Kluczowe elementy identyfikacji wizualnej – co należy uwzględnić

jakie elementy powinna zawierać identyfikacja wizualna

Prawdopodobnie rozpoczynasz własną działalność i zastanawiasz się, jak zadbać o swój wizerunek. Tworzenie własnej marki jest wyzwaniem i wymaga pewnej wiedzy, więc łatwo się pomylić. Dlatego postanowiłam dać ci parę wskazówek, o jakie elementy identyfikacji wizualnej powinieneś zadbać, aby twoja marka była rozpoznawalna i co powinieneś wiedzieć, zanim zaczniesz rozmawiać z projektantem.

 

Zacznijmy od podstaw – czym jest identyfikacja wizualna i marka?

 

Marka to zbiór oczekiwań, wspomnień, opowieści i relacji, które razem wzięte stanowią o decyzji konsumenta i wyborze jednego produktu lub usługi nad inną .

~ Seth Godin

 

Krótko mówiąc, to Twoja obietnica, którą składasz ludziom, którzy decydują się na interakcję z twoim produktem. To powód, dla którego ludzie wybierają twoją usługę nad innymi. Bez marki nie można zdobyć lojalności klientów. Powinieneś również wiedzieć, że marka to nie tylko wizualny aspekt, które reprezentuje twoją firmę, ale przede wszystkim doświadczenie, uczucia.

 

To jest to, co ludzie mówią o twojej marce, a nie to, co im o niej powiesz.

 

A identyfikacja wizualna zaś to obraz, który pokazujesz swoje publiczności. Nie ważne, czy utworzysz markę osobistą , czy uruchamiasz nowy produkt, przesłanie, które wysłałeś do świata, powinno być jasne i rozpoznawalne. Głównym celem posiadania tożsamości marki jest odróżnienie Cię od konkurencji i danie powodu by inni cię wybrali.

 

Kilka elementów identyfikacji, które każda firma powinna mieć

Wielu ludzi, myśląc o wizerunku marki, myśli o logo. To ważny element brandingu, ale to tylko jeden element. Mimo to dobrze zaprojektowanie logo może pomóc ci być rozpoznawalnym, nie dokona cudów jeśli nie będzie częścią większej całości.

W zależności od branży i specyfiki  firmy elementy identyfikacji firmy będą się różnić. Ale jest kilka podstawowych elementów, które powinieneś mieć przed uruchomieniem swojej marki.

Poniżej przedstawiam elementy, które włączam do mojego podstawowego pakietu brandingowego. Dzięki mojemu doświadczeniu z różnymi klientami udało mi się stworzyć ofertę, która pomaga nowym właścicielom firm wystartować.

 

Przed rozpoczęciem procesu projektowania

Podczas gdy większość projektantów koncentruje się głównie na wizualnej części brandingu, osobiście lubię zajrzeć głębiej, by zacząć od stworzenia silnego fundamentu. Zawsze oferuję moim klientom etap discovery (ang. odkrywanie). Razem staramy się odpowiedzieć na kluczowe pytania dotyczące marki i jej misji. Pomaga to uzgodnić kierunki i uniknąć błędów w późniejszych fazach.

  • Misja, pozycjonowanie, wartości i cele – zawsze istnieją jakieś powody tworzenia nowej marki – zazwyczaj jest to potrzeba osobista lub rynkowa. Umieszczenie ich na papierze pomaga jasno zobaczyć, jaki problem rozwiązujemy dzięki naszemu produktowi i jakie wartości i komponenty należy pokazać ludziom;
  • Rynek i grupa docelowa – zanim jeszcze pomyślisz o jakimkolwiek stylu, kolorze i formie, powinieneś wiedzieć, z kim rozmawiasz i jakie są ich potrzeby. Znajomość odbiorców pomoże stworzyć wizerunek wokół twojej marki, który rezonuje z ich preferencjami, marzeniami i wartościami;
  • Awatar klienta – aby dotrzeć do odpowiedniego odbiorcy, musisz być jeszcze bardziej szczegółowy. Zawężenie grupy docelowej do 1-5 awatarów idealnych klientów pomoże Ci skupić się na odpowiedniej grupie docelowej.

 

Wizualne elementy tożsamości marki

  • Logo – rola świetnego logo polega na identyfikacji marki i ułatwieniu szybszego jej rozpoznawania. Chociaż samo logo nie zapewni nam sukcesu, w połączeniu z innymi elementami stworzy silny wizerunek. Profesjonalnie zaprojektowane logo, zgodne z kilkoma podstawowymi zasadami projektowania, będzie reprezentować Twoją firmę i sprawi, że będziesz wyglądać bardziej profesjonalnie;
  • Typografia, kolory – każdy branding powinien zawierać kroje pisma i podstawową gamę kolorystyczną. Są to elementy, które zdecydowanie pomagają odróżnić twoją markę od innych. Dobrze zaprojektowana  identyfikacja wizualna zapewni właściwe wykorzystanie tych elementów. Pokazuje typografię, budowę paragrafów, kolory, grubości i proporcje;
  • Wykorzystanie obrazu i ilustracji – podczas projektowania wszelkiego rodzaju materiałów drukowanych i cyfrowych prawdopodobnie będziesz musiał użyć fotografii lub ilustracji, aby produkty wyglądały jeszcze atrakcyjniej. Przed stworzeniem gotowych materiałów powinieneś ustalić, jak będziesz ich używać i jaki będzie ich ogólny styl;
  • tone of voice / język – elementy identyfikacji marki wspierają komunikację. Podczas ustalania wytycznych należy rozważyć wprowadzenie zasad dotyczących języka, który komunikujesz się z publicznością;
  • inne – opakowania, materiały cyfrowe, materiały marketingowe – elementy identyfikacji wizualnej prawdopodobnie powinny zawierać inne ważne elementy. Bez względu na to, jakie materiały musisz wyprodukować, zawsze upewnij się, że przestrzegają tych samych zasad, co wszystkie inne elementy;
  • księga znaku – wskazówki dotyczące materiałów związanych z brandingiem – to podręcznik, który pokazuje wszystkie zasady kreowania wizerunku. Pomaga to zachować spójność w komunikacji i pozostać w umysłach klientów na dłużej.

 

Co należy pamiętać

  • Wyróżnij się  – wybór odpowiednich elementów pomoże Ci wyróżnić się z tłumu. Pamiętaj o dążeniu do wyjątkowości, ale niekoniecznie do bycia innym;
  • Bądź konsekwentny – to jedna z najważniejszych zasad skutecznego brandingu. Utwórz reguły dla elementów identyfikacji marki i podążaj za nimi. Bycie konsekwentnym pomoże ci zostać zapamiętanym;
  • Poznaj preferencje grupy docelowej  – nie wiedząc, co Ci się podoba, możesz je wprowadzić w błąd lub po prostu dotrzeć do niewłaściwej grupy osób. To może Cię kosztować czas i pieniądze;
  • Poznaj trendy – zawsze mówię – nie podążaj ślepo za trendami, zwłaszcza jeśli chodzi o tożsamość marki, ale wiedząc, czego szukają ludzie, jakie są trendy, pomoże Ci być wizualnie elastycznym i aktualnym;
  • Utrzymuj elastyczność – podczas gdy branding polega na spójności, to naturalne, że Twoja marka zmieni się na przestrzeni lat. Twoje elementy tożsamości marki powinny być wystarczająco elastyczne, aby wytrzymać próbę czasu;
  • Pamiętaj o zasadach – podążaj za brandbookiem! Jeśli Twoja marka wymaga zmiany i nie wiesz, jak wdrożyć nowe elementy do swojej strategii marki, skontaktuj się z profesjonalistą, który pomoże Ci znaleźć najlepsze rozwiązania.

Podsumowanie na temat podstawowych elementów identyfikacji wizualnej

Zanim nawet skontaktujesz się z projektantem, zastanów się, jak zbudujesz swoją komunikację i czego potrzebujesz, aby dotrzeć do upragnionego celu. Pomyśl o tym, jak chcesz być postrzegany przez swoich klientów, jakie są ich potrzeby i pragnienia oraz wybierz elementy tożsamości marki zgodnie z tą wiedzą. Musisz pamiętać, że stworzenie spójnej tożsamości pomoże Twojej firmie wyróżnić się w tłumie.

 

 

grafik komputerowy współpraca

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *