Planowanie strategiczne dla małego przedsiębiorcy

planowanie strategiczne dla małych firm i freelancerów

Czym jest planowanie strategiczne

Planowanie strategiczne w tworzeniu marki służy do ustalenia długoterminowego planu działania. Firmy używają tej metody, aby upewnić się, że podążają we właściwym kierunku, a każdy członek zespołu rozumie, jakie są założenia rozwojowe firmy. Jest to bowiem kluczowe, gdy chcesz bardziej efektywnie budować swoją działalność i śledzić jej postępy.

Planowanie strategiczne może się różnić w zależności od firmy, ale jej główną zasadą jest wyznaczanie długofalowych celów i uzgadnianie, co należy zrobić, aby je osiągnąć.

Co tak naprawdę oznacza plan długoterminowy? Dla niektórych osób, które nie lubią planowania, myślenie o tym, co chcieliby osiągnąć w ciągu miesiąca, jest już karkołomnym przedsięwzięciem. Jednak strateg musi wybiegać nieraz w daleką przyszłość. Musi wyobrazić sobie, jak firma będzie wyglądać za 10, 15, 20 lat, a następnie być w stanie podzielić przedsięwzięcie na kamienie milowe.

Planowanie strategiczne zdecydowanie pomaga dużym graczom upewnić się, że wszyscy ich pracownicy wiedzą co robić, ale czy oznacza to, że metoda jest przeznaczona tylko dla tych, którzy mają duże zespoły i nieskończone budżety?

Odpowiedź brzmi – nie!

Planowanie strategiczne dla właścicieli małych firm


Właściciele małych firm muszą na co dzień sprostać wielu zadaniom. Sama przekonuje się o tym codziennie na własnej skórze. Łatwo dać się przytłoczyć codzienności. Budowanie własnej marki z misją może wydawać się pracą na pełny etat dla całego zespołu ludzi, a Ty musisz sobie z tym wszystkim poradzić sam_a? To chyba żart!

Są umiejętności, których w tym przypadku musisz się nauczyć, a dobra organizacja jest jedną z nich.

Planowanie strategiczne to metoda, której możesz użyć, gdy próbujesz zbudować swoje małe imperium, chcesz mieć pewność, że wszystko idzie po Twojej myśli i koncertujesz swoją energię we właściwych obszarach.

Planowanie strategiczne ma również bardzo ważną zaletę, którą z pewnością docenisz. Nic Cię ono nie kosztuje. No prócz zainwestowania swojego czasu. Ponieważ planowanie strategiczne polega na wyznaczaniu długoterminowych celów i dzieleniu ich na mniejsze etapy, przy odrobinie wprawy możesz zrobić to samej_mu.

Wyobraź sobie, że prowadzisz zrównoważoną markę modową specjalizującą się w ubraniach dla kobiet ceniących ekologiczny styl życia. Masz misję, aby pomóc im zmienić świat, ułatwiając codzienne, świadome zakupy. Wiesz, czego klientka oczekuje od Ciebie – potrzebuje, aby eko produkty były dostępne, niedrogie i produkowane w transparentny sposób.

Jak to osiągnąć? W ciągu siedmiu lat otworzyć szwalnie w 7 różnych krajach Europy, co umożliwi Ci sprzedaż wysokiej jakości odzieży produkowanej lokalnie. Tym samym przyczynienie się do redukcji śladu węglowego związanego z produkcją i dystrybucją.

Co to oznacza w praktyce?


Jaśniejsza wizja tego, jak powinna wyglądać Twoja firma za parę lat, pomoże Ci zrozumieć, jakie działania należy podjąć i jakie zadania wykonać, aby dotrzeć tam, gdzie chcesz. Co powiniennaś_eś teraz zrobić?

  • Bądź rozsądna_y – czy 7 lat to wystarczający okres, aby otworzyć 7 lokalizacji w 7 różnych krajach? Nawet jeśli jesteś przekonana_y, że pomysł się uda, zadbaj o plan B.
  • Co musisz zrobić w ciągu kolejnych lat, aby zbliżyć się do tego wymarzonego scenariusza?
  • Teraz możesz skupić się na pierwszym roku działalności. Możesz zdecydować, że pierwszy rok to faza próbna, w której upewnisz się, że Twój plan jest wykonalny.
  • Teraz pomyśl o każdym kwartale nadchodzącego roku – co musisz zrobić, aby iść do przodu. Bądź konkretna_y. Pomyśl o liczbach i datach. Zmotywuje Cię to, a przede wszystkim pomoże sprawdzić, jak się rozwijasz i czy podążasz we wcześniej założonym kierunku.
  • Po zaplanowaniu każdego kwartału przejdź do miesięcy i powtórz ten sam proces.
  • Następnie podziel miesięczne cele na tygodnie. Skup się na każdym tygodniu z osobna.
  • Twoje dni i tygodnie mogą być planowane z odpowiednim dla Ciebie wyprzedzeniem.

Czytaj więcej: Mit perfekcjonizmu, który powstrzymuje Cię przed budowaniem swojej marki

Jakie są korzyści z planowania strategicznego

Strategia może przynieść korzyści nie tylko właścicielom dużych firm. Mali gracze z dużymi ambicjami mogą jej używać do planowania swoich miesięcznych, cotygodniowych zadań, a nawet lat z odpowiednim wyprzedzeniem. Możesz ją również wykorzystać do planowania swojego życia prywatnego. Nie ma ograniczeń. Planowanie strategiczne ma wiele zalet. Żeby wymienić tylko kilka:

  • Pomaga myśleć z rozmachem,
  • Pomaga być bardziej zorganizowaną_ym,
  • Sprawi, że ilość zadań będzie mniej przytłaczająca,
  • Widzisz wszystko z szerszej perspektywy,
  • Upewnisz się, że konsekwentnie dążysz do swoich celów,
  • Widzisz, co już osiągnęłaś_ąłeś i co jest jeszcze przed Tobą,
  • Łatwiej wskoczysz na właściwe tory, jeśli chwilowo się zagubisz.

Czytaj więcej: Planowanie nie musi być więzieniem

Co powiniennaś_eś wiedzieć o planowaniu strategicznym

  • Myśl realistycznie – ustalając swoje cele, pamiętaj o realistycznych ramach czasowych. Zwykle jest to trudne dla nowych właścicieli firm, ale opanujesz to z czasem.
  • Bądź elastyczna_y – trzymanie się swoich planów jest bardzo ważne, ale obserwowanie tego, co się dzieje wokół również. Pamiętaj, że możesz zmienić zdanie i pójść w innym kierunku, jeśli coś się nie sprawdza. Upewnij się, że powody do zmiany są zakorzenione w biznesie, a nie we własnym widzimisię. Budowanie marki wymaga czasu. Potrzebujesz cierpliwości, a po drodze zdarzają się kryzysy. Nie pozwól, by Cię zniechęciły.
  • Bądź odważna_y w swoich wizjach – czasami nie doceniamy siebie i często jest to powód, dla którego nie chcemy marzyć o wielkich osiągnięciach. Boimy się, że będziemy rozczarowani. Pamiętaj, prawie wszystko jest wykonalne. Wielkie marzenia to pierwszy krok do sukcesu.
  • Pracuj nad swoimi nawykami – planowanie to umiejętność. Potrzeba czasu, aby faktycznie zaczęło być częścią Twojej codziennej rutyny. Możesz spróbować połączyć je z inną czynnością, którą wykonujesz regularnie – na przykład jedzenie śniadania. Łatwiej będzie Ci uwzględnić je w swoim codziennym życiu.
  • Bądź życzliwa_y – bądź dla siebie łaskawa_y, gdy sprawy nie układają się tak, jak chciałaś_eś. Zamiast tego usiądź i zastanów się, dlaczego tak się stało i co możesz poprawić. Czasami nie mamy wpływu na rzeczy wokół nas. Zamiast iść pod prąd, możesz znaleźć sposób, by prąd działał na Twoją korzyść.
1 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You May Also Like