Mit perfekcjonizmu, który powstrzymuje Cię przed budowaniem swojej marki

perfekcjonizm w biznesie i w budowaniu marki

Powiem szczerze, że nie do końca wiedziałam jak zatytułować ten artykuł. Ponieważ będzie on w dużej mierze o perfekcjonizmie, dążeniu do doskonałości, ale również innych rzeczach, które blokują nas przed budowaniem marki. Zainspirowała mnie do niego książka, którą ostatnio miałam okazję przeczytać.

Parę lat temu trafiłam na prelekcję TED Rashmy Saujani, która mówiła o różnicach w wychowywaniu chłopców i dziewczynek i jaki wpływ te różnice mają na życie i odnoszenie sukcesów w dorosłym życiu. To jedno z tych wystąpień, które zapamiętam chyba do końca życia. Sięgając po książkę ‘Brave not Perfect’, nie byłam świadoma, że autorką jest ta sama osoba.

Kolejny raz, Rashma Saujani trafiła do mojego serca i poruszyła w nim struny, o których wiedziałam, ale wielu z nas (nie tylko mi) zazwyczaj trudno jest się do nich przyznać. Ta książka mówi o kobietach, ale zainspirowała mnie ona do rozmyślań o perfekcjonizmie w trochę innym kontekście.

Perfekcyjna od urodzenia

Badania wykazują, że mężczyźni aplikują o pracę, kiedy spełniają ok. 60% wymagań stawianych w ogłoszeniu. Kobiety zazwyczaj aplikują wtedy, kiedy w 100% spełniają określone kryteria.

Statystyki te wynikają w dużym stopni ze sposobu, w jaki my kobiety jesteśmy wychowywane. I tak kiedy chłopców zachęca się do bycia dzielnymi, odkrywania swoich talentów i podejmowania wyzwań, dziewczynki uczy się bycia idealnymi, pomocnymi i miłymi.

Taki sposób wychowania wpływa na późniejsze różnice w sposobie podchodzenia do kariery.

W trakcie swojej pracy rozmawiam z wieloma kobietami, które postanowiły przejść na swoje i zacząć przygodę ze swoją marką. Wiele z nich zmaga się z podobnymi problemami i niepewnościami. Niektóre z nich leżą głęboko zakorzenione w świadomości: brak pewności siebie, wątpliwości w słuszność własnych wyborów, poczucie winy; inne związane z działalnością są bezpośrednim wynikiem tych pierwszych: strach przed podniesieniem cen, blokada przed podejmowaniem ryzyka zawodowego i w końcu dążenie do perfekcjonizmu w budowaniu wizerunku marki.

Dla niektórych może wydawać się, że perfekcjonizm to pozytywna cecha, która wpływa na jakość naszych usług. Jednak perfekcjonizm ma też tę ciemną stronę, która powstrzymuje nas przed podjęciem działań.

I o tym jest właśnie ten artykuł.

Czy małe marki muszą być perfekcyjne?

Social media przyzwyczaiły nas do widoku firm/marek/osób, które faktycznie na pierwszy rzut oka wyglądają perfekcyjnie, posiadają tysiące fanów, nagrywają filmiki bez zająknięcia, mają piękne meble i idealne światło na instastories.

Nie muszę pewnie Ci mówić, że buduje to napięcie i presję, która może negatywnie wpłynąć na nasze samopoczucie i wrażenie, że sami musimy przedstawiać sobą ten instagramowy ideał. Efekt ten przybiera postać błędnego koła, w którym czujemy się jak chomiki na wciąż obracającym się kołowrotku.

Przyznam się, że sama często wpadam w ten obłęd, by po chwili otrzepać się ze złudzeń (m.in. dzięki inspirującym książkom jak Brave not Perfect) i wpuścić trochę szarej rzeczywistości do tej pogoni.

Swoim klientom, którzy prowadzą małe firmy, często jednoosobowe działalności, staram się pomóc w tym biegu, poprzez zdroworozsądkowe myślenie i znalezienie balansu pomiędzy w budowaniem marki, a pozostaniem w zgodzie ze sobą.

Ponieważ małe marki nie muszą być perfekcyjne. Ba! Perfekcjonizm często powstrzymuje nas przed zrobieniem pierwszego kroku, zaryzykowaniem, eksperymentowaniem i po prostu czerpaniem przyjemności z całego procesu.

Najpopularniejsze mity w budowaniu marki, które powstrzymują cię od działania

Poniżej znajdziesz parę popularnych mitów, które często stają się kamieniem u nogi w budowaniu wizerunku marki. Kiedy w Twojej głowie pojawią się wątpliwości możesz wrócić do tej listy i sprawdzić, czy twoje obawy mają sens.

Startując musimy posiadać wszystkie elementy marki

Ten mit wynika często z faktu, że otaczamy się markami, które istnieją na rynku od wielu lat. To one stają się dla nas wzorem do naśladowania. Trzeba jednak pamiętać, że nawet największe firmy, gdzieś kiedyś zaczynały. Często nie miały spójnego planu, wyklarowanej wizji, zmieniało się logo, ba! nawet cała strategia.

Marki takie jak Apple, Coca Cola, Nike nie wskoczyły na rynek z milionowym budżetem i misją, która poruszyła miliony. Ich rozwój trwał dekady. Tak samo elementy marki, które z nimi kojarzymy.

Jeśli posiadasz pomysł na biznes, warto bliżej przyjrzeć się swoim motywacją i wizji. Jednak brak logo, czy idealnego zdjęcia profilowego nie powinno powstrzymywać cię przed zrobieniem pierwszego kroku.

Oczywiście trzeba nad nimi pracować, rozwijać je, marketingowo dopieszczać, ale nie bierz na swojej barki od razu wszystkiego!

Czytaj więcej: Kluczowe elementy identyfikacji wizualnej – co należy uwzględnić

Ludzie szukają perfekcjonizmu

Nie. Ludzie szukają profesjonalizmu, historii, relacji, jakości. Większość ludzi wie, że perfekcja nie istnieje. W zależności od Twojej strategii, bycie bardziej autentycznym, przyznawanie się do własnych błędów, może przybliżyć cię do Twoich odbiorców. Perfekcjonizm? Nie koniecznie. Ponieważ to on często powstrzymuje nas przed rozpoczęciem działań i wyjściem z naszą ofertą na rynek.

Marka Veja, która produkuje buty w duchu zrównoważonej produkcji, stawia na transparentność. Na swojej stronie dzieli się nie tylko sukcesami, ale również pisze o tym, co musi jeszcze poprawić, by stać się 100% zrównoważoną marką.

‘Pigmenty używane do barwienia skóry, gumy i bawełny nie są produktami naturalnymi. W latach 2012 i 2013 używaliśmy naturalnych barwników z roślin i minerałów w 40% naszej produkcji, ale jakość czerwieni nie odpowiadała naszym standardom. Aby uzyskać stabilny kolor, bez blaknięcia, VEJA musi na razie używać konwencjonalnych barwników, które spełniają europejskie standardy REACH.’

Bycie transparentnym i autentycznym, może sprzyjać budowaniu większego zaufania.

Kiedy raz zadecyduję, nie mogę zmienić zdania

Na szczęście, posiadając własną markę jesteśmy swoim sterem i okrętem. To my decydujemy co i w jaki sposób robimy. Choć podejmowanie decyzji jest trudne, połanianie błędów jest ich integralną częścią. Uświadomienie sobie tego to może być dla Ciebie momentem, w którym w końcu odetchniesz.

Mimo tego, że posiadnie strategii marki, pomaga nam na wielu płaszczyznach, nie jest ona skończonym, definitywnym tworem. Wręcz przeciwnie. To dzięki niej jesteśmy w stanie zmieniać plan działaniach, dobierać odpowiednie narzędzia i reagować na sytucję, których po prostu nie byliśmy w stanie przewidzieć rok, czy 5 lat temu.

Strategia stanowi dla Ciebie przystań, do której możesz wrócić, po odważnych wędrówkach po wzburzonym oceanie prób i błedów.

Czytaj więcej: Strategia marki dla małych przedsiębiorców

Identyfikację wizualną tworzy się raz na zawsze

Identyfikacja pomaga nam budować świadomość marki. Prawda, że bycie konsekwentnym w jej implementacji wpływa na naszą rozpoznawalność. Są jednak momenty, w których powinniśmy pomyśleć o zmianie. Kiedy zmienia się nasza strategia, oferta, technologia – re-branding może okazać się dobrym pomysłem.

Trzeba jednak pamiętać, że taka decyzja powinna być podyktowana dobrem biznesu. Fakt, że nasza paleta barwna nam się już opatrzyła, nie jest dobrym argumentem do tego, by grzebać w wizerunku.

Czytaj więcej: Ładne, fajne… złe logo – popularne błędy popełniane przy projektowaniu

Nie jestem wystarczająco kompetentny lub nie nadaje sie do prowadzenia biznesu

Przyznam szczerze, że nie uważam, że każdy nadaje się do posiadania swojego biznesu i nie każdy musi tego chcieć. Jednak wiele z nas skrycie pragnie przejść na swoje, ale boi się, że ich przedsięwzięcie okaże się porażką ze względu na brak specjalistycznej wiedzy.

Faktycznie, tak może się stać. Nie każdy jest gotowy na te ryzyko, ale jedno jest pewne – niemal każdy kto zdecydował się na rozpoczęcie własnej działalności, nie miał początkowo o tym najmniejszego pojęcia. W dzisiejszych czasach istnieje wiele grup wsparcia, kursów i darmowych materiałów, które mogą Ci pomóc w tej drodze.

Każda nowa rzecz wymaga determinacji i zdobycia nowych umiejętności. Niech fakt, że nie masz 100% wiedzy na jakiś temat nie powstrzymuje cię od spełnienia swoich ambicji.

Powyższe mity związane z perfekcjonizmem, często blokują moich klientów przed podejmowaniem śmiałych decyzji. Dlatego jeśli masz wrażenie, że nie jesteś gotowy na wystartowanie ze swoją marką, mam nadzieję, że ta lista pomoże Ci zweryfikować, czy są one naprawdę słuszne.

1 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You May Also Like