviv

Sagi Haviv to partner w sławnej agencji kreatywnej Chermayeff & Geismar & Haviv, która odpowiedzialna jest za identyfikacje dla takich gigantów jak National Geographic, Us Open, NBC, czy Chase Bank. Ich wielkich realizacji można byłoby wymieniać jeszcze więcej, ale najważniejsze jest ich ogromne doświadczenie w pracy z pierwszoligowymi graczami. Sam Haviv był odpowiedzialny za 60 z nich.

Sagi Haviv dołączył do firmy w 2003 roku i w 2006 stał się partnerem w spółce. Przez New York Times został nazwany logo-geniuszem, co może świadczyć o jego umiejętnościach i oku nie tylko do dobrego designu, ale przede wszystkim do całego procesu związanego z projektowaniem znaków i identyfikacji. Nic dziwnego, że wielu zwraca się do jego publikacji, by szukać odpowiedzi na najbardziej palące problemu, z którym zmagają się projektanci.

Zainspirowana jednym z jego prelekcji postanowiłam przybliżyć Ci kilka ważnych lekcji związanych z logo, który każdy kto ma kontakt z projektowaniem powinien poznać.

Dlaczego dobre logo kosztuje

Logo to prosty znak, ale potrafi kosztować niemałe pieniądze. Duże korporacje wydają na nie tysiące dolarów. Mali przedsiębiorcy o wiele mniej, jednak nawet to może stanowić znaczny ułamek ich budżetów.

Mądry przedsiębiorca, niezależnie od skali, wie dlaczego potrzebne mu logo i jak ono wpływa na wizerunek marki.

Logo to prosty znak, który trwa. Będzie z marką/firmą przez lata. Będzie ją identyfikować i wyróżniać. Dlatego chcemy by było dobre. Całe systemy identyfikacji zbudowane są wokół tej prostej, syntetycznej formy. Logo z czasem staje się elementem scalającym firmę, markę, organizację. Ludzie się do niego przyzwyczajają i nawiązują z nim emocjonalną relację. Trwa to nieraz latami, ale raz zaprezentowane, regularnie powielane, staje się częścią wizerunku, które niełatwo później zmienić.

Dlatego logo musi być znakomicie przemyślane i wybrane z rozwagą. To zaś wymaga eksperckiej wiedzy, czasu, znajomości rynku, grupy odbiorczej i chęci podjęcia ryzyka. Nic dziwnego, że dobre logo, które sprosta próbie czasu i stanie się symbolem reprezentującym markę, kosztuje niemałe pieniądze.

Sprawdź również: Jak znaleźć klientów będąc freelancerem

Zanim zaprojektujesz zadbaj o relacje z klientem

Relacja z klientem to kluczowa rzecz w projektowaniu logo. Ponieważ prędzej czy później będziesz postawiony w sytuacji, gdzie trzeba będzie powiedzieć ‘nie’ wszystko po to, by bronić swojej pracy i pozycji eksperta. Do tego jednak potrzebne jest zaufanie. Tylko projektanci, którzy są w partnerskich stosunkach ze swoimi klientami, mogą czuć się komfortowo w powiedzeniu ‘nie’, kiedy przyjdzie taka potrzeba. By do tego doszło Twój kontrahent musi Ci ufać i cenić Twoją wiedzę.

Dlaczego tak ważne jest komfort i możliwość powiedzenia stanowczego ‘nie’?

Logo potrzebuje czasu

Logo nie musi być kochane i doceniane od samego momentu jego powstania. Ba! Taka sytuacja prawie nigdy się nie zdarza. Na to potrzebny jest czas. Jednak jak przekonać klienta, że z czasem polubi nowy znak, który będzie reprezentować jego firmę?

Taki argument prawie na pewno nie spotka się z aprobatą zleceniodawcy i albo odrzuci projekt albo zażąda wnoszenia poprawek, które sprawią, że logo przestanie funkcjonować tak jak założyłeś.

Partnerskie relacje są podstawą w tej sytuacji. Proces ten zaczyna się już bardzo wcześnie, bo już wtedy, gdy zleceniodawca znajdzie Twoją stronę i postanowi wysłać zapytanie ofertowe. To właśnie w tym momencie tworzysz swoją markę ekspercką, która w przyszłości ma potencjał zaowocować w postaci partnerskich relacji. Tym samym tworzysz sobie furtkę do obrony przyszłego projektu i powiedzenia klientowi magicznego ‘nie’

Logo jest jak flaga

Mimo, że świat idzie do przodu podejście do projektowania niewiele się zmieniło. Dominuje minimalizm, prostota, synteza. Jako projektant doskonale to rozumiesz, ale klientowi czasem trudno się z tym pogodzić. Sagi Haviv przywołuje tu bardzo dobre porównanie.

Logo jest jak flaga. Flaga nie jest dosłowna, nie musi nawet mówić nic na temat kraju, ale jest mocna i charakterystyczna w swojej formie. Wyróżnia. Jest to element, który integruje. Ludzie czują z nią więź. Jak to jednak możliwe, że ten system znaków i kolorówtak dobrze działa. Flagi są w naszej świadomości przez lata. Mają czas, by dojrzeć w świadomości odbiorców i stać się symbolem, który łączy.

Czas działa na korzyść logo, a co więcej stanowi wyznacznik jego doskonałości.

Sprawdź również: Popularne błędy popełniane przy projektowaniu logo

Trudne feedbacki zdarzają się największym

Znasz te uczucie, kiedy po tygodniach wytężonej pracy wysyłasz do klienta projekt z prośbą o feedback? W odpowiedzi dostajesz chaotyczną zbieraninę myśli, która nie do końca ma jakiś sens. Klient chce zmian, ale nie wiadomo, w którym kierunku.

Nawet po wielu latach pracy jako projektantka zdarza mi się zabrnąć z klientem w ciemny zaułek i zupełnie nie mieć pomysłu jak z tego wybrnąć.

Sagi Haviv w swoim wykładzie przytacza nagranie z automatycznej sekretarki, który otrzymał od osoby odpowiedzialnej za koordynowanie pracy nad re-brandingiem dla Conservation Organization.

W nagraniu słyszymy wskazówki dotyczące poprawek do zaprojektowanego przez zespół Haviva logo. Szybko można zorientować się, że chaotyczne i lakoniczne feedbacki nie tylko zdarzają się freelancerom i małym agencjom.

Klienta zazwyczaj nie wie czego chce. Chce zmian, ale nie wie jakich. Jak na to odpowiedzieć? Pokaż proces. Pokaż historię. Jeśli jesteś pewny swoich wyborów, walcz o nie. Dobry klient będzie gotowy na dyskusje i otwarty na Twoje argumenty.

Chcesz wiedzieć więcej. Obejrzyj nagranie

Jeśli chodzi o projektowanie rozpoznawalnego na całym świecie logo, Sagi Haviv jest ekspertem. Opracował projekty brandingu i logo dla klientów, od międzynarodowych korporacji po młode start-upy i dobrze znane organizacje non-profit. Haviv mówi o równoważeniu pragnień klientów z podstawowymi zasadami biznesu i projektowania – aby znaleźć świetne rozwiązania projektowe, często ważne jest, aby powiedzieć klientowi „nie”.

12 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You May Also Like