Kreowanie wizerunku marki – najczęstsze błędy, które popełniają mali przedsiębiorcy

wizerunek marki w małych przedsiębiorstwach. najczęściej popełniane błędy

Można powiedzieć, że dziś małe przedsiębiorstwa potrzebują silnego wizerunku bardziej niż kiedykolwiek. Przeciętny Kowalski, mimo rosnącej świadomości, nadal wybiera popularne marki, które wkładają potężne budżety w kreowania wizerunku i zatrudniają najlepszych specjalistów od marketingów. Mimo, że wśród polskich konsumentów można zauważyć wzrost zainteresowania lokalną produkcją, przebicie się na rynku nadal jest wyzwaniem dla małych przedsiębiorców. Nie dysponują oni budżetem, oszczędzają na specjalistycznej pomocy i boją się śmiałych decyzji.

Może Cię zainteresować: Strategia marki dla małych przedsiębiorców

Jednak wizerunek marki w dzisiejszych czasach to być albo nie być dla małych przedsiębiorców. To walka na śmierć i życie. Dlatego jeśli prowadzisz firmę zadbanie o to jak widzą cię Twoi odbiorcy może pomóc  w nierównym wyścigu z prawdziwymi gigantami.

 

Czym jest wizerunek marki i dlaczego jest ważny?

Wizerunek to to w jaki sposób inni postrzegają Twoją firmę. Nie koniecznie jak sam siebie pokazujesz lub jak chcesz, by Cię widziano. Prawdziwą sztuką jest zadbanie, by obietnice, które składa Twoja marka, pokrywały się z ich oczekiwaniami odbiorców i tym jak faktycznie Cię widzą.

Wyobraź sobie, że organizujesz domówkę i zapraszasz na nią swoich znajomych. Sam wiesz, że każda ze zgromadzonych osób może mieć inną opinię na Twój temat. Może bowiem zdarzyć się tak, że mimo, że sam uważasz się za zabawnego i hojnego, Twoi najbliżsi widzą Cię w mniej różowych barwach. Oznacza to, że mimo dobrych chęci Twój wizerunek nie odzwierciedla tego co uważają o Tobie inni.

Jeśli chciałbyś, żeby osoby wokół zmieniły zdanie, zapewne musiałbyś zmienić strategię i przestać opowiadać suche kawały rodem z kiepskich sitcomów.

Praca nad tym jak Cię widzą inni jest czasochłonna i zdecydowanie niełatwa. Wymaga konsekwencji i odpowiedniego planu. Wielu małych przedsiębiorców zapomina o tym. Dziś nie wystarczy dobra oferta, zniżki i reklama. Konsekwentne budowanie wizerunku może okazać się kluczowym elementem w osiągnięciu sukcesu.

Konsumenci również gotowi są zapłacić więcej za produkty marek, które dobrze znają, rozpoznają i którym ufają.  Kupując iPada nie płacisz jedynie za sprzęt, który używasz, a za markę, na którą składa się znak firmowy, identyfikacja wizualna, strategia i poziom zaufania konsumentów. 

Czym lepszy i silniejszy wizerunek marki, tym więcej jest ona warta. Marka, która jest w stanie wbić się w świadomość odbiorców za pomocą konsekwentnych działań, może liczyć na większe zaufanie.

 

Popularne błędy popełniane przez małych przedsiębiorców, których powinieneś unikać

 

Nie wiem po co mi branding, ale chcę go mieć.

Branding, kreowanie wizerunku marki, identyfikacja wizualna to popularne tematy wśród przedsiębiorców. Wydawać się może, że każdy o tym mówi i tego chce. Jednak podstawowe pytania, które powinieneś sobie zadać zanim zlecisz audyt swojej firmy, powinno brzmieć – po co mi branding, jakie cele dzięki niemu chcę osiągnąć, co będzie oznaką, że osiągnąłem sukces.

Wielu przedsiębiorców zleca branding, ale nie do końca wie dlaczego. Odpowiedzenie sobie na to pytanie nie jest łatwe. Najczęściej potrzeba dogłębnego zrozumienia przed jakim wyzwaniami stoi Twoja firma i jakich wyników oczekujesz. Wszystkie te odpowiedzi pomogą Ci w ustaleniu odpowiedniej strategii, która przełoży się na realne rezultaty.

 

Działam lokalnie, więc nie potrzebuję wizerunku marki

Wbrew pozorom nawet Ci przedsiębiorcy, którzy ograniczają się do rynku lokalnego powinni zadbać o swój wizerunek. Ze względu na ograniczenia związane z prowadzeniu lokalnej firmy, musisz mieć pewność, że z klientami nawiążesz silną i trwałą relację. Nie jest to jednak działanie jednorazowe.

To jak widzą Cię inni budujesz latami i należy dbać o to na co dzień. Dzięki temu wypozycjonujesz się na lokalnym rynku jako ekspert i firma godna zaufania, do której chętnie zwrócą się osoby poszukujące usług jakich możesz im zaoferować. Dzięki temu będziesz rozpoznawalny w swojej kategorii i staniesz się pierwszym wyborem dla potencjalnych klientów.

 

Nie mam budżetu na branding i marketing

To bolączka wielu małych przedsiębiorstw. Czasem jednak budżet, który mógłby zostać spożytkowany na działania okołobrandingowe i marketingowe jest spożytkowany na inne rzeczy, które wydają się bardziej istotne.

Jednak inwestycja w wizerunek marki oraz marketing może nie tylko polepszyć Twoją widoczność, ale również realnie zwiększyć przychody. To jedna z lepszych inwestycji, która przysłuży Ci się długoterminowo. 

Dlatego przyjrzyj się swojemu budżetowi jeszcze raz i sprawdź, czy na pewno nie ma tam miejsca na zatrudnienie specjalisty. W innym przypadku możesz wykorzystać darmowe materiały i narzędzia, które pomogą Ci wystartować.

 

Budowanie wizerunku marki jest dla mnie za drogie

Wbrew pozorom budowanie wizerunku nie musi być kosztowne. Nawet niewielka inwestycja może przysłużyć się Twojej firmie, ale trzeba wiedzieć jak do tego podejść.

W wizerunku marki przede wszystkim chodzi o wyróżnienie się na tle innych i budowanie więzi z odbiorcami, by tego dokonać nie musimy posiadać zawrotnych kwot na promocję. Istnieją narzędzia, które są na wyciągnięcie ręki i nie zrujnują nam portfela. Social media to jedno z nich. Dzięki Instagramowi lub Facebookowi możemy budować lojalność naszych klientów zupełnie za darmo lub za bardzo małe pieniądze.

 

Zatrudnię taniego grafika, który zrobi mi wszystko

Budowanie wizerunku marki to nie tylko kwestia ładnych grafik, ale przede wszystkim przemyślanej strategii, dobrania odpowiednich narzędzi i dogłębnego poznania odbiorców, do których kierujesz produkty i usługi. Grafik może dostarczyć Ci ładnych projektów, które spodobają się Tobie i Twoim bliskim, ale nie powiedziane, że będzie w stanie znaleźć odpowiedź na najbardziej kluczowe zagadnienia związane z Twoim biznesem jeszcze przed rozpoczęcie prac graficznych.

 

Może cię zainteresować: Kluczowe elementy identyfikacji wizualnej

Może cię zainteresować: Sprawdź jakiego specjalisty naprawdę potrzebujesz. Specjalizacje w projektowaniu.

 

Brand designer będzie potrafił rozpoznać potrzeby Twoich odbiorców, umiejętnie zdefiniować profil idealnego klienta, uwypuklić misję i wartości marki, które odzwierciedlają potrzeby gruby odbiorczej. Dlatego tani, wszechstronny grafik to nie ten kierunek.

 

Nie potrzebuję specjalisty, by wdrożyć wizerunek mojej marki

Na co dzień pracuję przede wszystkim z małymi i średnimi firmami, które dopiero rozpoczynają przygodę z biznesem lub szukają zmian, które mogą polepszyć ich pozycję na rynku. Wiele z nich zwraca się do mnie z prośbą o zaprojektowanie identyfikacji wizualnej, loga strony internetowej, które miałyby zapewnić im szybki sukces.

Po kilku tygodniach lub miesiącach wspólnej pracy materiały są gotowe, a przedsiębiorca bierze sprawy w swoje ręce. Zazwyczaj wiąże się to z chęcią zaoszczędzenia i błędnym przekonaniem, że gotowe projekty to wszystko czego potrzebuje.

Często okazuje się jednak, że po zakończeniu fazy projektowej klient szybko zapomina o zasadach, strategii i powodach, dla których, na pierwszym miejscu, zlecił branding. Wdrożeniem zajmuje się osoba o słabych możliwościach technicznych, nie mająca nic wspólnego z grafiką, czy marketingiem. Projekty, które miały tworzyć spójny wizerunek teraz zaczynają powoli się rozpadać i jak topniejący lód w wafelku przestają trzymać się całości.

 

Moja rada: Jeśli naprawdę zależy Ci na budowaniu wizerunku, jeśli to tylko możliwe, wpisz zatrudnienie specjalistów do swojego budżetu. Umiejętne dobrany zespół pomoże Ci pozostać na odpowiednich torach. Brak budżetu to żaden wstyd. Każdy kto prowadzi własny biznes musi umiejętnie zarządzać swoimi inwestycjami. Pamiętaj jednak, że inwestycja jakim jest zatrudnienie osoby, która zna się na projektowaniu, czy marketingu zwróci ci się z nawiązką.

 

 

 

Sam najlepiej znam swoją firmę

Czasem jesteśmy tak blisko naszych problemów, wyzwań i codziennej rutyny, że przestajemy widzieć to co inni zobaczą od razu. Rolą projektanta będzie przyjrzenie się świeżym okiem Twojemu biznesowi i odkrycie tego, czego może sam nie dostrzegasz.

 

Dobry brand designer będzie potrafił słuchać i zadawać pytania, które pomogą Ci spojrzeć na firmę z innej perspektywy. Znalezienie mocnych i słabych stron, sprawdzenie co przyciągnie odbiorców i spowoduje, że zdecydują się na Twoje usługi.

Zaproszenie do zespołu kogoś z zewnątrz, kto ma doświadczenie w projektowaniu wizerunku marki i potrafi spojrzeć świeżym okiem na Twój biznes, może pomóc Ci dojść do źródła problemu.

 

 

Mam już klientów, więc nie muszę inwestować w wizerunek

Rynek ciągle się zmienia, zmieniają się potrzeby Twoich odbiorców, konkurencja planuje nowe posunięcia, a ty tkwisz w ciepłych kapciach popijając owocową herbatę. Czujesz się bezpiecznie i nie potrzebujesz inwestować w wizerunek. Posiadasz swoich oddanych klientów, którzy wracają do Ciebie od lat.

Stagnacja w biznesie to niemal jak powolne umieranie. Jest niebezpiecznym uśpieniem uwagi. Każdy kto prowadzi firmę musi się liczyć ze zmianami, które dokonują się zarówno na rynku jak i w umysłach konsumentów.

Zadbanie o wizerunek nie służy jedynie nowym i potencjalnym klientom. To sposób na to, by pokazać tym, którzy są z Tobą od lat, że ci zależy, że ich słuchasz, że ich znasz. Wizerunek, to zadbanie o ich komfort z kontakcie z Tobą. To również oznaka profesjonalizmu, którym pokazujesz, że jesteś partnerem godnym zaufania.

 

Nie muszę kierować się wytycznymi (spójność i konsekwencja)

Kiedy decydujesz się na wdrożenie projektów wizerunkowych samodzielnie pamiętaj, że kluczowa jest konsekwencja. Jeśli wydaje Ci się, że wyjątki są do zaakceptowania i zamiast ikonografii, która odzwierciedla charakter Twojej marki, opublikujesz zdjęcie swojego kota (przede wszystkim dlatego, że kochasz swojego kota i chcesz by inni pokochali go również), może okazać się, że wyślesz do swoich odbiorców sygnały, które nie zostaną zauważone, zostaną źle zinterpretowane lub odrzucone w ich świadomości.

Warto  przypomnieć sobie, dlaczego postanowiliśmy zainwestować czas i pieniądze w budowaniu mocnej marki.

Chcesz wiedzieć więcej na temat projektowania wizerunku marki?

Zapisz się do bezpłatnego newslettera i otrzymuj interesujące informacje na temat brandingu wprost na swoją skrzynkę

strategia marki dla małych przedsiębiorców
12 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You May Also Like