Moodboard – czym jest i jak go stworzyć

moodboard - jak tworzyć tablice inspiracji

Z tego artykułu dowiesz się czym jest moodboard, jaką rolę spełnia w projektowaniu, komu się przyda i jakie elementy na nim umieścić, by wypracować spójny styl marki.

Czym jest moodboard

W wolnym tłumaczeniu to tablica nastroju. W Polsce można spotkać się z określeniem tablicy inspiracji, co dość dobrze obrazuje, czym moodboard jest.

A jest to zbiór obrazów, które mają na celu pomóc Ci wyobrazić kształt projektu i kierunek wizualny, który chcesz obrać.

Moodboard wykorzystywany jest nie tylko w projektowaniu graficznym, ale również w projektowaniu mody, czy w projektowaniu przemysłowym. To doskonałe narzędzie, gdy pracujesz z klientem, zespołem projektantów, czy bierzesz wizerunek marki we własne ręce.

Tablice inspiracji obecnie tworzy się w dużej mierze za pomocą narzędzi wirtualnych, ale są sytuacje, kiedy warto użyć tradycyjnej kartki i kleju. Kiedy w grę wchodzą różne materiały, tekstury i narzędzia, może się okazać, że posiadanie tablicy, której można dotknąć, jest lepszym pomysłem.

Do czego potrzebny Ci moodboard

Moodboard może przydać Ci się jeśli jesteś projektantką_em, przedsiębiorczynią_cą, artystą_ką. Pracujesz sam_a, z zespołem, klientem, czy planujesz zatrudnić projketantkę_a.

Dla projektantek_ów

Jest genialnym punktem wyjścia do pracy nad logo, brandingiem, czy stronami internetowymi. Pozwala na uporządkowanie myśli, sprawdzenie obowiązujących trendów. Jest to również moment przejścia z myślenia koncepcyjnego do pierwszych szkiców projektowych.

W pracy z klientem moodboard przyda się, by nakreślić pomysł bez konieczności tworzenia gotowych projektów. W tym przypadku warto pamiętać, by na tablicach pokazać inspiracje, które będziesz w stanie wykorzystać przy projekcie. Operując gotowymi przykładami z internetu, łatwo ponieść się fantazji i przedstawić klientowi koncepcję, której nie będziesz w stanie później wykonać.

Dla przedsiębiorczyć_ów

Jeśli sam_a zamierzasz pracować nad wizerunkiem marki, ale w głowie masz chaos, tablice pomogą Ci poukładać wszystkie pomysły, zweryfikować co zadziała, a co należy odrzucić. Czasem możesz złapać się na tym, że wiele trendów do Ciebie przemawia, jednak dopiero po zebraniu tego w jednym miejscu, zobaczysz, że nie wszystko dobrze będzie wyglądać.

Tablice mogą pomóc w wizualizacji celów zarówno zawodowych jak i osobistych. To dobry start, do pracy nad strategią marki.

Tablica inspiracji przyda się również jeśli planujesz zatrudnić projektanta i chciał_abyś przekazać jej lub jemu wyraźne wskazówki dotyczące Twoich oczekiwań.

Przydatne narzędzia

W internecie istnieje wiele darmowych narzędzi, które pomogą Ci stworzyć moodboard. Jednak najłatwiej jest po prostu użyć w tym celu karki papieru, kleju i innych materiałów – od wycinków z gazet, cytatów, mazaków, kawałków materiału. Wszystko zależy od Twojej fantazji i rodzaju projektu, nad którym pracujesz. To rozwiązanie przyda się Ci w szczególności jeśli niezbyt dobrze czujesz się w pracy z oprogramowaniem graficznym.

Jednak jeśli zależy Ci na tym, by taką tablicę stworzyć na ekranie komputera, możesz sięgnąć po płatne i darmowe narzędzia.

Najbardziej dostępny będzie prezentacja Power Point, czy nawet Word. Tutaj projektanci mogą być oburzeni. W końcu tablice inspiracyjne to część procesu projektowego, a tego typu programy nie są narzędziami do tego dedykowanymi. Dla mnie jednak, narzędzie nie ma tak wielkiego znaczenia. Ważne byś Ty dobrze się z nim czuł_a. Liczy się w końcu kreatywność i pomysł.

Innymi narzędziami dostępnym za darmo jest Canva, czy Figma. Jak osobiście korzystam z tej drugiej, ponieważ daje mi szeroką perspektywie oraz pozwala na szybką ich edycję. Figma jest narzędziem do prototypownia stron internetowych, więc jest trochę bardziej kompleksowa niż Canva, ale daje również więcej opcji, by ‘dopieścić’ tablicę.

Czytaj też: Darmowe narzędzia do budowania marki osobistej

Moodboard – gdzie szukać inspiracji

Internet jest pełen miejsc, w których można szukać inspiracji i właściwie gdziekolwiek nie spojrzysz, tam znajdziesz coś interesującego. Poniżej wymienię parę z moich ulubionych źródeł.

Pinterest

Mój numer jeden jeśli chodzi o szukanie obrazów, paletę kolorystycznych, przykładów interesujących projektów. To, co dla mnie jest najbardziej przydatne, to możliwość wyszukiwania obrazów w podobnym stylu. Zazwyczaj wyszukuję grafikę, która najbardziej odpowiada mojej wizji, a następnie pod nią sprawdzam podobne projekty. To wielka oszczędność czasu.

Dribbble i Behance

Obie strony warte są polecenia, jednak z mojej perspektywy Dribbble nadaje się lepiej do tworzenia tablic inspiracyjnych. Mimo że Behance cechuje się większą różnorodnością, to jednak nie pozwala podejrzeć grafik w całości z poziomu wyszukiwarki lub strony głównej. Dla mnie to duży minus, ponieważ przekilkiwanie każdego projektu z osobna jest bardzo czasochłonne.

Dribbble z drugiej strony ma dość oporną wyszukiwarkę. Jednak na korzyść działa tutaj możliwość podejrzenia całej grafiki i szybki dobór odpowiednich inspiracji.

Obie te strony posiadają narzędzie do przechowywania inspiracji i tworzenia swojego rodzaju tablic inspiracyjnych.

Instagram

Możliwość zapisywania postów to przydatne narzędzie, kiedy zamierzamy przysiąść do tworzenia tablic inspiracji. Minusem jest brak możliwości zapisywania samych grafik na dysku.

Serwisy stockowe

Moimi ulubiony darmowym serwisem jest Pexels, który oferuje darmowe zdjęcia, które odbiegają od pozowanych, standardowych zdjęć stockowych. Na głównej stronie znajdziemy również ciekawe propozycje posegregowane według kodu kolorystycznego, co może okazać się dość pomocne.

Inne przydatne strony:

Dieline – opakowania i branding

Awwwards – strony internetowe

The FWA – kreatywne rozwiązania

Adobe Color – najnowsze trendy

Jakie elementy wybrać przy tworzeniu tablicy inspiracji

Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego nad jakim projektem pracujesz. Warto jednak pamiętać, że nie musisz ograniczyć się jedynie do projektów graficznych. Co jeszcze brać pod uwagę:

Persony – jeśli pracujesz nad projektem identyfikacji wizualnej lub nowym produktem, na swojej tablicy możesz umieścić przedstawienie grupy docelowej lub osób w archetypie Twojej marki. Mogą to być zdjęcia stockowe, ale również osoby publiczne, celebryci, influencerzy. Ważne, by przedstawiały to, co chcesz odzwierciedlić w swoim projekcie.

Wnętrza/architektura – To ciekawy element tablicy, ponieważ może przekazać wiele informacji, takich jak kolory, nastrój, materiały, segment rynku, w którym chcemy zaistnieć.

Gadżety/produkty – i to nie tylko te, które odpowiadają Twojej ofercie. Jeśli np. prowadzisz dom gościnny, możesz na swojej tablicy umieścić produkty, które pasują do wnętrza i do Twojej misji (np. organiczne kosmetyki lub domowe przetwory). Zastanów się też jakich produktów mogą używać Twoi klienci. Jakie marki wybierają.

Środek transportu – wbrew pozorom to, jaki środek transportu wybieramy może również wiele o nas powiedzieć – to w jakim przedziale cenowym wybieramy produkty, czy zwracamy uwagę na aspekt ekologiczny, czy jesteśmy osobami aktywnymi. Pokazanie, czym poruszają się nasi odbiorcy, może zasygnalizować, na jakich wartościach powinna się skupiać nasza marka.

Rytuały – parzenia kawy, wspólnego biesiadowania, powrotu z pracy lub podróży do domu. Pokazanie na moodboardzie, w jaki sposób nasi odbiorcy spędzają czas sami lub z bliskimi może sygnalizować jakie miejsce w ich życiu zajmuje marka.

Czytaj też: Sygnalizowanie w budowaniu wizerunku marki

Moodboard działanie według klucza

Tworzenie tablic może okazać się bardziej skomplikowane, niż Ci się wydaje, ponieważ ważne jest zachowanie spójności. Tablice nie mogą być zbiorem przypadkowych zdjęć i grafik, które nam się podobają. Trzeba pamiętać, że jest to narzędzie, które pomaga wyklarować spójny styl wizualny. Potrzeba do tego nieco wprawy i skupienia. Warto zawsze pamiętać o początkowych założeniach briefu i celu, w jakim tablica powstaje.

Możesz również kierować się paroma dodatkowymi zasadami.

Kolorystyka – by tablica była spójna wizualnie, dobrze jest wybrać elementy, według klucza kolorystycznego. Dlatego, by ułatwić sobie sprawę, możesz zacząć od wyboru palety barwnej i na tej podstawie wybrać dodatkowe grafiki lub ewentualnie edytować je według tego klucza.

Dynamika – zanim przystąpisz do tworzenia tablic, ustal dynamikę zdjęć i grafik. Jeśli Twoja marka stawia na ruch, zmianę – wybierz zdjęcia dynamiczne. Jeśli stawiasz na relaks, spokój – postaraj się dobrać zdjęcia, które również odznaczają się takim charakterem.

Archetyp – to przydatne narzędzie, by odzwierciedlić odpowiedni ton tablicy inspiracji. Pomaga określić emocje, nastrój i kolorystkę. Więcej o archetypach w identyfikacji wizualnej znajdziesz w tym artykule.

Emocje – podobnie jak w przypadku dynamiki warto ustalić na samym początku jakie emocje chcesz przekazać w swojej tablicy. Jeśli jest to radość – pokazanie zdjęć uśmiechniętych osób, odpowiednio dobrana kolorystyka będą wymownym sygnałem.

Chcesz coś dodać? Zostaw komentarz poniżej.

0 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You May Also Like
najważniejsze cechy projektanta - empatia
Czytaj więcej

Empatia w projektowaniu

Empatia w projektowaniu stała się w ostatnim czasie popularnym tematem. Wszystko dzięki design thinking, projektowaniu doświadczeń użytkownika i określaniu awatara…