Czy wiesz kim jest twój klient? Określ profil idealnego klienta.

jak określić profil idealnego klienta w budowaniu świadomości marki

Aby zadbać o wizerunek marki, musisz poznać swoich odbiorców. Wiedza na temat tego z kim rozmawiasz, ma kluczowe znaczenie w budowaniu komunikacji i kształtowaniu oferty. Marketerzy używają idealnego profilu klienta, aby mieć pewność, że ich przesłanie dotrze do właściwych osób. Wiedzą, że stworzenie takiej charakterystyki może zaoszczędzić dużo pieniędzy i czasu. W prowadzeniu działalności przecież liczy się każdy grosz.

Kilka lat temu nie wiedziałam nic o prowadzeniu działalności, ale chciałam stworzyć listę powracających klientów. Próbowałam zwrócić na siebie uwagę, ale nie wiedziałem, z kim rozmawiam, czego te osoby potrzebują i gdzie ich szukać. Skończyło się na pracy z klientami, którzy nie rozumieli mojej etyki pracy, nie byli otwarci na dialog i oczekiwali rzeczy, których nie mogłem im zapewnić.

Szybko zrozumiałam, że zwracam się do wszystkich, a jednocześnie do nikogo. Kosztowało mnie to dużo czasu, frustracji i odrzucenia. Wyciągnęłam naukę z tej lekcji i szybko postanowiłam zrobić krok do tyłu i przyjrzeć się bliżej mojej działalności, oczekiwaniom i świadczonej przeze mnie usłudze.

Czym jest profil klienta?

Mówiąc wprost, to reprezentacja osób, które skorzystałyby na twoich usługach. Idealnie jest to model postaci, z którymi lubisz pracować najbardziej, które dzielą twoje wartości i doceniają wysiłek. Znalezienie atrybutów je opisujących pomaga pogrupować odbiorców i lepiej wykorzystać tę widzą do promowania działalności i budowania świadomości marki.

Wyobraź sobie, że prowadzisz mały butik w mieście średniej wielkości. Codziennie spotykasz wielu ludzi. Mijają twój sklep i losowo decydują się wejść. Niektórzy wychodzą niezainteresowani, inni przychodzą coś kupić i nigdy nie wracają. Jednak parę osób przychodzi co tydzień i kupuje co najmniej jedną rzecz. Świetnie się w Twoim butiku czują, doceniają Twoją opinię i ufają ci, gdy mówisz, że dobrze wyglądają. Po jakimś czasie wiesz więcej na ich temat. Ich ulubiony kolory i fasony. Zamawiasz, więc przedmioty, które im się podobają. Wiesz, że niektórzy z klientów mają psy, a kiedy przychodzą do Ciebie, ich czworonożni przyjaciele zostają w domu. Dlatego zachęcasz właścicieli do przyprowadzania również Burka, czy Miśka . Możesz nawet zaoferować smakołyki, aby uszczęśliwić ich futrzastych przyjaciół. Wniebowzięci klienci polecają Twój sklep znajomym. Zaczynasz dostrzegać w tym wszytskim pewien schemat. Osoby Cię odwiedzające pasują do podobnego wzoru tylko dlatego, że stworzyłeś miejsce, w którym ludzie o podbnych preferencjach czują się dobrze.

Stało się tak, ponieważ spędziłeś czas na zastanowieniu się, kim jest Twój idealny klient. Możesz łatwo powiedzieć, kim jest ta grupa – wskazać ich preferencje, opisać cechy demograficzne i psychograficzne.

Dlaczego mała grupa jest lepsza niż tysiące przypadkowych osób?

W marketingu mniejsza grupa docelowa oznacza lepszą koncentrację na celach i lepsze wyniki. Dlatego marketerzy budują profile klientów, które reprezentują te osoby, które potencjalnie zainteresowane byłyby ich ofertą.

Dla niektórych osób prowadzących biznes, zwracanie się do małych grup, wydaje się bezcelowe. Udowodniono jednak, że zawężająca się grupa docelowa działa. Między innymi pomaga Ci lepiej ją zrozumieć, dokładniej rozwiązać problemy klientów i stworzyć z nimi silniejszy związek emocjonalny. W przypadku małej firmy może być kluczowa i pomóc odróżnić ją od konkurencji.

Może Cię zainteresować: Strategia marki dla małych przedsiębiorców

Jak znaleźć idealnego klienta?

Wielu z nas ma niewyraźny obraz tego, komu chce służyć i kto może skorzystać z usług, które oferujemy. Jednak dzięki spisaniu wszystkich cech Twojej grupy odbiorczej ten rozmyty obraz staje się wyraźniejszy.

Zacznij od spisania, kto może skorzystać z twojego produktu i z kim chciałbyś pracować.

Na początku zakres może być szerszy. Zapisz wszystko, co masz na myśli. Możesz zacząć od prostych danych demograficznych, takich jak płeć, wiek, zawód, status społeczny itp. Posiadanie długiej listy tych cech pozwala dostrzec wspólny mianownik.

Po zebraniu wszystkich szczegółów zanurkuj jeszcze głębiej. Skorzystaj z Internetu, aby uzyskać więcej statystyk i raportów na temat branży, grup społecznych, w których mieści się twoja publiczność, oraz prognoz rynkowych.

Jakie pytania zadać tworząc profil idealnego klienta

Kilka pytań, na które należy odpowiedzieć, budując idealny profil klienta
Aby pomóc Ci umieścić wszystkie informacje, poniżej znajdziesz kilka ważnych zagadnień, na które chciałbyś znać odpowiedzieć.

Informacje demograficzne w budowaniu profilu idealnego klienta:

  1. Ile mają lat?
  2. Czy są to głównie mężczyźni czy kobiety?
  3. Gdzie mieszkają (jeśli prowadzisz lokalną firmę, możesz być bardziej konkretny)?

Społeczno-ekonomiczne w budowaniu profilu idealnego klienta :

  1. Jaki jest ich stan cywilny?
  2. Jaka jest ich sytuacja finansowa?
  3. Gdzie pracują?
  4. Jaki jest ich dochód?
  5. Jaki jest ich wykształcenie?

Psychografia w budowaniu profilu idealnego klienta

  1. Jakie są ich wartości?
  2. Jakie są ich obawy i problemy?
  3. Jaka jest ich osobowość i charakter?
  4. Jak współżyją ze środowiskiem i społeczeństwem?
  5. Jaki jest ich styl życia, pasje i jak spędzają wolny czas?
  6. Jakie jest ich podejście do nowych doświadczeń?

Technologia i media w budowaniu profilu idealnego klienta

  1. Gdzie znajdują informacje?
  2. Z jakich platform mediów społecznościowych korzystają?
  3. Czy dzielą się swoimi doświadczeniami w mediach społecznościowych?

Relacje z marką w budowaniu profilu idealnego klienta

  1. Jakie relacje zazwyczaj budują z markami?
  2. Jak wyglądają marki i produkty?
  3. W jaki sposób podejmują decyzje zakupowe
  4. Co może powstrzymywać ich przed zakupem usług
  5. Co cenią w kontakcie z marką
  6. Jakie są najważniejsze cechy usług/produktu

Lista może być jeszcze dłuższa w zależności od marki i produktów.

Może Cię zainteresować: Na co zwrócić uwagę przy tworzeniu strony www

Profil idealnego klienta a identyfikacja wizualna

W swojej praktyce, wielu z moich klientów dopiero zaczyna swoją przygodę z własną firmą i bardzo często nie wie do kogo dokładnie kieruje ofertę. Zamiast skupiać się na wąskiej grupie ludzi, zakładają, że ich produkt, czy usługa jest stworzony dla wszystkich. Szybko wyjaśniam im, że zawężenie tej grupy ma kluczowe znaczenie dla powodzenia marki. Dziś odpowiednie pozycjonowanie to zadbanie o to, czy z naszym komunikatem trafimy do ludzi, którzy są gotowi nam zaufać i kupić nasz produkt.

Wiedząc kim jest nasz idealny klient, co lubi, czego potrzebuje możemy pracować nad wizerunkiem, który idealnie to odzwierciedli.

Przy budowaniu wizerunku marki ważne jest, by kształtować ją tak, by odzwierciedlić oczekiwania, potrzeby i obawy grupy odbiorczej. Inaczej nasz komunikat trafi w próżnie lub po prostu trafi do osób, które nie potrzebują naszych produktów. Nietrudno się domyśleć, że wiąże się to ze stratami finansowymi i niemałą frustracją.

Może cię zainteresować: Do czego Twojej firmie potrzebny jest branding

Strach przed zawężeniem tej grupy jest zrozumiały, ale spotkaniu, wspólnie pracujemy nad określenie profilu idealnego klienta, zaczynają rozumieć, dlaczego jest to takie ważne – pomaga zrozumieć mocne i słabe punkt oferty, kształtuje ją w taki sposób, w jaki odbiorcy mogą poczuć z nią więź, pokazać im, że ich rozumiesz, a to przekłada się już na realne korzyści finansowe dla Twojej firmy.

8 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You May Also Like