Ładne, fajne… złe logo – popularne błędy popełniane przy projektowaniu

jak wyglada dobre logo

Wszyscy projektanci powinni znać główne zasady projektowania logo. Ponieważ jest ich właściwie tylko kilka – prostota, użyteczność, czytelność… Większość znanych marek przestrzega tych zasad. A ich logo dobrze się sprawdza! Pamiętamy je, chcemy je nosić. Niektórzy nawet tatuują je na ciele, jak fani Harleya Davidsona. Dlaczego więc zapominamy, jak wygląda dobre logo, gdy zaczynamy podejmować decyzje dotyczące naszej własnej marki?

Pracowałam nad wieloma różnymi projektami , brałam udział w niekończących się dyskusjach i próbowałam wyjaśnić, dlaczego sposób, w jaki zwykle myślimy na temat logo, jest zły. Jednak często argumenty te w ogóle nie działają. Wydaje się, że znów na nowo popełniamy te same błędy.

Jakie błędy? Jak ich uniknąć? Jeśli myślisz o zleceniu logo dla swojej firmy, przeczytaj ten artykuł przed rozmową z projektantem, by uniknąć złych decyzji w najbliższej przyszłości.

 

Co roku jesteśmy informowani o nowych trendach w projektowaniu graficznym, które zazwyczaj są wynikiem tego, co działo się w świecie kreatywnym w poprzednich latach. Przejście z jednej mody do drugiej jest zwykle gładkie i trudne do wykrycia, ale wyraźnie widać pewne popularne kierunki. Wszyscy pamiętamy flat design, styl vintage, hipsterskie czarno-białe trójkąty i kwadraty, odręczną i akwarelową typografię.

Istnieje kilka powodów, dla których podążanie za tym co jest obecnie na czasie może nie być najlepszym pomysłem. Jeśli chcesz zbudować silną markę i chcesz, aby Twoja firma przetrwała dziesiątki lat, twoje logo powinno być ponadczasowe. Ujmijmy to w szerszej perspektywie. Wyobraź sobie, gdzie będzie świat za 10,20,30 lat. Czy twoje logo będzie nadal aktualne? Czy przetrwa próbę czasu?

 

„Kocha, nie kocha” świata projektowego

Mówią, że osoba zmienia się co 7 lat. Co 7 lat jesteśmy zupełnie inni. Czyż to nie fascynujące. Oznacza to, że nasze ciało zmienia się, nasze oczekiwania i wartości ewoluują, mamy różne cele, plany i preferencje.

Czy kiedykolwiek zmieniłeś zdanie na temat czegoś, co wcześniej naprawdę ci się podobało, ale teraz wydaje się nudne i byle jakie? Może to była koszula, którą kupiłeś wiele lat temu, może jedzenie, które próbowałeś podczas wakacji.

Podejmując decyzje na podstawie osobistych preferencji ryzykujesz, że po chwili zmienisz zdanie. Wybór logo powinien opierać się na strategii biznesowej mniej na własnym guście. Musi opowiadać historię. Historię, która wzbudzi emocje.  Powinno to pomóc w budowaniu tożsamości, w odzwierciedleniu misji i wydobyciu istoty twojego biznesu. Fakt, że wolisz żółty od niebieskiego, nie ma znaczenia.

 

Logo nie jest miłością od pierwszego wejrzenia
~ Sagig Haviv ( obejrzyj film )

 

Stworzenie prostego logo, które nie jest nijakie nie jest łatwym zadaniem. Znak powinien się wyróżniać – to na pewno, ale nie może być też zbyt skomplikowany. Powinien on być na tyle prosty, by konsumenci byli w stanie go zapamiętać mając tylko kilka sekund czasu,  ale jednocześnie na tyle oryginalne, by pomóc ci się wyróżnić.

Dowiedz się więcej o elementach marki, które pomogą wyróżnić się

 

W świecie, w którym wszystko zostało już powiedziane, jest to trudne. Dodatkowym utrudnienie jest fakt, że aby stworzyć nową wartość, aby opisać markę w najprostszy możliwy sposób do dyspozycji mamy jedynie kształty, typografię i kolory.

 

Pokaż mi esencje albo nic

Około dwa lata temu, kiedy zacząłam pracować na pełny etat jako wolny strzelec, otrzymałem zlecenie na projekt, który wyglądał się bardzo interesujący.

Klient wydawał się mieć jasną wizję tego, jak powinno wyglądać logo, więc zastosowałam się do wytycznych. Po pewnym czasie wróciłam do niego z, jak myślałam, dobrym, stylowym znakiem. Jednak logo zostało odrzucone. Po kilku rundach poprawek, dodawania kolejnych elementów, całość była już na tyle skomplikowana, że logo stało się ilustracją i przestawało spełniać swoje zadanie. Klient postanowił zakończyć naszą współpracę i, szczerze mówiąc, poczułam ulgę. Zleceniodawca myślał, że nie mogę poradzić sobie z projektem, podczas gdy z mojej perspektywy projekt szedł w kierunku, który był zupełnie sprzeczny z zasadami dobrego projektowania.

Często widzę, że klienci chcą pokazać jak największą ilość szczegółów – wszystkie elementy swojej firmy – dodając coraz więcej elementów, coraz więcej kolorów. Widzę też ile trudności tego typu loga sprawiają im w późniejszym czasie.

 

Logo nie jest komunikacją, jest identyfikacją
~ Sagi Haviv

 

Znak powinno pokazywać istotę, charakter, uczucie. Nie jest po to, by zilustrować twoją usługę lub to czym się zajmujesz. Powinno być sugestią, komunikować subtelnie, ale nie odsłaniać wszystkiego.

Teraz możesz spojrzeć na projekty dostarczone przez projektanta z zupełnie innej perspektywy. Mam nadzieję, że ten krótki przewodnik po najczęstszych błędach popełnianych przy wyborze logo pomoże ci w przyszłości podjąć właściwe decyzje. Spróbuj zapomnieć na chwilę o swoich osobistych preferencjach i spojrzeć nieco inaczej na wizerunek swojej marki. Pamiętaj o swojej publiczności i swoich przyszłych celach. Nie pozwól na te błędy w swojej firmie.

 

 

grafik komputerowy współpraca

0 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You May Also Like