Wizerunek Twojej firmy – identyfikacja wizualna dla początkujących

identyfikacja wizualna firmy

Rozpoczynasz własną działalność i zastanawiasz się, jak wypracować jej niepowtarzalny wizerunek lub posiadasz już firmę, ale chciałbyś zadbać o to jak widzą ją inni. Tworzenie własnej marki jest wyzwaniem i wymaga wiedzy i konsekwencji działania. Jeśli nie wiesz od czego zacząć lub zastanawiasz się, czy identyfikacja wizualna jest ci w ogóle potrzebny, ten artykuł pomoże ci podjąć odpowiednie decyzje. To krótki przewodnich dla tych, którzy chcieliby stworzyć wyróżniającą się markę, która pozostanie w pamięci konsumentów i pozwoli im do niej trafić.

 

Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i wątpliwości związane z tworzeniem identyfikacji wizualnej firmy oraz dowiesz się od czego zacząć konsekwentne budowanie jej wizerunku.

 

Zacznijmy od podstaw – czym jest identyfikacja wizualna i marka?

 

Marka to zbiór oczekiwań, wspomnień, opowieści i relacji, które razem wzięte stanowią o decyzji konsumenta i wyborze jednego produktu lub usługi nad inną.

~ Seth Godin

 

Krótko mówiąc, to Twoja obietnica, którą składasz ludziom, którzy decydują się na interakcję. To powód, dla którego ludzie wybierają Twoją usługę. Bez marki trudno zdobyć lojalność klientów. Powinieneś również wiedzieć, że marka to nie jedynie aspekt wizualny, ale przede wszystkim doświadczenie i uczucia, które towarzyszą odbiorcy w kontakcie z nią.

 

To co ludzie mówią o Twojej marce, a nie to, co im o niej powiesz.

 

Czym jest zaś identyfikacja wizualna? To przede wszystkim obraz, który pokazujesz swoim odbiorcom. Nieważne, czy tworzysz markę osobistą , czy uruchamiasz nowy produkt, przesłanie, które wysłałeś do świata powinno być jasne i rozpoznawalne.

 

Identyfikacja pomaga ci zachować konsekwencję w budowaniu wizualnego przekazu i tym samym zostać w umyśle konsumentów na dłużej. Wspiera Twoje działania i pomaga osiągnąć sukces.

 

 

Główne zadania identyfikacji wizualnej

Start biznesu wiąże się ze sporymi kosztami, a identyfikacja może wydać się wydatkiem niepierwszej potrzeby. Czy na pewno jednak tak jest? Wiesz już, że posiadanie silnej marki, pomaga nam nawiązać relacje z klientami, identyfikacja może pomóc nam tę więź pogłębić.

Jakie są jeszcze inne zadania identyfikacji i w jaki sposób pomaga ona nam osiągnąć sukces?

Identyfikacja wizualna może pomóc ci odnieść większy sukces

  • Pomaga zdobyć więcej klientów i zdobyć ich lojalność,
  • Sprawia, że zostaniemy zidentyfikowani szybciej przez osoby, które potrzebują naszych usług lub produktów.
  • Tworzy poczucie zaufania wśród odbiorców,
  • Pomaga zostać w pamięci konsumentów na dłużej dzięki czemu szybciej do nas wrócą,
  • Pomaga wyróżnić się pośród konkurencji,
  • Wspiera cię w działaniach promocyjnych,
  • Wspomaga nawiązywanie relacji biznesowych,
  • Podwyższa wartość rynkową firmy,
  • Wspiera jej rozwój,
  • Może motywować twoich pracowników i przyczynić się do tego, że poczują się częścią większej całości,

 

Jak znaleźć projektanta, który pomoże ci zbudować wizerunek Twojej firmy

Dla Ciebie jako przedsiębiorcy ważne jest, by otaczać się osobami, które pomogą ci rozwijać Twój biznes i wznieść go na wyżyny. Projektant, który spędzi czas, by zrozumieć Twoje potrzeby, zaproponować odpowiednie rozwiązania i pomóc ci je wdrożyć, jest jest nieocenioną pomocą w rozwoju działalności.

Kiedy szukasz odpowiedniej osoby musisz mieć pewność, że jest ona godna zaufania, komunikatywna oraz gotowa słuchać Twoich potrzeb.

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę zanim zdecydujesz się na zatrudnienie projektanta? Designer to nie tylko dobre portfolio, ale przede wszystkim umiejętności interpersonalne, które pomogą we współpracy i partnerskim dążeniu do osiągnięcia zamierzonego celu. Jakie, więc są cechy idealnego projektanta?

 

  • Słucha i zadaje odpowiednie pytania,
  • Jest komunikatywny i pozostaje z Tobą w kontakcie,
  • Informuje Cię o etapach pracy i wyjaśnia proces projektowy,
  • Przejawia inicjatywę i jest otwarty na dyskusje,
  • Czujesz, że możemy zwrócić się do niego z pytaniem i dostaniesz wyczerpującą odpowiedź,
  • Ma dobre referencje z potwierdzonych źródeł,
  • Czujesz, że dba o Twoje potrzeby i rozumie zagadnienia rynku,
  • Ma szeroką wiedzę i potrafi ją wykorzystać zgodnie z zaistniałą sytuacją.

 

zatrudnij brand designera

 

Przed rozpoczęciem pracy na identyfikacją wizualną

Profesjonalny projektant prócz zaproponowania ci graficznych elementów identyfikacji marki, postara się zajrzeć głębiej, by stworzyć silny fundament. Tzw. etap discovery (ang. odkrywanie) ma na celu rozpoznanie twoich potrzeb, zrozumienie specyfiki firmy oraz przyjrzenie się temu w jakim kierunku marka będzie zmierzać w następnych latach. Wspólnie z Tobą będzie postara się odpowiedzieć na kluczowe pytania dotyczące marki i jej misji.

Jakie konkretnie informacje gromadzone są w czasie fazy odkrywania?

  • Misja, pozycjonowanie, wartości i cele – powody tworzenia marki są różne – zazwyczaj jest to potrzeba osobista lub rynkowa. Umieszczenie ich na papierze pomaga jasno zobaczyć, jaki problem rozwiązujemy dzięki naszemu produktowi i jakie wartości i komponenty należy pokazać ludziom. Dzięki temu skupimy się na aspektach, które pozwolą przyciągnąć właściwe i osoby;
  • Rynek i grupa docelowa – zanim jeszcze pomyślisz o jakimkolwiek stylu, kolorze i formie, powinieneś wiedzieć, z kim rozmawiasz i jakie są potrzeby tych osób. Znajomość odbiorców pomoże stworzyć wizerunek wokół marki, który rezonuje z ich preferencjami, marzeniami i wartościami;
  • Awatar klienta – aby dotrzeć do odpowiedniego odbiorcy, musisz być jeszcze bardziej szczegółowy. Zawężenie grupy docelowej do 1-5 awatarów idealnych klientów pomoże Ci skupić się na odpowiedniej grupie docelowej.

 

Kilka elementów identyfikacji wizualnej, które każda firma powinna posiadać

Wielu ludzi, myśląc o wizerunku marki, myśli o logo. To ważny element brandingu, ale to tylko jeden z jego komponentów. Mimo to dobrze zaprojektowanie logo może pomóc ci stać się rozpoznanym. Jednak nie dokona cudów, jeśli nie będzie częścią większej całości.

W takim razie jakie inne elementy powinna zawierać identyfikacja?

W zależności od branży i specyfiki  firmy elementy identyfikacji wizualnej będą się różnić.

 

 

Wizualne elementy tożsamości marki

Kiedy już wiesz jakie powody stoją za tworzeniem marki, jaki efekt chcesz osiągnąć i jak wygląda twój idealny klient wraz z projektantem ustalasz jakie elementy identyfikacji będą dla ciebie najważniejsze. Jakie materiały pozwolą ci skutecznie budować więź z odbiorcą.

Poniżej przedstawiam elementy, które włączam do mojego podstawowego pakietu brandingowego. Dzięki doświadczeniu zdobytemu we współpracy z klientami z różnych branż i zakątków świata, udało mi się stworzyć ofertę, która pomaga nowym właścicielom firm osiągnąć zamierzone efekty.

brandbook jest przewodnikiem w budowaniu marki

  • Logo – rola świetnego logo polega na identyfikacji marki i ułatwieniu szybszego jej rozpoznawania. Chociaż samo logo nie zapewni nam sukcesu, w połączeniu z innymi elementami stworzy silny wizerunek. Profesjonalnie zaprojektowane logo, zgodne z kilkoma podstawowymi zasadami projektowania, będzie reprezentować Twoją firmę i sprawi, że będziesz wyglądać bardziej profesjonalnie;
  • Typografia, kolory – każdy branding powinien zawierać kroje pisma i podstawową gamę kolorystyczną. Są to elementy, które zdecydowanie pomagają odróżnić Twoją markę od innych. Dobrze zaprojektowana  identyfikacja wizualna zapewni właściwe wykorzystanie tych elementów. Pokazuje typografię, budowę paragrafów, kolory, grubości i proporcje;
  • Wykorzystanie obrazu i ilustracji – podczas projektowania wszelkiego rodzaju materiałów drukowanych i cyfrowych prawdopodobnie będziesz musiał użyć fotografii lub ilustracji, aby produkty wyglądały jeszcze atrakcyjniej. Przed stworzeniem gotowych materiałów powinieneś ustalić, jak będziesz ich używać i jaki będzie ich ogólny styl;
  • tone of voice / język – elementy identyfikacji marki wspierają komunikację. Podczas ustalania wytycznych należy rozważyć wprowadzenie zasad dotyczących języka, który komunikujesz się z publicznością;
  • inne – opakowania, materiały cyfrowe, materiały marketingowe – elementy identyfikacji wizualnej prawdopodobnie powinny zawierać inne ważne elementy. Bez względu na to, jakie materiały musisz wyprodukować, zawsze upewnij się, że przestrzegają tych samych zasad, co wszystkie inne elementy;
  • księga znaku – wskazówki dotyczące materiałów związanych z brandingiem – to podręcznik, który pokazuje wszystkie zasady kreowania wizerunku. Pomaga to zachować spójność w komunikacji i pozostać w umysłach klientów na dłużej.

 

O czym należy pamiętać w trakcie tworzenia identyfikacji wizualnej i później

Identyfikacja wizualna przede wszystkim ma Ci służyć na lata. Konsekwentnie kreować Twój wizerunek, pomagać nawiązać więź z klientem, stać się zapamiętywalnym. Jednak, by to osiągnąć należy pamiętać o paru ważnych kwestiach.

konsekwencja jest jednym z najważniejszych elementów budowania identyfikacji wizualnej

  • Wyróżnij się  – wybór odpowiednich elementów pomoże Ci wyróżnić się z tłumu. Nie oznacza to, że za wszelką cenę musimy być inni niż wszyscy. Głównym celem kreowania wizerunku jest wyróżnienie się spośród konkurencji.
  • Bądź konsekwentny – to jedna z najważniejszych zasad skutecznego brandingu. Utwórz reguły dla elementów identyfikacji marki i podążaj za nimi. Bycie konsekwentnym pomoże ci zostać zapamiętanym;
  • Poznaj preferencje grupy docelowej  – nie wiedząc, co Ci się podoba, możesz je wprowadzić w błąd lub po prostu dotrzeć do niewłaściwej grupy osób. To może Cię kosztować czas i pieniądze;
  • Poznaj trendy – zawsze powtarzam – nie podążaj ślepo za trendami, zwłaszcza jeśli chodzi o tożsamość marki, ale wiedząc, czego szukają ludzie, czym się interesują, pomoże Ci być wizualnie elastycznym i aktualnym;
  • Bądź elastycznym – podczas gdy branding polega na spójności, to naturalne, że Twoja marka zmieni się na przestrzeni lat. Twoje elementy tożsamości marki powinny być wystarczająco elastyczne, aby wytrzymać próbę czasu;
  • Pamiętaj o zasadach – podążaj za brandbookiem! Jeśli Twoja marka wymaga zmiany i nie wiesz, jak wdrożyć nowe elementy do swojej strategii marki, skontaktuj się z profesjonalistą, który pomoże Ci znaleźć najlepsze rozwiązania.

Czy Twoja identyfikacja wizualna działa?

Tworząc identyfikację wizualną ciężko nam być obiektywnym i zweryfikować, czy nasz wizerunek dobrze odzwierciedla misję i dociera do odpowiedniej grupy odbiorczej. Dlatego tak ważne jest, by współpracować z osobami, które potrafią spojrzeć na zagadnienie z nowej perspektywy, zadać odpowiednie pytania i zaproponować rozwiązania. Niezależnie, czy dopiero startujesz ze swoją firmą, czy pragniesz przeprojektować istniejącą identyfikację, znalezienie odpowiedniego wizualnego języka, wspomoże Cię w osiągnięciu sukcesu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *