Na co zwrócić uwagę przy projektowaniu strony internetowej

jak projektowac strone internetowa

Każdy, kto zaczyna przygodę z własnym biznesem, prędzej czy później będzie musiał zmierzyć się z wyzwaniem jakim jest projekt strony internetowej. Dla początkujących przedsiębiorców jest to niejednokrotnie temat, który wydaje się przerastać ich wiedzę i możliwości. Prócz technicznych zagadnień związanych z bezpieczeństwem, wyborem odpowiedniego hostingu, pozostają jeszcze sprawa doboru treści i umiejętnego jej rozplanowania.

Prawie połowa Polaków powyżej 16 roku życia robi zakupy w internecie. To stanowi ok. 90% internautów. Te statystyki ciągle rosną, dlatego coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na zainwestowanie w projekt strony internetowej i przynajmniej częściowego przeniesienie działalności do globalnej sieci. Strony www to również często pierwsze miejsce styku potencjalnych klientów z naszą marką. To tu niejednokrotnie konsument dokonuje decyzji o zakupie naszych usług lub produktów. To również tu zaczynamy nawiązywać z nim emocjonalną więź.

 

Jednak źle zaprojektowana strona internetowa może również negatywnie wpłynąć na nasz wizerunek i na efektywność działań. Dlatego ważne jest, by zanim zaczniemy pracować nad witryną, przyjrzeć się co składa się na jej efektywność.

Artykuł nie jest jedynie przydatny osobom, które dopiero zaczynają swoją przygodę z biznesem online, ale również tym, którzy chcieliby odświeżyć istniejącą stronę lub którzy widzą, że nie przynosi ona pożądanych efektów. No to zaczynamy!

 

Co lubi Google?

Wytyczne od Google zmieniają się dość często i trudno nad nimi nadążyć. Nikt tak naprawdę nie wie jak działa algorytm, a Google strzeże tej tajemnicy jak świętości. Jednak, gdy pojawiają się zmiany zwykle daje ono wskazówki jak optymalizować strony internetowy i treści na niej zawarte, by były lepiej oceniane przez tę największą na świecie wyszukiwarkę internetową. Dobrze jest się przyjrzeć wytycznym Googla dotyczących zmian w algorytmie jeśli chcemy, by nasza strona internetowa była łatwa do odszukania i widniała wysoko w wynikach wyszukiwania.

 

Serwer i szybkość

Zanim zaczniemy budować naszą stronę internetową, musimy przejść przez proces rejestracji domeny oraz wyboru hostingu. To na co należy zwrócić uwagę jest przede wszystkim jakość oferowanych usług oraz szybkość serwerów. To, czy firma hostingowa nie przetrzymuje na swoich serwerach treści niezgodnych z polityką Googla może zaważyć na tym jak nasza własna strona internetowa, będzie postrzegana przez wyszukiwarki. Dodatkowo czym szybszy serwer tym większa szansa na lepsze pozycjonowanie.

Użytkownik i jego potrzeby

Podobnie jak przy projektowaniu identyfikacji wizualnej, również w przypadku projektów stron internetowych należy określić dokładnie naszą grupę odbiorczą i jej oczekiwania. Żeby umiejętnie ułożyć i rozplanować treść naszej witryny należy przede wszystkim wiedzieć komu służymy. Dzięki temu nasza oferta szybciej trafi do odpowiednich osób, którzy nam zaufają, a następnie skorzystają z naszych usług.

Jeśli nie określiłeś jeszcze profilu swojego idealnego klienta, zajrzyj do tego artykułu, w którym wyjaśniam, czemu zrozumienie naszych klientów jest takie ważne i co powinniśmy wiedzieć zanim zlecimy projekt graficzny.

 

Treść i architektura

Kiedy już zrozumiemy potrzeby i oczekiwania naszych potencjalnych klientów czas na to, by przyjrzeć się jaka treść będzie ich interesowała. Postarajmy się wczuć w sytuację osoby odwiedzającej naszą witrynę i odpowiedzmy sobie na pytanie:

 

  1. Jakie informacji szukają,
  2. Jak najszybciej mogą do nich dotrzeć,
  3. Co sprawi, że będą zadowoleni z pierwszego kontaktu z naszą marką,
  4. Co sprawi, że wrócą.

 

Pamiętajmy jednak, że prócz samej treści ważne jej jej rozplanowanie. Dlatego przyjrzymy się również strukturze informacji. Dobry rozwiązaniem będzie kierowanie się zasadą progeressive disclouser. Mówi ona o tym, by informacje podawać stopniowo – od tych najbardziej istotnych, krótkich i treściwych, które trafiają w samo sedno, po te bardziej szczegółowe, które prezentowane są dopiero wtedy, gdy klient stwierdzi, że chce dowiedzieć się więcej. Zbyt duża ilość informacji na wstępie może zniechęcić użytkownika do czytania i w ten sposób opuści nas zanim jeszcze dotrze do interesujących go informacji.

grafik komputerowy identyfikacja wizualan

 

Słowa kluczowe

Frazy kluczowe to słowa lub wyrażenia, po których nasi potencjalni klienci mogą nas znaleźć w sieci.  Jeszcze przed rozpoczęciem opracowywania treści przyjrzyj się dokładnie jakie słowa kluczowe twoi potencjalni klienci mogą wpisywać w wyszukiwarkę internetową. Frazy te powinny znaleźć się w nagłówkach oraz tekstach, ale również w adresach URL oraz w opisach zdjęć (tzw. alternative text) Przydatnym narzędziem do planowania słów kluczowych może okazać się Google Ads.

 

Struktura i nawigacja

User experience design (projektowanie doświadczeń użytkownika) to dziedzina, choć nie nowa, która z roku na rok zyskuje coraz większy rozgłos. Ma ono duże znaczenie w projektowaniu stron internetowych. Jednak o co w tym wszystkim chodzi?

UX design odpowiada za projektowanie produktu w taki sposób, by był przyjazny użytkownikowi i odpowiadał jego potrzebom. Projektanci mają na celu zadbanie o doświadczenie użytkownika w kontakcie z produktem (w tym przypadku ze stroną internetową). Głównym celem jest zadbanie o jego użyteczność, dostępność i zrozumienie. To, czy nasza strona jest user-friendly składa się wiele czynników (wiele z nich wymieniłam powyżej), jednak, by nasza witryna była prawdziwie przyjazna musi być odpowiednio skonstruowana. Od odpowiedniego rozplanowania treści, przejrzystej budowy nawigacji i wyglądu zależy, czy nasz użytkownik będzie w stanie wykonać zaplanowane działanie.

 

Załóżmy, że postanawiasz swój sklep z naturalnymi kosmetykami przenieść online i zlecasz projekt strony internetowej. Końcowy produkt okazuje się być lepszy niż oczekiwałeś. Zadowolony płacisz wykonawcy za zlecenie. Po starcie sklepu zauważasz, że mimo zainwestowanych w promocje pieniędzy i dość dużego zainteresowania na social mediach, zlecenia nie spływają. Narzędzie do śledzenia działań użytkowników pokazuje, że ruch na stronie jest spory. Klienci wrzucają produkty do koszyka na potęgę, ale nie finalizują zakupu. Po tygodniach spędzonych na dociekaniach okazuje się, że przycisk koszyka jest umieszczony w takim miejscu, gdzie trudno go znaleźć. Dlatego też większość sfrustrowanyvh użytkowników  porzuca próby po kilku sekundach i przechodzi do konkurencji.

 

Jak uniknąć takich podstawowych błędów w projektowaniu? Kiedy zlecasz komuś projekt strony internetowej dobrze jest poprosić o projekt wireframów, czyli szkieletową strukturę, która pokazuje rozłożenie elementów i treści oraz podstawowe funkcjonalności. W ten sposób zanim jeszcze powstanie finalny projekt, a strona zostanie wdrożona, upewnisz się, że jest ona dobrze zaprojektowana pod względem doświadczeń użytkownika

Dodatkowym narzędziem, które pomaga w uniknięciu błędów są prototypy – to narzędzia do wizualizacji strony internetowej. Dzięki nim możemy sprawdzić jej podstawowe funkcje i efektywność, jeszcze zanim projekt trafi do dewelopera. W tym przypadku dobrze jest wykonać testy angażujące osoby z zewnątrz. Poproś ich, by przetestowali podstawowe funkcje i sprawdzili, czy strona jest zaprojektowana tak, by spełniała swoje cele.

 

Jakie są istotne elementy UX design?

  1. Przejrzysta i intuicyjna nawigacja,
  2. Odpowiednia hierarchia treści,
  3. Widoczne elementy call to action podpowiadające czego oczekujemy od użytkownika,
  4. Odpowiedni kontrast strony,
  5. Przejrzysta struktura i grafika, która odpowiada treści,
  6. Spójność zarówno merytoryczna jak i wizualna.

Linki

Linki to zdecydowanie jeden z najważniejszych elementów w pozycjonowania. To dzięki nim znajdziemy sie wyżej w rankingu Googla. Pamiętajmy o zawarciu słów kluczowych w linkach. Ważnym elementem SEO (search engine optimization) są również tzw. backlinks, czyli zewnętrzne linki, które prowadzą do naszej witryny. Dzięki nim Google będą postrzegać naszą stronę jako godne zaufania źródło informacji.

 

Przystosowanie do urządzeń mobilnych

W 2018 roku ponad połowa globalnego ruchu w sieci pochodziła z urządzeń mobilnych (według: www.statista.com). Warto mieć to na uwadze tym bardziej, że ta tendencja stale rośnie. Google również ma to na uwadze i wyżej ocenia strony, które posiadają wersję mobilną lub są represywne. Dlatego zanim wybierzesz ofertę na projekt strony www miej pewność, że w cenie wliczona jest wersja mobilna.

 

Bezpieczeństwo

Tworząc identyfikację wizualna naszej marki, chcemy przede wszystkim, by nasi klienci nam ufali. Dzięki temu bowiem chętniej skorzystają z naszej oferty. Ze stroną jest podobnie, tym bardziej, że jest ona jednym z podstawowych narzędzi w budowaniu pożądanego wizerunku. Jednym ze sposobów na zadbanie o wysoki poziom zaufania jest zadbanie o  bezpieczeństwo użytkownika. Dlatego warto zainwestować w certyfikat Secure Sockets Layer. Posiadanie certyfikatu SSL to również znak dla wyszukiwarek, że nasza witryna jest godna zaufania i dzięki temu bardziej prawdopodobne, że znajdziemy się wyżej w wynikach.

Sukces strony internetowej zależy od wielu czynników i jest wynikiem starannego planowania. Jeśli chcemy przebić się pośród konkurencji i zależy nam na tym, by przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów, warto mieć na uwadze powyższe elementy. Zadbanie o odpowiednią strukturę i architekturę treści, optymalizację pod wyszukiwarki oraz atrakcyjność wizualną, pomoże naszej firmie osiągnąć lepsze wyniki i wzbudzić zaufanie osób, do których kierujemy komunikację.

 

 

4 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You May Also Like
najważniejsze cechy projektanta - empatia
Czytaj więcej

Empatia w projektowaniu

Empatia w projektowaniu stała się w ostatnim czasie popularnym tematem. Wszystko dzięki design thinking, projektowaniu doświadczeń użytkownika i określaniu awatara…