Pokolenie Z – twój nowy idealny klient

Pokolenie Z, generacja z

W obecnym czasie młode pokolenie stanowi już 40% wszystkich konsumentów, a ich wpływ na to jak wygląda rynek stale wzrasta Ciężko już ignorować ich zachowania kiedy myślimy o budowaniu własnej marki. Oczywiście to od nas zależy od tego do jakiej generacji będziemy kierować nas przekaz i ofertę, ale by dokonać świadomego wyboru, należy dobrze przyjrzeć się również młodym ludziom.

Istnieje wiele stereotypów na temat pokolenia Z, w dużej mierze wytworzonych przez te starsze, które samo zmagało się z uprzedzeniami kiedy wkraczało na arenę dorosłego życia. Przy odmiennym podejściu pokolenia Z do świata, ważne jest by oddać im głos i sprawdzić jacy naprawdę są.

Gen Z jest często oskarżany o zbytnią delikatność lub nieprzystosowanie do życia (milenialsi z resztą też byli o to oskarżani). Jednocześnie uważa się ich za empatycznych, zdolnych do adaptacji. To pierwsza generacja, którą możemy nazwać „cyfrowymi tubylcami”. Oznacza to, że narodziły się, gdy internet i urządzenia mobilne były już ogólnodostępne.

To pokolenie, które również w dzieciństwie doświadczyło kryzysu ekonomicznego, zmian klimatycznych i alarmów terrorystycznych. Wszystko to ukształtowało ich charaktery i wybory.

Prawda o Pokoleniu Z


Mam wrażenie, że często źle rozumiemy Ztki i zbyt surowo je oceniamy. Wiele osób nazywa ich egoistycznymi, zbyt wrażliwymi i oderwanymi od rzeczywistości. Ale czy to wszystko prawda? Czy naprawdę są tak źli, jak się wydają? Jacy są w takim razie młodzi ludzie dziś?

Hyper-connected. Według niektórych pokolenie Z nie wyłącza się od rzeczywistości wirtualnej, więc mają trudności z tworzeniem znaczących relacji w ‘realu’. Z drugiej strony biegle wyszukują informacje i bez problemu nawiązują znajomośc z ludźmi na całym świecie. Nie boją się też technologii tak, jak ich starsi znajomi. Po prostu nie zastanawiają się zbytnio nad tym.

Koncentracja na ekologii. Często opisuje się ich jako pokolenie, które naprawi to, co popsuli ich rodzice i dziadkowie. Czytanie wiadomości o zmianach klimatu i konsekwencjach naszych zaniedbań uczyniło z nich bardziej świadomych konsumentów. Ponadto Gen Z nie ma problemu z mieszaniem technologii i posczuciem więzi z naturą. Doskonale rodzą sobie ze sprzecznościami.

Dbanie o zdrowie psychiczne. To pierwsze pokolenie, które otwarcie mówi o swoich zmaganiach i wyzwaniach. Nieustannie szukają sposobu na zadbanie o swój umysł i duszę.

Dwustronna komunikacja. Media społecznościowe dały pokoleniu Z możliwość wymiany opinii w sposób, który nigdy wcześniej nie miał miejsca. Z pomocą tylko paru kliknięć mogą nawiązać kontakt z politykami, celebrytami i wpływowymi osobami. Oznacza to, że będą również oczekiwać od Twojej marki, aby była komunikatywna i proaktywna.

Bogaci na budżecie. Urodzili się w trudnych czasach, ale z drugiej strony, dziś łatwiej niż kiedykolwiek zarabiać pieniądze bez wcześniejszego doświadczenia. Pokolenie Z wie, jak się bogacić i wydawać. Pamiętaj tylko, że mieszają luksus i budżet, równoważąc cenę i wartość.

Czytaj również: Czy wiesz kim jest twój klient? Określ profil idealnego klienta.

Co to oznacza dla małych marek


Obserwując, jak świat wychodzi z pandemii, pokolenie Z wydaje się ważnym wskaźnikiem przyszłych zmian.

Pokolenie Z szturmem zdobywa rynek i wkrótce stanie się największą grupą kosnumencką. Dlatego tak ważne jest, aby wziąć pod uwagę ich potrzeby, gdy myślisz o przyszłości swojej marki.

Na szczęście nie trzeba wielkich inwestycji, aby przyciągnąć młodych odbiorców i sprawić, by zakochali się w Twojej marce.

  • Pokolenie Z szuka prawdziwego więzi i autentyczności, które nic nie kosztują. Jeśli budujesz swoją markę blisko swoich wartości, jesteś na dobrej drodze.
  • Małe marki powinny również pomyśleć o budowaniu swoich modeli biznesowych z myślą o środowisku. Tak więc wszystko, od przyjaznej dla środowiska architektury, poprzez posiłki wegańskie i wegetariańskie, po minimalizację śladu węglowego, może przyczynić się do pozytywnego wizerunku Twojej marki.
  • Pokolenie Z to także jedna z najbardziej zróżnicowanych grup. Marki, które myślą o integracji i równości, mogą podbić serca młodych konsumentów.
  • Bycie świadkiem kryzysów terrorystycznych na początku XXI wieku, problemów związanych z prywatnością w Internecie i poza nim, przestępczości cyfrowej itp. sprawiło, że pokolenie Z skupia dużą uwagę na bezpieczeństwo. Jako właściciel małej firmy musisz zadbać o to, aby Twoi młodzi klienci czuli się komfortowo i bezpiecznie.


Pokolenie Z – Twój nowy idealny klient?

Mimo że pokolenie Z ma często złą reputację ze względu na swój związek z technologią, ich styl życia może mieć ogromny wpływ na rynek. Już teraz widzimy zmianę w kierunku bardziej zrównoważonego konsumpcjonizmu. Zki odgrywają kluczową rolę w tych nowych trendach.

Dlatego trudno zignorować ich przyzwyczajenia i oczekiwania. Dobrą wiadomością jest to, że wiele z tych zmian może rzeczywiście przynieść korzyści Twojej firmie, czyniąc ją bardziej zrównoważoną. Bo chodzi o tworzenie autentycznych więzi, bycie bliżej natury i fundamentalnych wartości.

11 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You May Also Like