Od czego zależy cena projektu graficznego

ile kosztuje projekt graficzny

Scena dzieje się w paryskiej kafejce kilka dekad wstecz. Możemy sobie wyobrazić zadymione wnętrze, zapach kawy i absyntu. Do mężczyzny przy stoliku podchodzi kobieta i prosi o naszkicowanie czegoś na kawiarnianej serwetce. Artysta szybkimi ruchami stawia kilka kresek, które układają się w prosty rysunek. Ucieszona kobieta wyciąga rękę po kawałek papieru, jednak mężczyzna nie odda go jej za darmo. Horrendalna cena oburza kobietę: – Przecież zajęło ci to 30 sekund; – Nie – odpowiada mężczyzna – zajęło mi to 40 lat.

Mężczyzna, o którym mowa to Pablo Picasso, jeden z najbardziej rozpoznawalnych sylwetek sztuki w historii. Ta anegdota z bujnego życia artysty to dobry wstęp do dyskusji na temat cen w sztuce i projektowaniu.

Zlecając projekt graficzny zastanawiasz się, czy oby nie przepłacasz, co wchodzi w jego skład i czy faktycznie całkowity koszt podany przez freelancera odzwierciedla sytuację rynkową. Z tymi wątpliwościami spotykam się na każdym kroku. Projektant powinien w wycenie wymienić wszystkie elementy, które się na nią składają. Jednak, czy faktycznie tak jest?

Kiedy przygotowuje ofertę dla moich klientów staram się uwzględnić wszystkie elementy, które się na cenę usługi. I tak zamawiając projekt identyfikacji wizualnej, zleceniodawca dowie się, że w cenę wliczona jest m.in. strategia wizualna, 3 projekty logotypów oraz księga znaku.

Czy to wszystko? Za każdym projektem kryje się szereg zmiennych, które określają podstawowe stawki każdego projektanta. Poniżej przedstawiam niektóre z nich.

 

Doświadczenie projektanta a cena projektu graficznego

Przy tworzeniu projektu graficznego jedną z najważniejszych elementów determinujących jego cenę jest doświadczenie. Początkujący freelancer zazwyczaj będzie tańszy, ale ryzyko związane z jego zatrudnienie większe. Ten zaś z dłuższym stażem pracy ma większe doświadczenie we współpracy z klientami nad komercyjnymi projektami i lepiej będzie w stanie zrozumieć ich potrzeby. Wiedza, którą posiada jest nieoceniona.  Trzeba jednak pamiętać, by wybrać taką osobę, która w swoim portfolio przedstawia projekty z zakresu, które nas interesuje.

 

grafik komputerowy identyfikacja wizualan

 

Wartość rynkowa przedsięwzięcia

Czym większa firma i większa jej wartość rynkowa tym droższy projekt graficzny. Ta zasada dla niektórych może wydać się niezbyt sprawiedliwa, ale jest dość logiczna. Większe firmy o międzynarodowej renomie ryzykują więcej w przypadku zlecenia jakiegokolwiek materiału graficznego, począwszy od wizytówek dla swoich pracowników, po branding.

Droższa usługa zazwyczaj oznacza, że zleceniobiorca ma więcej czasu na dopracowanie szczegółów, weźmie na siebie odpowiedzialność za ewentualne pomyłki. Zaś projektanci, którzy oferują tanie projekty graficzne najczęściej muszą pracować nad kilkoma przedsięwzięciami symultanicznie. Oznacza to mniej czasu na dopracowanie projektów. Duże firmy, produkujące materiały w dużych nakładach dla milionowych odbiorców, ryzykują wiele wdrażając tani projekt. Nie trzeba być jednak wielkim graczem, by taka sytuacja dotyczyła również Ciebie.

Małe i średnie przedsiębiorstwa również muszą liczyć się z ryzykiem zatrudniając taniego projektanta, który żongluje projektami, by dotrwać do pierwszego lub dorabia po godzinach. Ewentualne ryzyko wdrożenia kiepskiego, niedopracowanego projektu są stosunkowo mniejsze, ale dla firm o niskim budżecie może być to równie problematyczne.

 

Ryzyko to nie wszystko

Prócz ryzyka, w cenę projektu graficznego liczy się wartość dodana. Kiedy wielu projektantów odchodzi o wyceny swojej pracy według stawki godzinowej, wartość dodana jest jednym z kluczowych elementów wyceny. Co to oznacza?

Projekt graficzny identyfikacji wizualnej, logotypu lub strony to nie jedynie ładnie wyglądający obraz, ale przede wszystkim funkcja, którą spełnia w firmie. Oznacza to, że dzięki nim jesteś w stanie jeszcze efektywniej dążyć do osiągnięcia celów. Strona internetowa staje się pierwszy punktem styku odbiorców z Twoją marką, a logo umożliwia jej lepsze zapamiętanie. Dzięki temu już na etapie pierwszego kontaktu, jeszcze zanim Twój potencjalny klient jest w stanie nawiązać z Tobą kontakt, te elementy budują wizerunek, zaufanie i przywiązanie. To nieprzecenione cechy dobrego projektu graficznego. Dlatego czas nad nim spędzony to nie jedyne na czym budowana jest oferta. To przede wszystkim funkcja, którą projekt graficzny spełnia w Twojej firmie.

Wartość dodana to również jeden z elementów, które sprawia, że ceny projektów graficznych tak różnią się od siebie w zależności od projektanta. Ponieważ ciężko ją jednoznacznie określić i często jest ona ustalana bardzo indywidualnie.

 

Budżet klienta a projekt graficzny

Budżet jest zawsze tematem dość kontrowersyjnym. Niewiele klientów chce dzielić się tą informacją z freelancerem. Jednak znając budżet na projekt graficzny projektant może od razu zaproponować nam rozwiązania, które finansowo nam odpowiadają.

W moim przypadku posiadam standardowy cenniki, w którym wyszczególniam jakiego rodzaju materiały wliczają się w zakres prac. Transparentność jest dla mnie najważniejsza. Jeśli jednak klient posiada wyższy budżet w tym przypadku pozwala to na dokonanie odpowiednich wyborów i dobranie dodatkowych rozwiązań, które wesprą działania marki i sprawią, że komunikacja będzie jeszcze bardziej skuteczna. Wszystko to zaś w zgodzie z oczekiwaniami klienta.

Tak, jeśli wiesz ile pieniędzy możesz przeznaczyć na projekt, podzielenie się tą informacją z projektantem może ci pomóc uzyskać jeszcze lepsze efekty w dążeniu do celu.

 

Może cię zainteresować:  Jak wybrać odpowiedniego freelancera.

 

Zakres projektu graficznego

To dość oczywiste, że cena projektu graficznego zależna jest od zakresu prac, jednak nie każdy do końca rozumie, co to oznacza. Przy pierwszy kontakcie z projektantem ważne jest uwzględnienie wszystkich komponentów, na których nam zależy.

Jeśli zamawiamy projekt strony internetowej warto zakomunikować ile podstron ma zawierać i jakie funkcjonalności, czy zależy nam na wdrożeniu, czy raczej na samy projekcie. Dzięki temu już na samym początku projektant będzie w stanie przesłać nam wycenę.

Wielu zleceniodawców o tym zapomina, ale świadomość, że każdy projekt nie jest sobie równy, może pomóc zrozumieć od czego zależna jest ostateczna wycena projektu graficznego.

 

Czytaj również artykuł na temat tego jak nawiązać współpracę z projektantem i zadbać o dobre stosunki w trakcie pracy nad projektem graficznym.

 

Pola eksploatacji projektu graficznego

Ten aspekt wyceny wiąże się ściśle z wartością rynkową projektu. Oznacza to, że projekt, który będzie wykorzystywany jedynie na małym fanpage’u na Facebooku może kosztować stosunkowo mniej, niż taki, który z założenia ma stać się elementem szeroko pojętej kampanii i budować identyfikację marki. Mimo, że praca nad projektem może zająć tyle samo czasu, ryzyko związane z wdrożeniem logotypu jest o wiele większe w przypadku szerszego pola eksploatacji.

 

Stawka godzinowa projektanta

Coraz więcej projektantów odchodzi o wyceny swojej pracy według stawki godzinowej. Wiedzą bowiem, że czas poświęcony na projekt to nie wszystko co należny uwzględnić w jego wycenie. Jednak w przypadku tych, którzy nadal korzystają z tego typu kalkulacji, cena zależy między innymi od doświadczenia, standardu życia, miejsca zamieszkania. Dodatkowym elementem może być kwestia, czy projektant posiada własną działalność, czy dorabia do pensji po godzinach.  Dla projektu graficznego wycenianego za stawkę godzinową najważniejszym elementem decydującym o cenie jest nakład pracy i skomplikowanie projektu. Osoby, które są biegłe w projektowaniu, którzy działają szybko, mogą mieć wyższe stawki. Pozwala im to na utrzymanie działalności i godnego standardu życia.

 

Cena projektu graficznego – podsumowanie

Ceny projektów graficznych różnią się od siebie znacznie w zależności od projektanta. Na kształtowanie stawek wpływa wiele czynników i jest indywidualna sprawą każdego freelancera. Warto mieć na uwadze, że wpływa na nie o wiele więcej czynników niż tylko godziny spędzone przy komputerze.

5 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You May Also Like