Kreatywność w małej firmie

kretywność w małym biznesie

W tym artykule dowiesz się, czym jest kreatywność, jak może ona pomóc w prowadzeniu małej firmy, w czym przejawia się w biznesie i w jaki sposób ją ćwiczyć i rozwijać.

Przyjęło się, że kreatywne zawody związane są z szeroko pojętym designem oraz sztuką, ale coraz częściej mówi się o kreatywności w o wiele szerszym kontekście. Bo wbrew pozorom nie trzeba być projektantem czy artystą, by docenić tą umiejętność kreatywnego myślenia. Bowiem przydaje się ona nam w wielu dziedzinach życia i jest niezbędna do efektywnego rozwiązywania problemów. Jak wiadomo, w biznesie wyzwania zdarzają się niemal na każdym kroku. Kreatywność, wiec jest pożądaną cechą właściciela malej firmy.

Kreatywność mamy we krwi

Naukowcy zapewniają, że niemal każdy z nas był kiedyś kreatywnym… dopóki system edukacji i kalki kulturowe zadecydowały o tym, by tej umiejętności się pozbyć. Dzieci we wczesnym wieku, nie potrafią w niezwykle kreatywny sposób odpowiadać na pytania, rozwiązywać zagadki i znajdować kreatywne rozwiązania, nie myśląc często o konsekwencjach, czy o ocenie innych. Cechują się niczym nieograniczoną wyobraźnią, która przydałaby się niejednemu z nas również w dorosłym życiu.

Jednak w trakcie wczesnych lat edukacji ta umiejętność stopniowo zanika. System edukacji nie stawia na kreatywność, a wręcz pochwala schematyczne myślenie. System, który stworzony został w XIX wieku, by wychowywać jak najbardziej produktywnych pracowników rewolucji przemysłowej,  nie przewidział, że w przyszłości szybki rozwój internetu, jeszcze szybszy przepływ informacji, sprawi, że schematyczne myślenie przestanie mieć racje bytu. Dziś, by przetrwać na szybko zmieniającym się rynku, równie jako pracownik, pracodawca, czy właściciel firmy, musimy mierzyć się z wyzwaniami, które byłyby obce XIX wiecznemu kapitaliście. 

Czym wiec jest kreatywność i do czego może się przydać malej firmie 

Według słownika kreatywność to umiejętność tworzenia nowych oryginalnych idei, pomysłów, lub powiązań z istniejącymi już zjawiskami. To oznacza, ze nie koniecznie musimy tworzyć coś z niczego, ale może ona objawiać się w znajdowaniu nowych zastosowań do istniejących już narzędzi, nadawanie nowych funkcji istniejącym już obiektom.

Kreatywność trudno zmierzyć. Nie istnieje żaden jej standardowy miernik. Dlatego wielu z nas uważa, że ich praca lub sposób prowadzenia biznesu nie jest kreatywny. Błędnie wiążemy kreatywność jedynie z zawodami, gdzie wytwarza się dobra o wartości artystycznej. 

Jednak osobistym wymiernikiem kreatywności, może być ocena naszych działań w obrębie firmy. Czy potrafimy podejść do problemu z nowej, nietypowej perspektywy? Tworzyć nowe pomysły, które służą rozwojowi naszej firmy. Czy potrafimy pomóc naszym klientom w pozornie beznadziejnej sytuacji, i rozwijać i ulepszać istniejące już procesy?

Jeśli odpowiedzial_ś twierdząco witaj w klubie kreatywnych właścicieli biznesu. 

Czy kreatywność jest jak kamienny posąg?

Tak jak wspomniałam na samym początku tego artykułu, wszyscy rodzimy się mniej lub bardziej kreatywni, ale nieliczni zdołali tę kreatywność zachować. Wielu z nas uwarunkowani kulturowo i społecznie odkłada kreatywność na dalszy plan. 

Jako osoba, która uczęszczała do paru artystycznych szkół, mogę powiedzieć, że nawet tam często próbuje się studentów włożyć w pewne schematy i narzucić im tok myślenia. 

Dobre wieści są takie, że nad kreatywnością można pracować i ją rozwijać. Choć pierwszym krokiem do tego jest po prostu przyzwolenie samemu sobie na bycie kreatywnym. Może jednak nie być to takie proste, jak nam się wydaje.

Schematy i gotowe rozwiązania z gruntu rzeczy wydaja nam się często pewniejsze, Mniej ryzykowne. Inni, którzy przeszli podobną drogą i je już wypróbowali, mogą to potwierdzić. Jednak nie zapomnijmy, że świat nieustannie się zmienia. W ostatnich dekadach drastycznie przyspieszył i nic nie jest już takie samo. Mimo że ślepa wiara w trafność starego porządku zdawać się może odpowiednim wyborem, czas pandemii udowodnił nam, że bycie kreatywnym i elastycznym może nam się bardziej opłacić.

Może ci się spodobać: Super moce właściciela małej firmy

Jak kreatywność przydaje się w malej firmie

Istnieje wiele sytuacji, w których ćwiczenie kreatywności sprzyja Twojemu biznesowi. Poniżej znajdziesz parę z nich.

Tworzenie nowych odnóg biznesu

Jeśli myślisz na poważnie o rozwoju swojego biznesu na pewno generowanie pomysłów dotyczących nowych źródeł dochodu, które jednocześnie będą wspierać Twoją markę, jest umiejętnością nie do przecenienia.

Skalowanie biznesu 

Skalowanie biznesu to znajdowanie sposobu na to, by przynosił większy dochód bez konieczności podwyższenia kosztów lub spędzania nad nim więcej czasu. Dobrym przykładem skalowania np. marki osobistej, jest wypracowanie dochodu pasywnego. By jednak tak się stało, należy kreatywnie podejść przynajmniej do początkowych faz tworzenia nowych usług lub produktów.

Tworzenie nowych procesów i usprawnianie tych istniejących

Niezależnie, czy działać solo, czy zatrudniasz inne osoby, sprawne procesy pozwolą Ci na szybsze rozwiązywanie problemów, polepszą Twoje relacje z klientem i zmniejszą ryzyko błędów i opóźnień, a te jak wiemy, mogą nas kosztować nerwy, ale również realne pieniądze.

Promocja firmy i marketing

Od burzy mózgów, określenie grupy docelowej, kreacji aż po wdrożenie – na każdym tym etapie umiejętność kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów pomoże Ci w osiągnięciu lepszego wyniku.

Pozyskiwanie nowych klientów

To, w jaki sposób pozyskujemy nowych kontrahentów, może zyskać, gdy wpuścimy w cały proces kreatywne myślenie. Odpowiednie podejście pozwoli nam szukać tam, gdzie inni jeszcze nie skorzystali oraz użyć narzędzi, które skutecznie podziałają na naszą grupę odbiorczą.

Jak ćwiczyć kreatywność

Tak jak wspomniałam wcześniej, kreatywność można ćwiczyć i ją rozwijać. Możemy robić to na co dzień i wpisać ją do naszej rutyny. Możemy wyznaczać sobie na to konkretne dni i zaprosić do burzy mózgów innych. Wszystko zależy od… Twojej kreatywności.

Sky is the limit

Kiedy podchodzisz do rozwiązania jakiegoś problemu, postaraj się w początkowej fazie generować jak najwięcej pomysłów. Wyobraź sobie, że niemożliwe nie istnieje, nikt nie oceni, czy Twoje pomysły wydają się być głupie i nic nie stanie na przeszkodzie w ich realizacji. Spisz wszystko w swoim plenerze lub na kartce papieru. W tym przypadku, czym więcej tym lepiej. To ćwiczenie pozwoli Ci otworzyć głowę na nowe możliwości.

Zabaw się w MacGyvera

Czy kiedykolwiek udało Ci się spojrzeć na rzeczywistość wokół z zupełnie innej perspektywy? Obejrzyj się wokół, wybierz jeden przedmiot i wyobraź sobie, że musisz znaleźć dla niego zupełnie inną funkcję. Do czego mógłby posłużyć długopis, gdybyśmy nie musieli nim pisać. Co zrobiłby z telefonem ktoś żyjący w XVI wieku?

Sztuka nie jest taka zła

Choć istnieje wiele doskonałych artystów, którzy tworzą z papieru prawdziwe cuda, to ta technika jest doskonała również dla tych, którzy chcieliby wyżyć się artystycznie, nie znając się za bardzo na anatomii, czy perspektywie.

6 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You May Also Like