Strategia marki dla małych przedsiębiorców

strategia marki dla małych firm i freelancerów

Strategia marki to nie tylko marketingowy trik dużych graczy. Niezależnie, czy dopiero startujesz, czy już jesteś długo na rynku, pewnie zastanawiasz się jak sprawić, by Twoja marka stała się rozpoznawalna. To bolączka wielu małych przedsiębiorców. Każdy kto prowadzi swoją działalność, jest freelancerem lub zatrudnia mały zespół, chce osiągnąć sukces. Dla każdego ten sukces oznacza co innego, ale mimo tych różnic, istnieją sprawdzone sposoby na to, by ten cel osiągnąć. Strategia marki pozwala Ci na stworzenie spójnego wizerunku, który zapadnie w pamięci odbiorców, zmieniając ich w wiernych klientów.

Marka to nie firma

A raczej marka to nie nazwa Twojej firmy. To nie logo, czy konto na Instagramie. Marka to Twoja reputacja – to jak widzą Cię inni. A na to składają się wszystkie działania, które wykorzystujesz w kontakcie z odbiorcami. To ci, którzy stają się wiernymi klientami, a następnie ambasadorami marki, są tymi, którzy zaważają na jej sukcesie.

Markę tak naprawdę, więc tworzą odbiorcy, poprzez wyobrażenie jakie o niej mają. Jako przedsiębiorca, masz wpływ na to, jak czują się wobec niej. Wymaga to konsekwencji i przemyślanych działań.

Możesz pomyśleć, że to nie na siły małego przedsiębiorcy, który i tak bez tego ma ręce pełne roboty. Nie martw się. Na pomoc przychodzi strategia marki, która jest długofalowym planem działania. Dobrze zaprojektowana odpłaci Ci się na wiele sposobów i odciąży w codziennej pracy nad budowanie wizerunku.

Czym jest strategia marki

W prosty sposób to plan działania. Strategia ma za zadanie przeprowadzić Cię z jednego punktu do drugiego, zrozumieć jakie masz cele i jak je realizować. Związana jest ściśle z Twoimi planami biznesowymi i tym co chcesz osiągnąć.

Niezależnie, czy jest to zwiększenie świadomości marki, zdobycie nowych klientów, rozwiązanie istniejących problemów, czy może całkowita zmiana pozycjonowania.

Odpowiedź na pytanie, co chcesz osiągnąć poprzez wdrożenie strategii, to pierwszy krok do powodzenia całego przedsięwzięcia. By dobrze ją zaprojektować musisz spojrzeć na swoje plany z szerszej, długoterminowej perspektywy.

Strategia marki pomaga Ci również wybrać odpowiednie narzędzia i na rozbicie działań na mniejsze części, by cały ogrom pracy nie przygniótł Cię i nie zniechęcił.

Dla mnie strategia to najlepszy przyjaciel przedsiębiorcy. Dobrze skonstruowana jest prawdziwym oparciem w prowadzeniu biznesu. Dzięki niej nabierasz klarownej i spójnej wizji, pomoże Ci ona zmotywować się i zweryfikować działania.

W czym pomaga strategia marki?

  • Wyklarowaniu wizji marki,
  • W rozwiązaniu naglących problemów związanych z marką,
  • Systematycznym dążeniu do celu,
  • We wzroście świadomości marki wśród grupy odbiorczej,
  • W prowadzeniu efektywnych działań marketingowych, np. promocji w social mediach,
  • W przyciągnięciu uwagi odpowiednich osób,
  • We wzroście zainteresowania i sprzedaży,
  • W zdobyciu wiernych klientów.

Strategia marki przedstawiona jest w dokumencie, który zbiera wszystkie te informacje. Służy Ci on jak mapa, do której możesz zawsze wrócić, by zweryfikować kurs żeglugi jakim jest budowanie wizerunku mark.

Co może zawierać strategia marki:

  • Cel jaki chcesz osiągnąć,
  • Punkty bólu (paint points) i problemy, z którymi zmaga się Twoja marka,
  • Misję i wartości marki,
  • Archetyp marki,
  • Informacje na temat grupy odbiorczej i idealnego klienta,
  • Język i sposób komunikacji,
  • Przykładowe teksty i hasła,
  • Informacje o konkurencji,
  • Mood boards i styl graficzny,
  • Priorytety działań,
  • Road map marki.

W zależności jakie masz cele przy tworzeniu strategii, lista ta może się zmieniać. Ważne, by Twój specjalista, z którym współpracujesz potrafił dobrze rozpoznać jej potrzeby i zaprojektować sesje strategii w zgodzie z nimi.

Jakie korzyści przynosi strategia dla małych firm

Jako przedsiębiorca lub freelancer na co dzień musisz zmagać się z wieloma wyzwaniami. Znam to bardzo dobrze, bo sama prowadząc moją jednoosobową działalność, czasem nie mogę nadziwić się, ile spraw trzeba poodmykać dziennie, by firma, nawet ta najmniejsza, działała bez zarzutu.

Nie muszę wspominać, że ten nadmiar obowiązków często sprawia, że czuję się zagubiona i zniechęcona. W panice wertuję karty kalendarza, chaotycznie sprawdzając listę obowiązków.

Na pomoc przychodzi mi strategia, która porządkuje te niepokorne myśli i ustawia z powrotem w szeregu.

W jaki sposób strategia marki pomaga małym przedsiębiorcom?

  • Pomaga w uporządkowaniu myśli i wizji marki,
  • Daje Ci możliwość zachowania spójności i zaoszczędzenia czasu na myślenie co i jak komunikować odbiorcom i klientom,
  • Pozwala na dogłębne zrozumienie potrzeb klientów i tworzenie oferty, która faktycznie ich zainteresuje,
  • Zaoszczędza czas i pieniądze na nieefektywne działania marketingowe,
  • Pomaga osiągnąć rozpoznawalność,
  • Motywuje do działania,
  • Pozwala na nabranie innej perspektywy,
  • Pomaga tworzyć identyfikację wizualną w zgodzie z założeniami marki.

Może Cię zainteresować: Strategia marki a identyfikacja wizualna

Czy strategia marki przynosi wymierne efekty

Inwestycaj w strategię może wydawać się ryzykowna. Jak możemy mieć pewność, że pieniądze raz zainwestowane zwrócą się nam z nawiązką.

Strategia to nie krzesło. Idąc do Ikei wiemy, że chcemy mebel z czterema nogami, na którym nie będą boleć nas plecy, kiedy będziemy jeść ciepły obiad z rodziną. W sklepie możemy wypróbować produkt, sprawdzić czy będzie pasował do wnętrza. Ewentualnie wiemy, że dany model jest odpowiedni, bo mieliśmy szansę przetestować go u znajomych, którzy mają takie samo krzesło.

Każda strategia jest inna, a o tym czy działa dowiadujesz się po paru tygodniach, miesiącach, a nawet latach. Dodatkowo strategia nie kończy się na dokumencie, który otrzymujesz od stratega. To ciągła praca i wdrażanie. Więc skąd wiedzieć, że strategia się sprawdzi?

Po pierwsze strategia budowana jest stopniowo i w oparciu o wiedzę na temat rynku i samej firmy. Powodzenie zależne jest od prawidłowo zgromadzonych informacjach i dobrej obserwacji. Dzięki temu strategia w ogóle ma szansę zadziałać.

Po drugie wdrażanie czegoś konsekwentnie, przynosi efekty. Pomyśl o tym jak o nauce nowego języka. Jeśli wiesz jaki poziom chcesz osiągnąć, jesteś w stanie dobrać odpowiednie środki, by tam dotrzeć. Możesz ocenić jakie narzędzia są do tego potrzebne, ile czasu i jakiej pomocy potrzebujesz. Po drodze weryfikujesz postępy.

Może Cię zainteresować: Marka osobista freelancera

Jak mierzyć powodzenie strategii

To jak mierzyć powodzenie strategii zależy od celów, które sobie obierzesz. Jeśli Twoim celem jest zwiększenie ruchu na stronie internetowej i wzrost rezerwacji na wczasy pod gruszą, czy strategia działa, będziesz mógł określić sprawdzając swoje statystyki.

Jeśli dopiero zakładasz firmę i chcesz, by Twoja marka zyskała rozpoznawalność wśród Twojej grupy docelowej, miarą powodzenia może być np. wzrost liczby followujących na Facebooku i ich zaangażowanie. To w jaki sposób reagują na Twoje działania może świadczyć o sukcesie.

Jeśli prowadzisz bloga podróżniczego i chcesz pozycjonować się na eksperta, który wie wszystko na temat Maroka, znakiem, że wykonujesz dobrą robotę we wdrażaniu strategii, może być liczba osób, które polecają Twoją stronę.

Jak widać ile biznesów, marek i celów tyle sposobów na mierzenie skuteczności strategii. Dlatego tak ważne, już na samym początku jest ustalenie, co chcesz osiągnąć i sposobu w jaki będziesz mierzyć postępy.

Może cię zainteresować: Kreowanie wizerunku marki – najczęstsze błędy popełniane przez małych przedsiębiorców.

Kilka końcowych prawd na temat strategii

Strategia nie jest niezmienna. Co parę miesięcy, w miarę rozwoju marki, należy sprawdzać, czy to co sobie założyliśmy nadal jest aktualne. Upewnić się, że taktyka, którą obraliśmy do realizacji celów faktycznie działa. Dzięki rozbiciu działań na mniejsze porcje, możesz szybko reagować i wdrażać zmiany.

Strategia to inwestycja, która zwraca się z czasem. Strategia wymaga czasu i konsekwencji. Jeśli decydujesz się na jej wdrożenie musisz uzbroić się w cierpliwość. W zależności od celów może potrwać kilka miesięcy, a nawet lat zanim dotrzesz do celu. Jednak strategia pozwala Ci również śledzić i weryfikować postępy na bieżąco, więc pierwsze efekty możesz zobaczyć nawet po kilku tygodniach.

Bądź realistą. Tworząc strategię marki zawsze miej pewność, że cele które sobie obierasz, a nawet kroki milowe, które chcesz osiągnąć są do zrealizowania. Inaczej możesz szybko zniechęcić się i poddać. Odpowiedz sobie na pytanie: czy mam środki na realizację tych założeń? Czy mam wystarczająco dużo czasu?

Myśl perspektywicznie i bądź przygotowany na zmiany. Nawet najlepiej zbudowana strategia musi się zmierzyć z rzeczywistością, na którą sami nie mamy wpływu. Przygotuj się na to, że będziesz musiał zmieniać ją i dopracowywać. Ze strategią jest jak ze zdrowiem – obserwuj co się dzieje i bądź gotowy na wdrożenie planu B.

Strategia marki, chodź wydawać się może skomplikowana, pozwala na uproszczenie procesów w małej firmie i w konsekwentnym dążeniu do celu. Mali przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na wykorzystanie tego narzędzia w budowaniu wizerunku marki pomagają swojej marce zabłysnąć i osiągnąć sukces.

Masz pytania związane ze strategią marki? Napisz do mnie.

28 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You May Also Like