Na czym polega praca grafika – specjalizacje w projektowaniu

na czym polega praca grafika komputerowego

Szukasz grafika, ale nie wiesz tak naprawdę gdzie zacząć. Publikujesz ogłoszenia, ale do tej pory nie znalazłeś odpowiedniej osoby? Może przyczyną jest nieadekwatny opis stanowiska?

Z moich obserwacji wynika, że wiele osób publikujących ogłoszenia w internecie używa złych sformułowania. Konkretniej, za każdym razem poszukują grafika komputerowego nie precyzując, czego dokładnie oczekuje.

Świat projektowy coraz bardziej się specjalizuje i coraz więcej osób szuka swojej niszy. Specjalizacja często oznacza większe korzyści dla obu stron – zarówno dla projektanta jak i zleceniodawcy.

Szczególnie dla tych, którzy pragną zatrudnić specjalistę, który nie tylko wykona projekt, ale również doradzi odpowiednie rozwiązania. Dlatego tak ważne jest umiejętnie sprecyzowanie stanowiska i zakresu obowiązków kandydata. Poniższy przewodnik po popularnych specjalizacjach w grafice komputerowej pomoże ci na znalezienie freelancera marzeń.

 

Na czym polega praca grafika komputerowego

To najszersze pojęcie w świecie designu i najczęściej używane. Dla grafika komputerowego żadne wyzwanie nie jest problemem. Zazwyczaj charakteryzuje osobę, która nie ma konkretnej specjalizacji i z chęcią weźmie pod swoje skrzydła niemal każdy projekt. Zleceniodawcy go uwielbiają, bo zazwyczaj może zaoferować cały zakres usług od projektu ulotki po stronę www.

Jednak w tym przypadku istnieją również minusy współpracy z grafikiem komputerowym. Zazwyczaj mnogość specjalizacji oznacza jedynie pobieżną ich znajomość. Ze względu na szeroka rozbieżność tematów, często, wiedza na zadany temat może być jedynie pobieżna i nie wystarczająca do wykonania bardziej specjalistycznych usług.

Zakres działania: identyfikacja wizualna, materiały do druku, materiały marketingowe, opakowania produktu, materiały korporacyjne, zaproszenia, grafiki social media.

Dla kogo jest grafik komputerowy: dla firm o szerokim zakresie obowiązków, mało specjalistycznych wymaganiach i bardzo krótkich terminach realizacji, drobne projekty.

 

Na czym polega praca projektanta stron internetowych

To również dość ogólne pojęcie mogące zawrzeć w sobie szereg specjalizacji (np. projektant doświadczeń użytkownika lub projektant interfejsów).

Projektant stron internetowych jednak musi rozumieć techniczne zagadnienia projektowania stron, a w wielu przypadkach przynajmniej podstawy popularnych języków kodowania. Nie obce są mu również takie platformy do budowania witryn internetowych jak WordPress, czy Drupal.

Zakres działania: strony internetowe, newslettery, projekty landing page, projektowanie elementów interfejsu użytkownika, w niektórych przypadkach również projektowanie user experience.

Dla kogo jest projektant stron internetowych

Przede wszystkim dla firm, które potrzebują zaistnieć w internecie i chcą zlecić projekt strony www, nie tworzą przy tym specjalistycznego produktu. Do stworzenia przełomowej aplikacji lub portalu zapewne będzie ci potrzebny bardziej wyspecjalizowany team.

 

Kim jest Product Designer

Wbrew pozorom product design nie tyczy się fizycznych produktów, a jest ściśle powiązany ze światem interaktywnym. W tym przypadku produktem jest tu aplikacja lub strona internetowa. Czym zatem różni się projektant produktu od projektanta stron www lub UX designera?

Projektant, który jest ściśle wykwalifikowany, by zrozumieć produkt, który jest tworzony. Musi on umieć przewidzieć na jakie potrzeby odpowiada projekt, czego się od niego oczekuje oraz jak może on działać i rozwijać się w przyszłości. Praca ta wymaga dogłębnego zrozumienia psychofizjologii, rynku oraz technologii. Przydadzą się tu umiejętności analityczne, wiedza techniczna oraz łatwość rozwiązywania skomplikowanych problemów.

Product designer musi mieć wszechstronną wiedzę na temat budowania produktu od doświadczeń użytkownika po technologię wdrożenia. Jest obecny przy jego tworzeniu od początku do końca. Designer w takim przypadku nie może przywiązywać się do swoich pomysłów. W trakcie pracy projekt ewoluuje i zmienia się nieustannie. Od projektanta zaś wymaga się obiektywizmu i analitycznego myślenia.

 

Kim jest UX designer

To już wąska specjalizacja tycząca się projektowania stron www i aplikacji. UX to skrót od angielskiego wyrażenia user experience, co w tłumaczeniu oznacza doświadczenie użytkownika. Projektant UX ma za zadanie zaprojektowanie struktury strony, architektury informacji oraz funkcjonalności tak, by użytkownik, który wchodzi na naszą stronę znalazł potrzebne mu informacje w jak najszybszy sposób oraz wykonał zadanie, na którym mu zależy.

User experience to przede wszystkim dogłębne zrozumienie zachowań użytkownika. Wymaga analitycznego myślenia, komunikatywności i wiedzy technicznej, a nawet zagadnień z zakresu psychologii. W obecnych czasach dobry UX Designer może liczyć na bardzo dobre zarobki w dużych firmach i startupach, które wymagają od swoich pracowników wysokiej specjalizacji.

Dla kogo UX Designer: Dla firm, korporacji, startupów, które tworzą produkt w postaci serwisów internetowych oraz aplikacji i potrzebują osoby, która zrozumie potrzeby użytkownika i przekuje je w funkcjonalny produkt.

 

Na czym polega praca UI designera

UI to skrót od User Interface (interfejs użytkownika). To kolejna specjalizacja z zakresu budowania stron internetowych i aplikacji. Projektant UI przede wszystkim skupia się na tym jak ułatwić użytkownikowi poruszanie się po stronie za pomocą elementów interfejsu np. przycisków, kolorów, obrazów i elementów nawigacji.

Dla kogo UX Designer: Podobnie jak w przypadku UX Designera, projektant interfejsów przyda się wszystkim tym, którzy tworzą wyspecjalizowane produkty  w postaci serwisów oraz aplikacji.

 

Kim jest Brand Designer

Projektant wizerunku marki specjalizuje się w tworzeniu projektów orbitujących wokół marek i tworzenia z nimi relacji. Przede wszystkim zajmuje się tworzeniem strategii wizualnej, elementów brandingu, identyfikacji, logotypów. Jego praca ma na celu budowanie więzi z konsumentami, odpowiadanie na ich potrzeby poprzez projekty graficzne.

Do wykonywania tej pracy należy mieć wiedzę marketingową i biznesową, rozumieć potrzeby rynku. Inną ważną cechą Brand Designera jest empatia, która pomaga w rozpoznaniu potrzeb odbiorców.

Zakres działania brand designera: projektowania systemów identyfikacji wizualnej, branding, projektowanie logotypów oraz projekty wymagające zrozumienia i wdrożenia założeń identyfikacji.

Dla kogo brand designer: Dla firm, które dopiero zaczynają i pragną kreować swój wizerunek na rynku, dla tych, którzy już mają doświadczenie w prowadzeniu biznesu, ale pragną, z różnych powodów, odświeżyć swój wizerunek.

 

Na czym polega praca Grafika DTP

Grafik DTP wie wszystko na temat druku i zagadnień technicznych związanych z produkcją różnego rodzaju materiałów graficznych. Ściśle współpracuje z działem produkcji i dba o to, by materiały wypuszczane do druku, były tym czego spodziewał się projektant.

Zakres obowiązków grafika DTP: przede wszystkim sprawdzanie wszystkich materiałów przeznaczonych do druku. Przygotowanie plików tak, by nadawały się do produkcji. Sprawdzanie próbnych wydruków (proof prints) i wprowadzanie istotnych poprawek.

Dla kogo jest grafik DTP: Na zatrudnienie ‚DTP’owca’ zazwyczaj decydują się drukarnie, które potrzebują zadbać o wysoką jakość druku. Mogą być to również wydawnictwa, które potrzebują kogoś, by zadbał o pliki produkcyjne i skład publikacji.

 

Czym zajmuje się Projektant publikacji

Projektant publikacji nadal cieszy się dużym powodzeniem mimo, że żyjemy w dobie internetu i urządzeń mobilnych. Designer, który zajmuje się publikacjami odpowiada za projekty magazynów i książek. Często również posiada wiedzę na temat przygotowania do druku.

Zakres obowiązków: projektowanie layoutów i makiet materiałów wielostronicowych przeznaczonych do druku. Skład wydawnictw i przygotowanie ich do druku.

Dla kogo jest projektant wydawnictw: na zatrudnieniu projektanta specjalizującego się w projektowaniu wydawnictw mogą zyskać wydawnictwa, agencje reklamowe, wydawnictwa typu custom publishing oraz drukarnie.

 

Jak pracuje Ilustrator

Ilustrator to osoba na pograniczu sztuki i designu. Ilustracja nadal jest dziedziną ściśle użytkową tak jak projektowanie graficzne, ale zdecydowanie jest w niej najwięcej miejsca na osobistą ekspresję. Również w samym zawodzie ilustratora istnieje szereg specjalizacji, np. projektant ilustracji modowej, czy wydawniczej. Jednak zdecydowanie od osoby wykonującej ten zawód oczekuje się dobrych umiejętności manualnych.

Zakres obowiązków: projektowanie ilustracji do magazynów, książek, gazet. Coraz częściej również ilustrator dba o atrakcyjny wygląd materiałów marketingowych i stron www.

Dla kogo jest ilustrator: Ilustratorzy często pracują jako freelancerzy pomagając wydawnictwom oraz agencjom. Ilustratorzy mogą również specjalizować się w projektach dla firm produkujących np. tekstylia, druki ozdobne, elementy dekoracji wnętrz. Wśród ilustratorów popularny jest również zarabianie pasywne. Polega ono na sprzedaży kopii ilustracji.

Co należy do obowiązków Grafika 3D

Coraz częściej na różnego rodzaju forach i grupach dla projektantów można zobaczyć ogłoszenia o prace dotyczące stanowiska grafika 3D. Projektanci tacy pracują w niszy, która często obejmuje klientów z branży rozrywkowej, produkcyjnej, czy wytwórczej.

Zakres obowiązków: Projektowanie trójwymiarowych modeli, renderów oraz przygotowanie projektów do wydruków na drukarkach 3D. Czasem projektowanie postaci, elementów gier komputerowych.

Dla kogo jest projektant 3D: Agencje interaktywne, studia filmowe, agencje reklamowe, producenci gier, studia architektoniczne, studia wystawiennicze, startupy.

Motion Graphic Designer

Do zadań grafika na stanowisku motion graphic designera jest projektowanie ruchomych obrazów, animacji, które wspomagają komunikację. Projektant na tym stanowisku musi przede wszystkim dobrze czuć się w kontakcie z ruchomym obrazem. Mieć pojęcie na temat podstawowych zasad animacji oraz oprogramowania (np. Adobe After Effects). Motion graphics obejmuje takie dziedziny jak film, reklamę, gry i projektowanie na cele aplikacji i stron www.

Zakres obowiązków: animowanie spotów reklamowych, tworzenie czołówek telewizyjnych i filmowych, tworzenie efektów specjalnych, tworzenie animowanych elementów stron internetowych i aplikacji. Tworzenie animowanych infografik oraz postów social media.

Dla kogo jest Motion Graphic Designer: Dla agencji interaktywnych, studia animacji i filmowego. Projektant może również być zatrudniony przez telewizję, youtuberów oraz firmy zajmujące się projektowaniem gier. Coraz częściej designerzy o tej specjalizacji zatrudniani są przez agencje marketingowe.

 

Mimo, że powyższa lista specjalizacji w grafice komputerowej wydawać się może długa, to nie wyczerpuje wszystkich opcji. Będę starała się tę listę sukcesywnie powiększać o kolejne przykłady, które, mam nadzieję, pomogą ci w znalezieniu odpowiedniej osoby do realizacji twojego projektu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *