Kreowanie wizerunku marki – najczęstsze błędy, które popełniają mali przedsiębiorcy

wizerunek marki w małych przedsiębiorstwach. najczęściej popełniane błędy

Można powiedzieć, że dziś małe przedsiębiorstwa potrzebują silnego wizerunku bardziej niż kiedykolwiek. Przeciętny Kowalski, mimo rosnącej świadomości, nadal wybiera popularne marki, które wkładają potężne budżety w strategie i zatrudniają najlepszych specjalistów od marketingu.

Mimo że wśród polskich konsumentów można zauważyć wzrost zainteresowania małymi, lokalnymi firmami, przebicie się na rynku nadal jest wyzwaniem dla małych przedsiębiorców. Nie dysponują oni budżetem, oszczędzają na specjalistycznej pomocy i boją się śmiałych decyzji.

Może Cię zainteresować: Strategia marki dla małych przedsiębiorców

Jednak wizerunek marki w dzisiejszych czasach to być albo nie być dla małych przedsiębiorców. Dlatego jeśli prowadzisz firmę, zadbanie o to jak widzą cię Twoi odbiorcy, może pomóc  w nierównym wyścigu z prawdziwymi gigantami.

Czym jest wizerunek marki i dlaczego jest ważny?

Wyobraź sobie, że organizujesz domówkę i zapraszasz na nią swoich znajomych. Osoby te poznały Cię w różnych okolicznościach, w innym okresie swojego życia. Towarzyszyły tym spotkaniom inne emocje. Nic dziwnego, że każda z nich może mieć inną opinię na Twój temat, bazując na swoich doświadczeniach z Tobą. Co więcej, ich zdanie wcale nie musi pokrywać się z tym co sam_a myślisz. 

Może bowiem zdarzyć się tak, że, mimo że sam_a uważasz się za zabawną_ego i hojną_ego, Twoi najbliżsi widzą Cię w mniej różowych barwach. Oznacza to, że mimo dobrych chęci, Twój wizerunek nie pokrywa się z tym, jak chciałaba_byś być widzianą_ym.

Podobnie dzieje się w kreowaniu wizerunku marki. To, w jaki sposób odbiorcy ją postrzegają, nie koniecznie musi pokrywać się z tym, co Ty myślisz na jej temat. Dodatkowo różne osoby mogą odczuwać inne emocje i mieć inne wrażenia. Dlatego prawdziwą sztuką jest zadbanie o to, by to, w jaki sposób chcesz być postrzegana_y, pokrywało się z doświadczeniem innych i tym, co o Tobie mówią, gdy nie ma Cię w pobliżu.

Dlatego jeśli chciał_abyś, żeby osoby zgromadzone na Twojej domówce zmieniły zdanie, musisz zmienić strategię i przestać opowiadać suche kawały rodem z kiepskich sitcomów.

Praca nad tym jak Cię widzą inni, jest sporym wyzwaniem. Wymaga konsekwencji i odpowiedniego planu działania. Dziś nie wystarczy dobra oferta, zniżki i reklama. Silny wizerunek jest podstawą do tego, by Twój biznes sprawnie funkcjonował.

Konsumenci bowiem gotowi są zapłacić więcej za produkty marek, które dobrze znają, rozpoznają i którym ufają.  Kupując iPada nie płacisz jedynie za sprzęt, który używasz, a za markę, na którą składa się m.in. misja, wizja, obietnica marki, obsługa klienta, ale również identyfikacja wizualna, tone of voice komunikacji i wszystko inne co buduje reputację Apple’a. 

Czym lepszy i silniejszy wizerunek marki, tym więcej jest ona warta. Marka, która jest w stanie wbić się w świadomość odbiorców za pomocą konsekwentnych działań, może liczyć na większą sprzedaż.

Popularne błędy popełniane przez małych przedsiębiorców, których powinnaś_nieneś unikać

 

Nie wiem, po co mi branding, ale chcę go mieć

Branding, kreowanie wizerunku marki, identyfikacja wizualna to popularne tematy wśród przedsiębiorców. Wydawać się może, że każdy o tym mówi i tego chce. Jednak podstawowe pytania, które powinnaś_ieneś sobie zadać, zanim zlecisz audyt swojej firmy, powinno brzmieć – po co mi branding, jakie cele dzięki niemu chcę osiągnąć, co będzie oznaką, że osiągnęłam_ąłem sukces.

Wielu przedsiębiorców zleca branding specjalistom, ale nie do końca wie po co. Odpowiedzenie sobie na to pytanie nie jest łatwe. Najczęściej potrzeba dogłębnego zrozumienia, przed jakim wyzwaniami stoi Twoja firma i jakich wyników oczekujesz. Wszystkie te odpowiedzi pomogą Ci w ustaleniu odpowiedniej strategii i wizerunku, który przyniesie Twojej oczekiwane rezultaty.

 

Działam lokalnie, więc nie potrzebuję wizerunku marki

Wbrew pozorom nawet Ci przedsiębiorcy, którzy ograniczają się do rynku lokalnego, powinni zadbać o swój wizerunek. Ze względu na ograniczenia związane z prowadzeniem lokalnej firmy, musisz mieć pewność, że z klientami nawiążesz silną i trwałą relację. Nie jest to jednak działanie jednorazowe.

To jak widzą Cię inni, budujesz latami i musisz dbać o to na co dzień. Dzięki temu wypozycjonujesz się na lokalnym rynku jako ekspert i firma godna zaufania, do której chętnie zwrócą się osoby poszukujące usług, jakie możesz im zaoferować. Będziesz ich pierwszym wyborem na drodze do rozwiązania ich problemów.

 

Nie mam budżetu na branding i marketing

To bolączka wielu małych przedsiębiorstw. Czasem jednak budżet, który mógłby zostać spożytkowany na działania okołobrandingowe i marketingowe jest zużyty na inne rzeczy, które wydają się bardziej istotne.

Jednak inwestycja w wizerunek marki oraz marketing może nie tylko polepszyć Twoją widoczność, ale również realnie zwiększyć przychody. To jedna z lepszych inwestycji, która przysłuży Ci się długoterminowo. 

Dlatego przyjrzyj się swojemu budżetowi jeszcze raz i sprawdź, czy na pewno nie ma tam miejsca na zatrudnienie specjalisty. W innym przypadku możesz wykorzystać darmowe materiały i narzędzia, które pomogą Ci wystartować.

Czytaj więcej: Darmowe narzędzia do budowania marki osobistej

Budowanie wizerunku marki jest dla mnie za drogie

Wbrew pozorom budowanie wizerunku nie musi być kosztowne. Nawet niewielka inwestycja może przysłużyć się Twojej firmie, ale trzeba wiedzieć jak do tego podejść.

W wizerunku marki przede wszystkim chodzi o wyróżnienie się na tle innych i budowanie więzi z odbiorcami. By tego dokonać nie musimy posiadać zawrotnych kwot na promocję. Istnieją narzędzia, które są na wyciągnięcie ręki i nie zrujnują nam portfela. Social media to jedno z nich. Dzięki Instagramowi lub Facebookowi możemy budować lojalność naszych klientów zupełnie za darmo lub za bardzo małe pieniądze.

Czytaj więcej: Jak zadbać o swoją markę osobistą, gdy nie masz energii na media społecznościowe

Zatrudnię taniego grafika, który zrobi mi wszystko

Budowanie wizerunku marki to nie tylko kwestia ładnych grafik, ale przede wszystkim przemyślanej strategii, dobrania odpowiednich narzędzi i dogłębnego poznania odbiorców, do których kierujesz produkty i usługi. Grafik może dostarczyć Ci ładnych projektów, które spodobają się Tobie i Twoim bliskim, ale nie powiedziane, że będą one skuteczne.

Może cię zainteresować: Kluczowe elementy identyfikacji wizualnej

Czytaj więcej: O czym pamiętać przy budowaniu strategii marki

Brand designer będzie potrafił_a rozpoznać potrzeby Twoich odbiorców, umiejętnie zdefiniować profil idealnego klienta, uwypuklić misję i wartości marki, które odzwierciedlają potrzeby grupy odbiorczej. Dlatego tani, wszechstronny grafik to nie ten kierunek.

Nie potrzebuję specjalisty, by wdrożyć wizerunek mojej marki

Na co dzień pracuję przede wszystkim z małymi i średnimi firmami, które dopiero rozpoczynają przygodę z biznesem lub szukają zmian, które mogą polepszyć ich pozycję na rynku. Wiele z nich zwraca się do mnie z prośbą o zaprojektowanie identyfikacji wizualnej, loga, strony internetowej, które miałyby zapewnić im szybki sukces.

Po kilku tygodniach lub miesiącach wspólnej pracy materiały są gotowe, a przedsiębiorca bierze sprawy w swoje ręce. Zazwyczaj wiąże się to z chęcią zaoszczędzenia i błędnym przekonaniem, że gotowe projekty to wszystko, czego potrzebuje.

Często okazuje się jednak, że po zakończeniu fazy projektowej, klient szybko zapomina o zasadach, strategii i powodach, dla których, na pierwszym miejscu, zlecił branding. Wdrożeniem zajmuje się osoba o słabych możliwościach technicznych, niemająca nic wspólnego z grafiką, czy marketingiem. Projekty, które miały tworzyć spójny wizerunek, zaczynają powoli się rozpadać i jak topniejący lód w wafelku przestają trzymać się całości.

 

Moja rada: Jeśli naprawdę zależy Ci na budowaniu wizerunku, jeśli to tylko możliwe, wpisz zatrudnienie specjalistów do swojego budżetu. Umiejętne dobrany zespół pomoże Ci pozostać na odpowiednich torach.

Brak budżetu to żaden wstyd. Każdy, kto prowadzi własny biznes, musi umiejętnie zarządzać swoimi inwestycjami. Pamiętaj jednak, że inwestycja, jaką jest zatrudnienie osoby, która zna się na projektowaniu, czy marketingu zwróci ci się z nawiązką.

 

 

Sam najlepiej znam swoją firmę

Czasem jesteśmy tak blisko naszych problemów, wyzwań i codziennej rutyny, że przestajemy widzieć to co inni zobaczą od razu. Rolą projektanta_ki lub stratega_eżki będzie przyjrzenie się świeżym okiem Twojemu biznesowi i odkrycie tego, czego może sam_a nie dostrzegasz.

 

Dobra_y brand designer będzie potrafił_a słuchać i zadawać pytania, które pomogą Ci spojrzeć na firmę z innej perspektywy. Znalezienie mocnych i słabych stron, sprawdzenie co przyciągnie odbiorców i spowoduje, że zdecydują się na Twoje usługi.

Zaproszenie do zespołu kogoś z zewnątrz, kto ma doświadczenie w projektowaniu wizerunku marki i potrafi spojrzeć świeżym okiem na Twój biznes, może pomóc Ci dojść do źródła problemu.

 

Mam już klientów, więc nie muszę inwestować w wizerunek

Rynek ciągle się zmienia, zmieniają się potrzeby Twoich odbiorców, konkurencja planuje nowe posunięcia, a Ty tkwisz w ciepłych kapciach, popijając owocową herbatę. Czujesz się bezpiecznie i nie potrzebujesz inwestować w wizerunek. Posiadasz swoich oddanych klientów, którzy wracają do Ciebie od lat.

Stagnacja w biznesie to powolne umieranie. Jest niebezpiecznym uśpieniem uwagi. Każdy, kto prowadzi firmę, musi liczyć się ze zmianami, które dokonują się zarówno na rynku jak i w umysłach konsumentów.

Zadbanie o wizerunek nie służy jedynie nowym i potencjalnym klientom. To sposób na to, by pokazać tym, którzy są z Tobą od lat, że ci zależy, że ich słuchasz, że ich znasz. Wizerunek, to zadbanie o ich komfort w kontakcie z Tobą. To również oznaka profesjonalizmu, którym pokazujesz, że jesteś partnerem godnym zaufania.

Czytaj więcej: Czy wiesz kim jest twój klient? Określ profil idealnego klienta.

Nie muszę kierować się wytycznymi (spójność i konsekwencja)

Kiedy decydujesz się na wdrożenie projektów wizerunkowych samodzielnie, pamiętaj, że kluczowa jest konsekwencja. Jeśli wydaje Ci się, że wyjątki są do zaakceptowania i zamiast ikonografii, która odzwierciedla charakter Twojej marki, opublikujesz zdjęcie swojego kota (przede wszystkim dlatego, że kochasz swojego kota i chcesz, by inni pokochali go również), może okazać się, że wyślesz do swoich odbiorców sygnały, które nie zostaną zauważone, zostaną źle zinterpretowane lub odrzucone w ich świadomości.

Warto  przypomnieć sobie, dlaczego postanowiliśmy zainwestować czas i pieniądze w budowaniu mocnej marki.

25 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You May Also Like