Marka osobista freelancera – niech cię zobaczą

marka osobista freelancera jak ją budować

Coraz więcej osób widzi freelancing jako sposób na rozwój kariery. Zadbanie o markę osobistą wydaje się najlepszym sposobem na to , by wyróżnić się z tłumu i zacząć zdobywać klientów, z którymi naprawdę chcesz pracować.

Podobnie jak w przypadku marek wielkich korporacji, czy małych biznesów, marka osobista wymaga zaangażowania, dobrego planowania i wyznaczania celów. Ten artykuł przybliży Ci o co w tym wszystkim chodzi.

Co oznacza posiadanie marki osobistej

Jeśli mielibyśmy użyć jednego słowa do określenia, czym jest marka, powiedzielibyśmy, że jest to reputacja. To co mówią o Tobie inni, gdy nie muszą patrzeć Ci w oczy.

Duże firmy wiedzą jak ważny jest posiadanie silnej marki, dlatego inwestują spore pieniądze na to, by odbiorcy postrzegali ich w odpowiedni sposób. Są świadomi, że przekuje się to w późniejszym czasie na realny korzyści finansowe. Z Twoją marką osobistą jest podobnie, z tą różnicą, że do jej budowania nie potrzebujesz milionów.

Po pierwsze, wbrew temu co możesz sądzisz, nie musisz swojej marki budować od początku. Niespodzianka! Tak, każdy z nas posiada już jakąś markę osobistą, ponieważ każdy z nas ma już wyrobioną opinię wśród znajomych, pracodawcy, czy rodziny.

Pani Jadzia, która codziennie sprzedaje Ci świeże bułki w piekarni Rogalik myśli o Tobie, że jesteś miłą osobą, bo z uśmiechem mówisz dzień dobry i chwalisz jej skrzętnie upiętego koka. Jej pomocnik Kazik ma o Tobie nieco inne zdanie. Dwa tygodnie temu, gdy za późno wstałeś do pracy, i pomiędzy mailem do klienta, a odwiezieniem dzieciaków do szkoły, wpadłeś po chleb, nie mówiąc nawet dzień dobry. Jeszcze do tego trzasnąłeś drzwiami. Kazik od tej pory patrzy na Ciebie spod byka.

Wynika z tego, że twoja marka osobista może być widziana różnie przez różne osoby. Dobrze o tym wiedzieć. Daje Ci to większą kontrolę nad tym jak postrzega Cię potencjalny klient lub pracodawca.

Z Kaziem pewnie znaleźli byście wspólny język, gdybyś pamiętał o uśmiechu i dobrych manierach. O tym, czy potencjalny klient odezwie się do Ciebie z prośbą o wycenę może być zależne nawet od tak prozaicznych rzeczy jak dobre maniery.

Może Cię zainteresować: Jak znaleźć klientów będąc freelancerem

Mimo, że marka osobista jest to sposób w jaki widzą Cię inni, masz nad tym całkiem sporą kontrolę. Pomaga w tym dobra strategia, konsekwencja i świadomość celów.

Jak marka osobista pomaga freelancerom

Proces budowania marki nazywamy brandingiem. Mimo, że już uzgodniliśmy, że marki osobistej nie musisz tworzyć od początku, warto się jej przyjrzeć z całkiem nowej perspektywy. Wielu freelancerów bowiem zapomina o tym, że to jakich klientów przyciąga spowodowane jest w dużej mierze w tym, jak prezentują się w ich oczach. A oto jak posiadanie silnej marki osobistej, może pomóc Ci w rozwijaniu kariery freelancera

Odpowiednio dobrana strategia i branding:

  • zaczynasz rozumieć, jakie masz cele i plany związane z rozwojem zawodowym,
  • pomaga Ci uporządkować działalność i zweryfikować, czym tak naprawdę chcesz się zajmować,
  • pomaga ustalić z kim i jak chcesz pracować,
  • pomaga ukształtować to jak się pokazujesz tak byś przyciągną klientów, z którymi naprawdę chcesz pracować

Marka osobista freelancera

  • wzbudza więcej zaufania, a twoi klienci traktują cię jak specjalistę w swojej dziedzinie
  • twój wizerunek staje się spójny, a dzięki temu stajesz się bardziej rozpoznawalny
  • twoje relacje z klientami się polepszają
  • osoby, które zwracają się do Ciebie z propozycją współpracy, świadomie wybierają Ciebie
  • twoi klienci znają na wstępie Twoje umiejętności i wiedzę i chętniej na Tobie polegają

Co składa się na markę osobistą

Kiedy mówimy o dobrym pierwszym wrażeniu, trudno dokładnie określić co się na nie składa. Bo tak naprawdę nie ma jednej rzeczy, która przeważa nad tym jak zapamiętają nas nowi znajomi, czy pracodawca. Liczy się wszystko. Podobnie jest z Twoją marką osobistą.

Na markę składają się wszystkie elementy związane z Twoją działalnością i nie jest to jedynie fajne logo, ba logo często nie jest Ci w ogóle potrzebne.

Ponieważ Twoja marka to przeczucie, które mają inni na temat Ciebie, to jak pokazujesz się w sieci i poza nią może zaważyć na tym jakich klientów przyciągasz i nad jakimi projektami pracujesz. Dlatego tak ważne jest wzięcie pod uwagę wszystkich dostępnych narzędzi, elementy i działania, które możesz wykorzystać, by Twoja marka osobista przyniosła Ci oczekiwane rezultaty. Co składa się na Twoją markę osobistą:

  • Online
  • Twoja twarz,
  • Jak podchodzisz do komunikacji, np. w jaki sposób konstruujesz emaile,
  • Język, którym się posługujesz,
  • Komentarze, które zamieszczasz w sieci,
  • Storna internetowa,
  • Kanały social media,
  • Spójna identyfikacja wizualna.
  • Offline
  • Twój strój i higiena (wiem, wiem czasy podstawówki dawno się skończyły),
  • To w jaki sposób się wysławiasz i jakiego języka używasz,
  • To jak traktujesz innych – współpracowników, klientów i Pana, który sprząta,
  • To jak reagujesz w sytuacjach stresowych i kiedy sprawy nie idą po Twojej myśli,

Można byłoby długo wymieniać, ale chyba już wiesz o czym mowa. Jeśli chcesz budować swój wizerunek musisz być profesjonalny w sieci i poza nią.

Narzędzia, które pomagają budować markę osobistą

Jeśli chcesz skutecznie budować swoją markę osobistą, warto przyjrzeć się, jakie narzędzia wykorzystują do tego firmy i to nawet te największe. Bo budowanie marki osobistej nie różni się wiele od tego w jaki sposób robią to korporacje. A oto one.

Archetyp marki – Pomaga Ci ustalić relacje jakie łączą Cię z klientami i obrać odpowiedni styl komunikacji, który ich przyciągnie.

Poznanie grupy odbiorczej i awatar idealnego klienta – wiedza na temat tego komu chcesz służysz i jakie te osoby mają oczekiwania, jest jednym z najważniejszych elementów budowania silnej marki osobistej.

Content marketing – Content is a king – czy jakoś tak. Dziś, oprócz portfolio, liczy się To co i jak mówisz. Chodzi o umiejętność dzielenia się wiedzą i spostrzeżeniami, które pomogą Ci w pozycjonowaniu się na eksperta w swojej dziedzinie.

Newsletter – Marketingowcy trąbią głośno o potrzebie budowania relacji z odbiorcami. Może wśród nich jest Twój potencjalny klient? Newsletter jest narzędziem, które pomaga Ci być w kontakcie z nimi.

Obsługa klienta – Dla mnie jedna z najbardziej kluczowych elementów biznesu. To w jaki sposób komunikujesz się z klientami, jak odpowiadasz na ich zapytania, a nawet to w jaki sposób reagujesz, gdy trudny klient wyprowadzi Cię z równowagi.

Linkedin – Przez długi czas zapomniany, dziś przeżywa prawdziwy renesans. To tam rekiny i płotki biznesu mają szansę skrzyżować swoje drogi. Upewnij się, że Twój profil na Linkedinie jest aktualny i zgodny ze standardami.

Najczęstsze błędy popełniane przez freelancerów

Pamiętaj, że twoi odbiorcy, czy klienci mają dobrą pamięć i często wystarczy jeden błąd, który może zaważyć, czy potencjalny klient zechce z tobą nawiązać współpracę. Dlatego należy pamiętać o paru istotnych elementach, które pomogą ci zbudować pierwsze dobre wrażenie.

Może Cię zainteresować: Najczęstsze błędy popełniane przez małych przedsiębiorców w kreowaniu wizerunku marki.

Nie sprecyzowanie niszy – wiele osób, szczególnie początkujących chwyta się wszystkich zleceń, które przejdą przez ich skrzynkę. Sama byłam tego winna, ale sprecyzowanie niszy pozwala Ci się wyspecjalizować w jednej rzeczy, z której będziesz rozpoznawalny. Inaczej znikniesz gdzieś w tłumie.

Nie wiem komu służę – podobnie jak przy braku sprecyzowanej niszy – służenie wszystkim sprawia, że Twoja marka traci na wyrazistości. Zaś brak wyrazistości sprawia, że trudno Ci się przebić w tłumie. Potencjalny klient Cię nie zauważy, nie będzie wiedział dlaczego ma wybrać właśnie Ciebie. Jeśli dobrze sprecyzujesz grupę odbiorczą, będziesz w stanie zaoferować im lepszą jakość usług, których faktycznie potrzebują.

Myślę, że w internecie jestem anonimowy – to jedna z tych rzeczy, która mrozi mi krew w żyłach. Na grupach dla freelancerów odbywa się publiczny lincz zleceniodawców. Stado rozgoryczonych freelancerów próbuje wybić z głowy niskie budżety i wygórowane wymagania. Tylko, czy sposób w jaki ta dyskusja się odbywa komuś służy? Bierzesz udział w tych dyskusjach? Pamiętaj o manierach. Miej świadomość, że internet nie zapomina.

Zła obsługa klienta – W tej kategorii istnieje wiele grzechów, ale jedna z tych śmiertelnych: brak komunikacji, znikanie przed zakończeniem projektów, nie komunikowanie ewentualnych opóźnień w pracy. Jeśli nie zadbasz o to, by Twój klient poczuł się komfortowo już nigdy do Ciebie nie wróci, nawet jeśli Twoje portfolio błyszczy jak diament.

Brak spójności – W mailu ofertowym dzielisz się wszystkim szczegółami swojego życia, swoim hobby i gdzie jeździsz na wakacje. Na stronie internetowej masz projekty ulotek, talerze w technice decoupage i zdjęcia swojego psa. Widać, że masz dużo zainteresowań, ale czy przypadkiem Twój klient zrozumie czym się tak naprawdę zajmujesz?

Ukrywanie się za swoim portfolio – potencjalni klienci nie wiedzą z kim rozmawiają. Na swojej stronie masz morze różnorakich projektów, ale nigdzie nie ma Twojego zdjęcia. Ludzie lubią wiedzieć kto stoi po drugiej stronie.

Nie dzielisz się wiedzą – myślisz, że nie masz nic do powiedzenia, albo co gorsze, Twoja konkurencja stanie się mądrzejsza od ciebie. Ukrywając swoją wiedzę przed innymi freelancerami, ukrywasz ją również przed swoimi klientami.

Może Cię zainteresować: O czy pamiętać przy budowaniu strategii marki

4 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You May Also Like