Strategia marki, a identyfikacja wizualna

strategia marki i identyfikacja wizualna dla małych przedsiębiorców

Strategia marki to temat, który jest ostatnio na językach przedsiębiorców. Nie ma co się dziwić, Klarowny plan działania, jakim jest strategia marki, to ważna część działań firmy. Pomaga w realizacji celów, pozycjonowaniu na rynku i dotarciu do odpowiednich osób.

Czym jest marka?

Zacznijmy od podstaw. Marka (ang. brand) często, błędnie, kojarzy się z logiem popularnych firm. Mówimy przecież ‘markowe rzeczy’, czyli oryginalne, pochodzące od popularnych producentów, takich jak Nike, Gucci, Casio. Jednak, czym tak naprawdę jest marka?

Może łatwiej będzie wytłumaczyć, czym marka nie jest. Marty Neumaier, autor wielu książek o wizerunku marki, na to odpowiada. Marka nie jest:

  • logiem
  • produktem
  • identyfikacją wizualną

Neumeier dodaje: ‘Marka to przeczucia, które odbiorcy mają wobec firmy, usługi lub serwisu’.

Można, więc powiedzieć, że to jak postrzegana jest Twoja marka zależy przede wszystkim od Twoich odbiorców. Obraz marki rodzi się w ich umysłach i jest powielany, aż stanie się faktem.

Jeśli tak jest, to czy w ogóle masz jakąkolwiek kontrole nad tym jak Twoja marka jest postrzegana przez klientów. Oczywiście! Do tego właśnie potrzebna Ci jest strategia.

Parę istotnych faktów na temat marek:

  • Twoja marka może znaczyć co innego dla różnych osób, w zależności od sytuacji i do kogo akurat się zwracasz,
  • Na to jak postrzegana jest Twoja marka składają się wszystkie elementy i działania. Mogą to być podstawowe wartości, misja, język, opinie, obsługa klienta itd.,
  • Marka bazuje w dużej mierze na emocjach, które przekazujesz swoim odbiorcom,
  • To w jaki sposób odbiorcy wchodzą w interakcję z Twoim brandem nie różni się wiele od tego jak wyglądają ich relacje z prawdziwymi ludźmi. Towarzyszą im również podobne emocje.

Czym jest strategia marki

O strategii wiele się mówi. Szczególnie teraz kiedy małe biznesy przeżywają prawdziwy rozkwit. Gdy coraz więcej osób decyduje się na przejście na swoje, strategia to już nie tylko domena marketingowców. Jako osoba prowadząca biznes, powinieneś wiedzieć, że posiadanie klarownego planu działania, to jedno z najważniejszych rzeczy, o którą możesz zadbać zanim jeszcze na dobre wystartujesz.

Strategię marki należy traktować jako mapę, która zawiera cele i ustalania jak je osiągniesz. Strategia wbrew pozorom nie jest statecznym tworem. Zmienia się w zależności od zmian zachodzących na rynku i w Twojej firmie. Dobrze jest, więc przyglądać się jej co kilka miesięcy, by mieć pewność, że faktycznie reprezentuje to co jest dla Ciebie najważniejsze.

Co składa się na strategię marki?

Strategia wygląda inaczej dla każdego brandu. Są jednak pewne informację, które powinny się w niej zawrzeć.

Podstawowe atrybuty marki, które powinieneś ustalić:

  • Wartości i misja
  • Ogólny charakter
  • Język i tone of voice
  • Archetyp marki
  • Grupa odbiorcza
  • Archetyp klienta, Persona
  • Pozycjonowanie
  • Inspiracje wizualne
  • Konkurencja i rynek
  • Co powinieneś wiedzieć o swoich celach
  • Jakiego rodzaju cele przed sobą stawiasz
  • Jaki masz czas na ich realizacje
  • Jak chciałbyś żeby Twoja marka była postrzegana
  • Jak widzisz swoją markę za rok, 5 lat, 10 lat
  • Co będzie świadczyć o tym, że odniosłeś sukces

Pytań oczywiście może być więcej w zależności od tego co chcesz osiągnąć.

Może cię zainteresować: Stwórz profil idealnego klienta

Dlaczego strategia marki jest ważna dla Twojego biznesu

Najprościej mówiąc strategia pozwala Ci przejść z punktu A do punktu B. Po pierwsze, sesje strategii i odpowiedź na kluczowe pytania, pozwala Ci uporządkować wszystkie informacje. Dzięki temu jesteś w stanie wyznaczyć sobie priorytety i zrozumieć wyzwania.

Case study

W 2019 roku rozpoczęłam współpracę z marką Nomadic Munchers, która zajmuje się organizacją wydarzeń (social food events), na których mieszkańcy miasta, ekspaci oraz turyści, mogą wspólnie zasiąść do stołu i zjeść subkontynentalną kolację. Firma nie ma stałej lokalizacji. Każde wydarzenie odbywa się w innym miejscu.

Początkowo właściciel marki skupiał się przede wszystkim na organizacji posiłków. Można byłoby na tym przystać. Jednak dużym wyzwaniem, było zaistnienie na lokalnym rynku, ponieważ konkurencja była dość spora. Prócz restauracji były jeszcze popularne w mieście tzw. pop up kitchen, które miały podobny pomysł.

Wyzwanie? Zwiększyć świadomość marki, zwiększenie ilości organizowanych wydarzeń oraz przyciągnięcie klientów, którzy są gotowi zapłacić więcej za wysokiej jakości usługę.

W całym projekcie ważne było znalezienie elementu wyróżniającego, sposobu jak trafić do odpowiedniej grupy ludzi, którzy staliby się stałymi klientami, a dodatkowo polecali wydarzenie innym.

Kto nie chciałby mieć biznesu, który ma wiernych klientów, którzy z chęcią wracają i przyprowadzają przyjaciół i rodzinę.

Kluczem do sukcesu, za którym stał nie tylko x6 krotny wzrost przychodów, który nastąpił w ciągu 4 miesięcy od rozpoczęcia wdrażania strategii, było stworzenie całej społeczności wokół marki. Zrozumienie, że Nomadic Munchers nie tylko oferuje posiłki (pyszne swoją drogą), ale przede wszystkim doświadczenie i możliwość poznania nowych ludzki, których łączy miłość do jedzenia i podróży, wywołało pożądany skutek.

Strategia bazująca na tym przeświadczeniu i konsekwentne jej wdrażanie sprawiło, że marka stała się bardziej rozpoznawalna, posiada grono powracających klientów, a właściciel zanotowała wzrost wpływów i większe zainteresowanie ze strony przedsiębiorców, by zorganizował podobne wydarzenie w ich lokalu. Umożliwiła również poszerzenie oferty bazującej na preferencjach grupy odbiorczej.

Odpowiednia strategia marki, pozwala skupić się na celach i konsekwentnie je realizować. Ułatwia dojście z punktu A do punktu B.

Jaka jest różnica między strategią marki, a identyfikacją wizualną

Strategia marki to plan działania. Skupia się na wyznaczeniu sobie celów i zwiększenia świadomości marki. Identyfikacja wizualna to narzędzie wspierające te działania. Na identyfikację wizualną składają się elementy graficzne, które wyróżniają markę i ją identyfikują.

Na identyfikację wizualną składać mogą się:

  • logo
  • kolorystyka
  • typografia
  • zdjęcia i ilustracje
  • materiały promocyjne
  • druki akcydensowe
  • infografiki
  • wideo
  • strona internetowa

Trzeba pamiętać, że identyfikacja nie jest tym samym co marka i sama w sobie nie przyniesie Ci sukcesu. Pomaga jednak ten sukces osiągnąć poprzez zwiększenie rozpoznawalności. Wyraźny wizerunek pozostanie z odbiorcami na dłużej.

Może cię zainteresować: Identyfikacja wizualna dla początkujących

Dlaczego potrzebujesz strategii do stworzenia udanej identyfikacji wizualnej

Strategia pomaga w zrozumieniu relacje pomiędzy naszą marką, a grupą odbiorczą. Dodatkowo pomaga określić kim są Twoi kliencie, jakie wartości wyznają, co lubią, czego szukają. Jeśli na samym początku o to zadbasz i zrozumiesz najważniejsze zagadnienia, łatwiej będzie Ci stworzyć wizerunek, który przyciągnie uwagę odpowiednich osób.

Czasy przekonywania do własnej oferty się skończyły. Dziś ważne jest zwrócenie uwagi osób, którzy zmagają się z problemem, który Twoja marka może rozwiązać. Marka powinna inspirować ich do rozwiązania tego problemu. Pokazanie, że ich rozumiemy i jesteśmy gotowi im pomóc. Jednak, by to osiągnąć musimy wiedzieć czego oni szukają i podkreślić to za pomocą przejrzystej identyfikacji i komunikacji.

Identyfikacja wizualna jest przedłużeniem strategii i ułatwia dotarcie do odpowiednich osób.

Jakie elementy strategii pomagają w stworzeniu identyfikacji

By w ogóle zacząć myśleć na temat logo, stylu graficznego i typografii powinieneś wiedzieć parę rzeczy na temat swoich celów. Dobry brand designer będzie w stanie zadać Ci odpowiednie pytania i wykorzystać odpowiedzi do stworzenia identyfikacji, która wesprze Twoje działania w drodze do celu.

Co powinieneś wiedzeć zanim zlecisz identyfikację wizualną:

  • Kim jest twoja grupa odbiorcza i idealny klient
  • Jak chcesz pozycjonować swoją markę
  • Język i charakter marki
  • Archetyp marki
  • Inspiracje wizualne – styl, kolorystyka, obrazy, które wpisują się w charakter marki i preferencje grupy odbiorczej
  • Jak prezentuje się konkurencja (by uniknąć powtarzalności i wyróżnić się )

Czy małe firmy potrzebują strategii?

Strategia może wydawać się przedsięwzięciem nie na możliwości małych przedsiębiorców. Jednak nie musi ona być trudna ani droga. Jednocześnie jest potężnym narzędziem, które pomoże Ci zaistnieć na rynku, dotrzeć do odpowiednich osób i osiągnąć obrane wcześniej cele.

Strategia marki, pozwala nabrać innej perspektywy. W natłoku zadań o wiele łatwiej stracić horyzont z oczu, zgubić się nie wiedząc jak wydostać się z patowej sytuacji. Strategia to Twój bezpieczny port, do którego dobijasz za każdym razem, gdy coś dzieje się nie tak i czujesz się zagubiony.

Niezależnie od wielkości firmy, przedsiębiorcy powinni zadbac o strategię zanim jeszcze zdecydują się na jakiekolwiek działania marketingowe.

Może cię zainteresować: Kreowanie wizerunku marki – najczęstsze błedy popełniane przez przedsiębiorców.

grafik komputerowy identyfikacja wizualan
7 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You May Also Like