Profesjonalny wygląd marki – o tym warto pamiętać

profesjonalny wygląd marki

Ten artykuł jest dla Ciebie, jeśli chcesz zadbać o wygląd marki, a nie masz budżetu na zatrudnienie projektanta oraz zastanawiasz się, w jaki sposób poprowadzić swoje materiały graficzne, by niczym nie odbiegały od tych zaprojektowanych przez profesjonalistę.

Zaczynając przygodę z własnym biznesem często mamy ograniczony budżet i staramy się zaoszczędzić na niektórych usługach. Z moich obserwacji wynika, że niestety miejscem, gdzie zaczynają się te oszczędności, są często usługi graficzne.

W końcu wciąż popularne jest przeświadczenie, że projektant musi tylko kliknąć magiczny guzik, a wszystkie elementy same układają się na odpowiednich miejscach. Więc po co płacić setki, a nawet tysiące złotych, kiedy można w darmowym programie graficznym, złożyć wszystko samemu.

Jednak jeśli jest to takie proste, na jakie wygląda, jak to się dzieje, że w sieci na każdym kroku można zobaczyć materiały, które niejednemu projektantowi wbijają się cierniem w oczy. Mimo że wielu z nas świadomie nie analizuje tych błędów, sporo z nich odbiorca odczuwa na poziomie podprogowym. To właśnie fakt, czy skupiamy się na tych detalach, czy nie, może odróżnić nas od konkurencji, która zdecydowała się nie oszczędzać na zatrudnieniu profesjonalisty.

Projektant bez doświadczenia

Chęć zaprojektowania identyfikacji przez początkującego przedsiębiorcę bez doświadczenia projektowego, to nie jedyna ryzykowna sytuacja. Problem występuje również wtedy, gdy postanawiamy zamówić identyfikację u specjalisty, a następnie wdrożyć ją samemu.

Dla mnie to jeszcze gorszy scenariusz, ponieważ cała inwestycja (czasowa i finansowa) w profesjonalny wizerunek idzie tu często w błoto.

Trzeba zrozumieć, że profesjonalny projekt to nie wszystko. Żeby go dobrze wykorzystywać w przyszłości, potrzebna jest wiedza i wyczucie. Inaczej ryzykujemy, że po kilku tygodniach nasze materiały zaczną coraz bardziej odbiegać od oryginału.

Profesjonalnie zaprojektowany szablon np. social media, z postu na post rozsypuje się i traci swoją spójność, bo klienci nie wiedzą, na co zwracać uwagę, nie znają podstaw projektowania lub kierują się swoim własnym gustem.

Nie oznacza to jednak, że jesteśmy skazani na porażkę!

Jeśli chcecie samodzielnie zadbać o swoje materiały graficzne, a brakuje Wam doświadczenia, poniżej znajdziecie listę rzeczy, na które trzeba zwracać uwagę, by marka wyglądała bardziej profesjonalnie.

Profesjonalny wygląd marki – elementy wyróżniające

By mieć pewność, że w przyszłości zachowasz spójność swoich materiałów, upewnij się, że wiesz, które elementy możesz zmieniać, a które powinny zostać nieruszone.

Przykładami takich elementów są:

  • kształt, kolorystyka i pozycja logo,
  • stopka i nagłówek,
  • pozycja i styl ikon,
  • kolorystyka elementów,
  • umiejscowienie charakterystycznych elementów opakowania.

W tym przypadku nie liczy się jedynie forma, ale również pozycja, które zajmują poszczególne elementy w poszczególnych materiałach graficznych. Przy projektowaniu identyfikacji warto z góry ustalić zasady, dla poszczególnych składowych i być konsekwentnym w ich przestrzeganiu.

Czytaj więcej: Jak uzyskać spójny wizerunek – określanie stylu wizualnego marki

Typografia a wygląd marki

Jednym z graficznych elementów wyróżniającym markę jest krój pisma, który stosujemy w materiałach marketingowych. By wyglądały one spójnie i profesjonalnie, należy pamiętać o stosowaniu z góry ustalonego fontu. Jednak to nie jedyna zasada, którą musimy brać pod uwagę.

Zanim opublikujesz materiały graficzne, upewnij się, że:

  • Teksty są wyrównane pionowo względem siebie,
  • Odstępy między akapitami są równe,
  • Szerokości kolumn dla tekstów są spójne.

Dla ogólnej estetyki materiałów ważne jest światło. Po ludzku? Ilość wolnej przestrzeni niezajętej przez tekst lub elementy graficzne. Ponadto upewnij się, że tekst umieszczony jest w pewnej odległości od krawędzi, by strona nabrała oddechu.

Kiedy projektuję materiały okołobrandingowe dla moich klientów, gdzie konieczne jest zamieszczenie tekstów w wąskich kolumnach, częstą spotykam się z prośbą o wyjustowanie bloku oraz zlikwidowanie przeniesień.

Dlatego ważne, by o tym wspomnieć!

Nie justuj wąskich kolumn. Justowanie tego typu elementów sprawi, że pojawią się nieestetyczne ‘dziury’ w tekście – tzw. rzeki. Sprawiają, że tekst wygląda mniej estetycznie i gorzej się czyta.

O czym jeszcze pamiętać?

  • Zlikwiduj wiszące spójniki i pojedyncze wyrazy na końcu akapitu,
  • Zadbaj o odpowiednią interlinię i odstępy między akapitami, by tekst był lepiej czytelny,
  • Ustal z góry hierarchię nagłówków.

Zdjęcia, ilustracje i filmy

Twoi klienci kupują oczami i często to zdjęcia, ilustracje i filmy w ciągu kilku sekund mogą przekonać ich, by zostali na stronie i zapoznali się z ofertą.

Dlatego zadbanie o jakość i spójność zdjęć jest taka ważna! Poniżej kilka porad:

  • Używaj zdjęć o wysokiej rozdzielczości i dobrej jakości. Obecnie istnieje wiele stron, gdzie można je kupić tanio lub ściągnąć zupełnie za darmo. Ja korzystam z Adobe Stock (płatny) i Pexels (darmowy),
  • Jeśli samemu robisz zdjęcia, w sieci można znaleźć wiele darmowych materiałów, niedrogich kursów oraz presetów, które pomogą Ci w obróbce zdjęć,
  • Innym aspektem, na który warto zwrócić uwagę, jest spójność fotografii. Staraj się wybierać zdjęcia, które mają podobną kolorystykę, dynamikę lub/i tematykę.

Czytaj więcej: Darmowe narzędzia do budowania marki osobistej

Kolorystyka a wizerunek firmy

Kolorystyka w identyfikacji wizualnej często sprawia wiele problemów. Z jednej strony wiemy, że nie należy kierować się własnym gustem jeśli chodzi o wygląd marki, z drugiej, z kolorami mamy związanych wiele skojarzeń i osobistych przemyśleń. Trudno się od tego odciąć.

Jednak w tym artykule nie chcę wchodzić zbyt głęboko w zagadnienie, w jaki sposób wybierać kolor dla marki. Więcej o tym pisałam już jakiś czas temu:

Czytaj więcej: Kolor dla marki – jak go wybrać

W tym miejscu jednak chciałabym poruszyć jedną ważną kwestię związaną z kolorystyką, która sprawia problem początkującym przedsiębiorcom. Chodzi o wyważenie kolorystyczne palety barwnej i jej późniejsze wykorzystanie.

Problem pojawia się, gdy decydujemy się na zestaw kolorów, w którym dominują intensywne, nasycone kolory. Łatwo w tym przypadku przedobrzyć z ich stosowaniem. Szczególnie jeśli nie mamy dużego doświadczenia w projektowaniu. Z drugiej strony mdła paleta barwna może sprawić, że nasza marka zniknie w tłumie.

Jeśli nie czujesz się w tym temacie pewnie, wybierz jeden dominujący kolor, a następnie dopasuje do niego akcent kolorystyczny, który będzie dobrze go uzupełniał. Następnie dobierz do nich kolory pochodne, które wyważą projekt. Na koniec wybierz jeden ciemny kolor, który idealnie nada się do tekstów akapitowych.

Nie jest to oczywiście jedyny sposób na tworzenie palety kolorystycznej, ale sprawdzi się jeśli dopiero zaczynasz.

Powyższe zasady skierowane są do nieprofesjonalistów lub początkujących projektantów, którzy chcieliby w szybki sposób poprawić wygląd swoich materiałów. To nie są jedyne rzeczy, o których trzeba pamiętać. Nie oznacza, że tych zasad nie można łamać. Jednak wymaga to większej wiedzy i doświadczenia.

Masz pytania związane z projektowaniem wyglądu marki? Zostaw komentarz.

0 Shares:
2 comments
  1. Artykuł bardzo pomocny, nawet dla projektantów zawodowych. Dzięki! 🙂
    Jedna uwaga: bękarty w typografii to samotne wiersze lub słowa na początku stronicy lub łamu, a wiszące spójniki, to… wiszące spójniki 😉
    Pozdrawiam!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You May Also Like