Proces: Jak wygląda praca nad projektem logo?

jak wygląda praca nad logo

Dla wielu osób otwierających własną firmę, prędzej czy później przychodzi taki moment, kiedy decydują się na zlecenie projektu logo. Często przy tej okazji wybierają współpracę z freelancerem – niezależnym grafikiem komputerowym. Jednocześnie wielu z nas nie do końca wie czego się spodziewać i jak przebiega cały proces.

 

Na rynku jest wielu specjalistów od projektowania identyfikacji wizualnej, dlatego często ciężko jest nam podjąć decyzję, która osoba będzie dla nas odpowiednia. Mamy wątpliwości, czy rezultat współpracy będzie satysfakcjonujący. Jednak z mojego doświadczenia wynika, że dobrze skrojony proces pomaga w osiągnięciu satysfakcjonującego rezultatu. Specjalista poinformuje cię, jak przebiega praca nad projektem, jakie są poszczególne kroki  i czego się spodziewać na kolejnych etapach.

 

To kolejny post na temat procesu projektowego (sprawdź na czym polega proces projektowania identyfikacji wizualnej). Jeśli macie wątpliwości czym kierować się w wyborze odpowiedniego projektanta i czego oczekiwać, poniżej znajdziecie proces, który na co dzień służy mi w pracy z moimi klientami. Jest to autorski system, który działa dla mnie i moich klientów.

 

KROK 1  – wstępne informacje na temat projektu.

Zanim jeszcze przejdziemy do briefu i szczegółów projektu dobrze jest rozeznać się w potrzebach klienta. Kiedy osoba zainteresowana współpracą kontaktuje się ze mną po raz pierwszy, staram się uzyskać odpowiedzi na bardzo podstawowe pytania, które pomogą mi w określeniu, czy jestem w stanie pomóc klientowi w tej konkretnej sprawie.

Pytania, które zadaje tyczą się przede wszystkim rodzaju działalności, terminów oraz budżetu. Ten szybki wywiad pozwala mi sprawdzić już na samym wstępie, czy oczekiwania klienta pokrywają się z moimi.

Więcej na temat jakie informacje przesłać projektantowi w zapytaniu o współpracę, znajdziesz w tym artykule.

KROK 2 – Brief i wywiad

Kiedy obie strony są już pewne, że chcą rozpocząć współpracę, nadchodzi czas na dogłębne zapoznanie się z oczekiwaniami klienta. Ten etap to kluczowy element pracy nad projektem logo. To dzięki skrupulatnie wypełnionemu briefowi mogę lepiej odpowiedzieć na potrzeby klienta, dowiedzieć się więcej na temat jego oczekiwań i upewnić się, który kierunek będzie dla niego odpowiedni.

Mój standardowy brief uwzględnia pytania dotyczące samej firmy, ale również konkurencji, grupy odbiorczej oraz upodobań zleceniodawcy. Czym lepiej wypełniony brief tym łatwiej przejść do następnego etapu.

 

Take Away: co jest ważne w projektowaniu logo

W każdym projekcie, nad którym pracuję staram się odhaczyć parę kluczowych kwestii dzięki którym praca nad logo przebiega w dobrej i partnerskiej atmosferze:

 

  • Transparentność – zanim jeszcze przystąpimy do pracy wyjaśniam cały proces krok po kroku. Mój autorski proces składa się z 4 przejrzystych etapów, które kończą się każdorazowo akceptacją klienta. Dopiero wtedy przechodzimy do kolejnego etapu. Dzięki temu zleceniodawca wie na jakim etapie jest praca i czy podążamy w odpowiednim kierunku;
  • Cena– pytam moich klientów o budżet z góry, jednak sama również posiadam podstawowy cennik na projekt logo, którym posiłkuję się w ustaleniu kosztów. W zależności od projektu cena może różnić się od standardowego cennika, ale zleceniodawca zawsze dostaje jasną informację o kosztach i co wliczone jest w cenę;
  • Słucham i pytam – zanim jeszcze rozpocznę proces projektowania, słucham moich klientów. Pozwalam im mówić, bo tylko wtedy mogę się najwięcej nauczyć. Wiele osób ma jasną wizję swojej działalności, a dla mnie ważne jest, aby to uszanować;
  • Wnikliwy research  – prócz informacji podanych przez klienta, sama spędzam czas, by dowiedzieć się jeszcze więcej. To bardzo ekscytujący etap, który pozwala nauczyć się jeszcze więcej na temat marki, runku i grupy odbiorczej. Wszystko po to, by lepiej odpowiedzieć na ich oczekiwania;
  • Skupiam się na emocjach – kiedy przystępuję do projektowania towarzyszą mi różne emocje – podekscytowanie, ale również emocje, które chciałabym odzwierciedlić w projekcie. Logo powinno pokazywać jaka jest firma, czym się kieruje i jakie emocje wzbudza. Dlatego lubię myśleć, że projektuję emocje. Nie tylko elementy graficzne.

KROK 3 – tablice inspiracyjne / mood boards

Jak upewnić się, że od samego początku podążamy w odpowiednim kierunku? Tablice inspiracyjne pomagają w znalezieniu odpowiedniego stylu i charakteru jeszcze przed przystąpieniem do pracy projektowej.

Mood boards to zestaw grafik, które zestawione razem tworzą charakterystyczny styl i atmosferę. W zależności od branży mogą one pokazywać projekty logo, opakowania, zdjęcia, typografię, ilustracje. Tablice są pretekstem do dyskusji. Dzięki nim mogę, wraz z klientem, określić jakie rozwiązania sprawdzą się w projekcie, a czego zupełnie unikać. W tym przypadku ważne jest dla mnie pokazanie szerszego kontekstu, by mieć wyobrażenie, jak logo może zafunkcjonować na tle komunikacji marki.

 

Take Away: Rola logo w wizerunku marki

Logo jest jednym z elementów wizerunku marki i ma na celu jej identyfikację. Wbrew powszechnym opiniom nie jest to jednak element, który jest odpowiedzialny za sukces firmy. Logo nigdy nie funkcjonuje w oderwaniu i zawsze jest częścią większej całości. Dlatego w projektowaniu ważne jest, by od samego początku pokazywać projekt w zestawieniu z innymi materiałami. Więcej na temat projektu logo i jego funkcji przeczytacie w tym artykule.

 

KROK 4 wstępne projekty logo

Wszystkie dotychczasowe kroki doprowadzają nas do tego momentu. Po ustaleniu szczegółów dotyczących tablic inspiracyjnych klient otrzymuje 3 wstępne projekty logo, które odpowiadają na brief oraz są wynikiem analizy mood boards. 

Projekty przedstawione zostają w prezentacji, która przedstawia podstawowe informacje na temat wcześniejszych ustaleń oraz pokazuje projekty na makietach graficznych. Znów, wszystko po to, by projekt logo był ukazany w szerszym kontekście. Pomaga to w ostatecznym wyborze.

 

KROK 5 Księga znaku

Ostatnia faza to zebranie wszystkich elementów i stworzenie przewodnika dotyczącego sposobów wykorzystania znaku, kolorystyki, budowy i typografii. Dzięki temu w przyszłości będziemy mieć większą pewność, że logo będzie wykorzystywane w odpowiedni sposób.

 

Podsumowanie – co otrzymujemy po zakończeniu pracy nad logo

Po zakończeniu procesu wszyscy klienci otrzymują:

  • Projekt logo – wzory wektorowe i rastrowe we wszystkich wersjach kolorystycznych;
  • Księgę znaku, która pokazuje podstawowe wykorzystanie znaku, jego budowę, kolorystykę i dopuszczalne praktyki.

 

grafik komputerowy współpraca

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *